סוף תקופה בדנטסו ישראל: איל חן פורש

חן, שהיה ממקימי המשרד עוד תחת שמו הקודם "אבגדה", עוזב את הסוכנות

איל חן / צילום: תמר מצפי, גלובס
איל חן / צילום: תמר מצפי, גלובס

סוף תקופה במשרד הפרסום דנטסו ישראל: ל"גלובס" נודע כי איל חן, שהיה ממקימי המשרד עוד תחת שמו הקודם "אבגדה", עוזב את הסוכנות. 

חן, אחד מאנשי הדיגיטל המוערכים בישראל, נחשב לאחד מחלוצי תחום הפריפורמנס (פרסום מבוסס ביצועים) בארץ. ב-2010, לאחר שנים של עבודה בגוגל, הקים יחד קובי פרנקנטל, אף הוא יוצא גוגל, את סוכנות "אבגדה".

באותה תקופה פרסום הפרפורמנס בארץ היה בחיתוליו, לא היו בשוק משרדים רבים שהתמחו בכך, והשניים, שקיבלו רוח גבית ממקום העבודה הקודם בגוגל, הצליחו לגייס לקוחות כמו קשת, בזק בינלאומי, קיה, איסתא, גוגל, דנונה וג'ונסון אנד ג'ונסון.

אולם החלק הארי של פעילות המשרד היה עבור לקוחות בחו"ל, עבור לקוחות ישראלים שביקשו לפעול בשווקים הבינלאומיים או עבור לקוחות בינלאומיים שביקשו לנצל את היכולות הטכנולוגיות של השניים.

לפני כחמש שנים נרכשו מניות "אבגדה" על-ידי תאגיד הפרסום היפני דנטסו, שביקש להפוך אותו לזרוע הדיגיטלית המקומית שלו תחת המותג iProspect - סוכנות הפרפורמנס הבינלאומית של דנטסו. סכום הרכישה לא פורסם, אולם בשוק העריכו כי היקף העסקה עמד על כ-60 מיליון דולר, בהתאם לאבני-דרך על פני שנים.

העסקה עם דנטסו נעשתה באמצעות הזרוע המקומית שלה בארץ, קרט ישראל - אז חברת מדיה שהתמחתה בעסקאות מדיה אוף-ליין. קרט הבינלאומית נרכשה על-ידי דנטסו, שסימנה את השוק הדיגיטלי כשוק שחשוב להיכנס אליו.

מתוך הבנה שהשוק הישראל מוטה טכנולוגיה, הנציגות הישראלית של קרט חיפשה חברות מקומיות לרכישה. "אבגדה" אמורה הייתה להיות דריסת הרגל של דנטסו גם בזכות הפתרון הפרסומי שפיתחה וגם באמצעות הלקוחות הבינלאומיים של החברה.

קרט ו"אבגדה" מוזגו לחברה אחת, וחן נותר מנהל החברה הממוזגת ושימש בתפקיד המנכ"ל. אולם בהמשך, ככל שגדלה הפעילות המקומית, והסוכנות נכנסה גם לתחומי פרסום מסורתיים, גויס מנכ"ל מקצועי - אורי אלמן, שחוזקותיו הן מתחום הפרסום, המחקר והשיווק "המסורתיים", וחן עצמו הפך ליו"ר.

המשרד אומנם התחזק ואף הצליח לזכות מחדש בתקציבים משמעותיים, כמו תקציב משרד התיירות (שעומד על כ-70 מיליון שקל בשנה), אך נראה כי הפוזיציה החדשה כמשרד פרסום שחורג רק מעיסוק בפרפורמנס פחות דיברה אל ליבו של חן. נזכיר כי הפרפורמנס והפרסום הם עולמות שונים לחלוטין: בעוד שהפרפורמנס משחק רק ההיבט הטכנולוגי - הרי שעולם הפרסום המסורתי, בוודאי תחום המדיה, דורש סוג אחר של התמחויות.

חן אישר את הידיעה ומסר בתגובה: "עשר שנים לאחר שהקמתי את אבגדה וחמש שנים לאחר שנרכשה על-ידי דנטסו העולמית, הגיע הזמן להמשיך הלאה. כשעזבתי את גוגל ב-2010 והקמתי חברה שמתמחה בשיווק דיגיטלי, לא תכננתי שנהפך להיות משרד פרסום. התכניות היו שונות... אך לשמחתי, בפועל דנטסו ישראל צמחה להיות משרד פרסום מוביל, והקרדיט על כך כולו למנהליה ולעובדיה המוכשרים. אני מבקש לשלוח תודה ענקית לעובדי החברה בעבר ובהווה, אשר היוו את 'הכוח הסודי' שלנו, בזכותו הגענו לעוד ועוד הישגים; וללקוחות החברה בארץ ובחו"ל על האמון ועל העבודה המשותפת".