רשות ני"ע הקנדית: פעילות בורסת הקריפטו קוואדריגה הייתה "הונאת פונזי"

דוח שפירסם היום הרגולטור הקנדי בעניינה של QuadrigaCX, שהותירה חובות של מאות מיליוני דולרים אחרי מותו המסתורי של המייסד והמנכ"ל ג'ראלד קוטן, קובע כי בעלי הבורסה הונה באופן שיטתי את לקוחותיה

בורסת הקריפטו קוואדריגה / צילום: שאטרסטוק
בורסת הקריפטו קוואדריגה / צילום: שאטרסטוק

זירת המסחר במטבעות דיגיטליים QuadrigaCX שקרסה בתחילת 2019, אחרי שעד לפני כמה שנים נחשבה לבורסת הקריפטו הגדולה ביותר בקנדה, פעלה כארגון של הונאה - כך קובעת רשות ניירות הערך של אונטריו (OSC), הרגולטור הפיננסי הבכיר של קנדה, בדוח שפרסמה היום.

"הקריסה של פלטפורמת המסחר במטבעות קריפטו QuadrigaCX הייתה תוצאה של הונאה שבוצעה על מייסד ומנכ"ל קוואדריגה, ג'ראלד קוטן (Gerald Cotten)", קובע דוח ה-OSC. בורסת הקריפטו, לטענת הדוח, "פעלה כהונאת פונזי".

עוד מציינת הרשות בדוח כי "בחודשיה האחרונים, לקוואדריגה כמעט לא נותרו כל נכסים, והיא פעלה כמו דלת מסתובבת: הפקדות של לקוחות חדשים בבורסה הועברו באופן מיידי לצורך מימון המשיכות של לקוחות אחרים".

בתחילת 2019 התעוררה סערה ציבורית סביב מותו בנסיבות מסתוריות של קוטן, מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו הקנדית. לאחר מותו, פירסמה קוואדריגה הודעה ליותר מ-100 אלף לקוחותיה, שלפיה במותו לקח עמו קוטן אל קברו את כל הסיסמאות לארנקים הדיגיטליים שבהם הוחזקו נכסי הלקוחות, וכך השאיר את הבורסה במצב של חדלות פירעון, עם חוב כולל של כ-215 מיליון דולר.

ההסבר שסיפקה קוואדריגה להיעלמות הכספים של לקוחותיה, לא השביע את רצונם, ומאז פברואר 2019, כפי שדיווחנו ב"גלובס", התנהלו נגד החברה הקנדית הליכים משפטיים בניסיון להשיב לפחות חלק מהכספים שאיבדו הלקוחות.

כעת, הדוח של הרגולטור הקנדי מאשש את הטענות שהועלו על ידי רבים מהלקוחות שנפגעו מקריסת הבורסה - ובראשן, הטענה כי המייסד והמנכ"ל קוטן השתמש בחשבונות בדויים בבורסת קוואדריגה כדי לזייף את מחזורי המסחר בבורסה, לסחור מול לקוחותיה באמצעות כספים שלא היו קיימים, ולבסוף למשוך כספים שקיבל כדי לסחור בבורסות קריפטו אחרות או להמיר את המטבעות הדיגיטליים לדולרים.

קוטן זייף את מחזורי המסחר בבורסה

רשות ניירות הערך הקנדית מעריכה כי קוטן הפסיד כ-28 מיליון דולר מכספיה של קוואדריגה במסחר שביצע בבורסות קריפטו אחרות. לפי הדוח, סכום נוסף של כ-115 מיליון דולר מהכנסותיה של קוואדריגה בוזבז על ידי קוטן במסחר שניהל בתוך בורסת קוואדריגה באמצעות חשבונות פיקטיביים.

אלה כמובן לא כל הכספים שנגזלו בהונאה של קוואדריגה: לדברי הרשות, מייסד בורסת הקריפטו נטל לכיסו 2 מיליון דולר מכספי הבורסה והשתמש בהם למימון הוצאות פרטיות. נוסף על כך, 46 מיליון דולר מכספי הבורסה נתפסו על ידי הרשויות הקנדיות בעקבות ההליכים המשפטיים נגד קוואדריגה. דוח ה-OSC מציין כי עדיין חסר סכום של כ-24 מיליון דולר מכספי החברה, שעד כה לא התברר לאן נעלם.

לפי ממצאי הדוח, המייסד והמנכ"ל קוטן זייף בין 75% ל-100% ממחזורי המסחר של קוואדריגה ב-2014 - שנת המסחר המלאה הראשונה של בורסת הקריפטו הקנדית. ההונאה בשיטה זו, לטענת הרשות, נמשכה לכל אורך שש שנות פעילותה של הבורסה. את רוב הכספים שהוציא בהונאה מקוואדריגה, קוטן הפקיד (או הפסיד) בבורסות קריפטו אחרות.

הדוח קובע כי השפל בשוק המטבעות הדיגיטליים במחצית השנייה של 2018 האיץ את תהליך הקריסה של בורסת קוואדריגה. צניחת מחיר הביטקוין בסוף 2018 והזרם הגובר של משקיעים שניסו למכור את החזקותיהם במטבעות הדיגיטליים, הגבירו את הלחץ על בורסת הקריפטו הקנדית, שמצבה הפיננסי כבר היה רעוע לפני כן.

למרות התמונה הקודרת שמציג הדוח, מבהירה רשות ניירות ערך הקנדית כי "ההתנהגות הפסולה שהתגלתה בקשר עם קוואדריגה, מוגבלת לקוואדריגה בלבד - ואינה חלה על תעשיית המטבעות הדיגיטליים בכללותה".

הביטקוין נסחר היום (יום ו') בצהריים במחיר של כ-9,480 דולר, אחרי ירידה של כ-3% ביממה האחרונה, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. מחירו הנוכחי משקף למטבע הדיגיטלי המוביל שווי שוק של יותר מ-174 מיליארד דולר. מתחילת השנה עלה מחיר הביטקוין ב-30%, אבל הוא עדיין נמוך ביותר מ-50% משיא כל הזמנים שאליו הגיע ב-17 בדצמבר 2017, אז טיפס עד לרמה של 20,089 דולר.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.