ההסתדרות מנסה להרגיע: קוראת למו"מ ומבטיחה שמחר יהיה מסחר כרגיל

ההסתדרות מנסה להנמיך את הלהבות ו"קוראת להנהלה ולעובדים לשוב למו"מ", כשהיא מבהירה במקביל כי מחר לא תהיה פגיעה במסחר, ככל שזה נוגע לה • ההסתדרות מוסרת כי מבחינתה "היו ערוכים עובדי הבורסה לחזור לעבודה מלאה ולהפעלה שגרתית של המסחר"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

לאחר שנתנה לוועד העובדים בבורסה אור ירוק לעיצומים שכללו דחייה משמעותית בפתיחת המסחר בבורסה, דבר שהוביל לביטול יום המסחר כולו על ידי הנהלת הבורסה, ההסתדרות מנסה להנמיך את הלהבות ו"קוראת להנהלה ולעובדים לשוב לשולחן המו"מ", כשהיא מבהירה במקביל כי מחר לא תהיה פגיעה במסחר, ככל שזה נוגע לה.

זמן ניכר לאחר שהעובדים הביאו למצב שבו המסחר יוכל להיפתח לכל המוקדם ב-12:00-13:00, רק אחרי אסיפת הסברה שתוכננה להסתיים ב-11:15, וההנהלה הגיבה בביטול יום המסחר כולו, ההסתדרות מוסרת כי מבחינתה "היו ערוכים עובדי הבורסה לחזור לעבודה מלאה ולהפעלה שגרתית של המסחר" וש"למרות זאת, הנהלת הבורסה בחרה שלא להתחיל את המסחר".

ההודעה הרשמית מההסתדרות פורסמה לאחר שהעיצומים של הוועד הלוחמני בבורסה הביאו לקיצו שעות המסחר ונתקלו בתגובה לוחמנית גם כן מצד מנכ"ל הבורסה שכבר ביטל את היום כולו בטענה שהמסחר בבורסה לא ייפתח היום "בעקבות שיבושים שגרם ועד עובדי הבורסה, אשר בעקבותיו לא בוצעו מהלכי המסחר והסליקה המאפשרים את פתיחת יום המסחר". בהודעתה מציינת ההסתדרות כי "המסחר בבורסה יתקיים מחר כסדרו וקוראת לכל הצדדים - הן להנהלת הבורסה והן לעובדיה - לנהוג באחריות ולראות את התמונה הרחבה, ולחזור לשולחן הדיונים לטובת הבורסה והבראת המשק הישראלי, בפרט נוכח משבר הקורונה".

בסביבת הבורסה מסבירים כי בניגוד למה שקרה במאי 2019, אז העובדים נקטו בעיצומים דומים והמסחר נפתח בשעה מאוחרת בהרבה מהרגיל, הפעם הדבר לא התאפשר משום שהעובדים שאמורים להכין את המסחר מבעוד מועד לא היו בבורסה בשעה הנדרשת, דבר שיוצר עיכוב משמעותי הרבה מעבר לשעת סיום אסיפת ההסברה לעובדים. מנגד, בהסתדרות ציינו בהודעתם כעת כי "סקטור המפעילים הוחרג ממנה (מאסיפת ההסברה, ר"ש) לאור נחיצותו לתפעול השוטף של המסחר".

מאיגוד החברות הציבוריות נמסר כי "ההשבתה הפראית והפסקת המסחר בבורסה חמורה ביותר, אינה מתקבלת על הדעת ופוגעת בכלכלה הישראלית. הבורסה היא משאב לאומי וצריך להתייחס אליה כאל תשתית חיונית. אנו קוראים לכל הגורמים הרלוונטיים, משרדי האוצר והכלכלה, רשות ניירות ערך, הסתדרות העובדים ובעיקר להנהלת ועובדי הבורסה לפעול באופן אחראי ולדאוג לחזרה מיידית של הפעילות בבורסה בהקדם האפשרי. שוק ההון הישראלי הוא צינור החמצן של המשק והוא לא יכול להיות בן ערובה של סכסוכי עבודה".