Airbnb הסכימה למסור פרטים אישיים על משכירים לעיריית ניו יורק

מפעילת פלטפורמת השכרת הדירות לטווח קצר הסכימה למסור מידע פרטי של לקוחותיה, כדי לסייע לעירייה לאתר משכירים שמפרים את הרגולציה העירונית

הפגנה נגד Airbnb בניו יורק / צילום: Shannon Stapleton, רויטרס
הפגנה נגד Airbnb בניו יורק / צילום: Shannon Stapleton, רויטרס

חברת Airbnb, המפעילה פלטפורמת השכרת הדירות לטווח קצר, הסכימה למסור לעיריית ניו יורק מידע פרטי על משכירי דירות, כדי לסייע לעירייה לאתר משכירים שמפרים את הרגולציה העירונית - כך לפי דיווח ב"בלומברג".

החברה הסכימה לכך ביום שישי האחרון, במסגרת פשרה בתביעה שהגישה נגד העירייה ב-2018. בתביעה, Airbnb התנגדה לחקיקה שחייבה חברות לניהול השכרות לטווח קצר לחשוף פרטים של משכירים, וטענה שהדרישה מפרה את חוקי הפרטיות. בתביעה השתתפה גם חברת ההשכרה לטווח קצר HomeAway, חברת בת של אקספדיה, שלקחה חלק גם בהסכם הפשרה.

הפשרה הושגה בעקבות דיונים פרטיים בין הצדדים, והחברות הסכימו למשוך את התביעה ולחשוף בפני העירייה מידע מדי רבעון - ולא מדי חודש כפי שנתבקשו במקור. זאת, כדי לסייע לעירייה לזהות משכירים מפרי חוק ולקנוס אותם.

המידע שהסכימו לחשוף כולל את הכתובת של הנכס המושכר, שם המשכיר, כתובתו, ופרטי הקשר שלו, וכן האם הנכס מושכר כולו או רק בחלקו, הכנסות המשכיר מהשכרת הנכס בפלטפורמות, ותקופת ההשכרה. העירייה תחייב את החברות לשתף את פרטיהם של משכירים שמציעים נכסים שלמים להשכרה לתקופה של חמישה לילות או יותר ברבעון.

הסכמת החברה למסור את המידע הזה, עשוי לעלות לה כספים רבים, כיוון שניו יורק היא אחת הערים המשמעותיות בהן היא פועלת, עם יותר מ-50,000 נכסים בעיר. החוק בעיר אוסר על השכרה של נכס שלם לטווח קצר מ-30 יום, בלי שמתגורר בהן דייר קבע, דבר שמתרחש בפלטפורמה של החברה לא אחת. לפי דיווח בבלומברג מפברואר האחרון, בכירים בעיריית ניו יורק מעריכים כי כ-35,000 נכסים בעיר, הרשומים להשכרה ב-Airbnb, מפרים את הרגולציה העירונית.

כך, טוענים בעירייה, בעלי הנכסים מנהלים בפועל בתי מלון, תוך התחמקות מתשלום מיסי מלונות ומרגולציה. ואכן, איירביאני הובילה לצמיחה גלובלית בשוק השכרות הנכסים לטווח קצר, כיוון שאיפשרה לבעלי נכסים לפנוק לאפיק זה וכך למקסם את הכנסותיהם מנכסים מבלי שחלה עליהם רגולציה כלשהי. כעת, כשהיתרון המשמעותי שלה עבור בעלי נכסים רבים אבד, יתכן שלא מעטים מהם יבחרו לעזוב את הפלטפורמה, ולא לשלם מיסים וקנסות לעירייה.

"אין מקום בשכונות שלנו למפעילי מלונות בלתי חוקיים שממפרים את החוק על חשבון ניו-יורקרים עובדים. סוף סוף יש בידינו המידע הקריטי שאנו צריכים כדי לשמר את הדיור בר ההשגה ולהגן על הקהילות שלנו", נמסר מטעם ראש העיר של ניו יורק, ביל דה בלאסיו, בהצהרה שהובאה בדיווח של בלומברג על הפשרה. עוד הובאה תגובתה של חברת Airbnb: "מזמן רצינו לעבור עם העיר ניו יורק על מסגרת רגולטורית אפקטיבית, כולל שיתוף מידע - וההסכם הזה משיג זאת".

רגולציה כמו זו שהטילה נו יורק על החברה עם הסכם הפשרה, עשויה להוות דוגמה לערים אחרות בעולם להדק את החגורה סביב פלטפורמות כמו Airbnb, ולחזק את גל הרגולציה הגלובלית נגד החברה. כך למשל, בשנה שעברה, עיריית תל אביב הכפילה את הארנונה עבור נכסים המושכרים דרך הפלטפרומה; דוגמה אחרת היא חקיקה שעברה ב-2018 בברלין, האוסרת על השכרה של יותר מ-49% משטחו של נכס מסויים לטווח קצר מבלי לקבל רישוי מתאים ולשלם את המיסים הכרוכים בכך. לפי ההערכות, העיר מתקשה לאכוף את החקיקה, ולכן היא עשויה לנסות לחייב העברת מידע מהפלטפורמה בדומה לעיריית ניו יורק.

למרות המחיר הכבד שהיא עשויה לעלות לחברה, לפשרה עם עיריית ניו יורק יש גם יתרונות עבורה: Airbnb תכננה לצאת בהנפקה ראשונית של מניותיה לציבור כבר השנה, והתוכנית הזו נדחתה בשל מגיפת הקורונה שפגה בשוק התיירות עולמי. בעיקר בתקפה זו של חוסר יציבות, השגת פשרה עם עיריית ניו יורק וסיום הסכסוך איתה, יכולים לתרום לתוכניות ההנפקה של Airbnb. לפי דיווח בבלומברג מהשנה שעברה, משקיעים ביקשו מהחברה "להסדיר את ענייניה" מול עיריית ניו יורק לפני ההנפקה הראשונית לציבור. כעת, כאשר מעמדה מול אחת הערים הגדולות בעולם מוסדר, משקיעי החברה יכולים להיות קצר יותר רגועים.