ועד עובדי רש"ת: "אם אל על לא תפרע את חובותיה מיידית, היא לא תקבל שירותים בנתב"ג"

אל על נדרשת לפרוע באופן מיידי חוב של 63 מיליון שקל לרשות שדות התעופה שהצטבר מאז פברואר • בוועד מאיימים כי אם החברה לא תעביר את החוב, היא לא תוכל להמריא מנתב"ג החל מיום שלישי הבא

מטוס אל על / צילום: יואב יערי
מטוס אל על / צילום: יואב יערי

הלחץ על אל על גובר: החברה קיבלה דרישה מרשות שדות התעופה לפרוע מיידית חוב של 63 מיליון שקל שהצטבר מאז פרוץ משבר הקורונה בחודש פברואר. החוב כולל תשלום עבור אגרות נחיתה והמראה, דמי חניה, אגרות נוסעים ואגרות מטען.

עיקר הפעילות של אל על כיום היא בתחום הטסות המטען, פעילות שלפי ההערכות מניבה לה עשרות מיליוני דולרים בחודש. מדובר בהכנסות שמאפשרות לחברה לצלוח את התקופה שבה היא עדיין לא מקיימת טיסות סדירות, למעט טיסות נוסעים ספורות לפי  דרישה.

כעת מצטרפים עובדי רשות שדות התעופה למאבק נגד אל על. בהודעה שפרסם ועד עובדי הרשות נמסר כי "אם חברת אל על לא תגיע להסדר עם רשות שדות התעופה ותחזיר את חובותיה, אל על תפסיק לקבל שירותים מעובדי הרשות ולא תוכל להמריא מהשדה החל מעוד שבוע (יום שלישי הבא). לא ייתכן שעובדי הרשות עדיין בבית, חלק בחל"ת וחלק ב-50% משרה, כי אין איך לשלם להם משכורות, בעוד שאל על חייבת לרשות סכומי עתק".

הפגיעה בענף התעופה בעקבות משבר הקורונה לא עצרה בחברות התעופה אלא פגעה גם בשדות התעופה, שהפעילות בהם שוממת. בחודש אפריל 2020 חלפו בנתב"ג פחות מ-9,500 נוסעים, צניחה של יותר מ-95% בפעילות. חנויות הדיוטי פרי סגורות, וג'יימס ריצ'רדסון אף הודיעה לאחרונה כי תיאלץ לפטר 20% מעובדיה.

לנתב"ג אין כמעט הכנסות בימים אלה, כשמרבית מעובדי השדה הוצאו לחל"ת. ברשות שדות התעופה ישנם 4,500 עובדים, מתוכם כ-2,600 הוצאו לחל"ת, וכ-220 פרשו.

נמל התעופה בן גוריון, ריק מנוסעים / צילום: RAMI AMICHAY, רויטרס
 נמל התעופה בן גוריון, ריק מנוסעים / צילום: RAMI AMICHAY, רויטרס

אל על מתמודדת בימים אלה עם אתגרים בתוך הבית, אחרי שנציגי ועד העובדים התפרעו ופוצצו ישיבה שנערכה בין הנהלת החברה, ועד הטייסים וההסתדרות. הנציגות אף הושעתה בעקבות התנהגות שהוגדרה כאלימה.

בהנהלת אל על יודעים כי בלי הסכם קיבוצי חתום עם עובדי החברה, לא תתקבל ההלוואה שהחברה מייחלת לה. מדובר בהלוואה בהיקף של 400 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור 82.5%, בתמורה להתייעלות מעמיקה הכוללת צמצום פעילות בהיקף של 25%, כולל בכוח-האדם.

מאל על נמסר בתגובה: "אנחנו לא מנהלים את השיח הזה בתקשורת".