ארקיע מאריכה את החל"ת לעובדיה עד סוף יולי

כמעט כל עובדי חברת התעופה נמצאים בחל"ת • כוונת החברה להפעיל טיסות לאילת ביולי לא תתממש

ארקיע / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
ארקיע / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

ארקיע מודיעה לעובדי החברה: החל"ת יוארך עד לסוף חודש יולי. המשמעות היא שחברת התעופה מוותרת על הקיץ, תקופת השיא של השנה בתיירות.

אמנם עדיין אין הקלות בהנחיות של המדינה או אינדיקציה לפתיחת השמים דרך הסרת חובת הבידוד לשבים לישראל, אבל ארקיע גם מעדיפה שלא לתכנן קדימה. בתוך כך, כוונת החברה להפעיל טיסות לאילת בלבד בתחילת חודש יולי ולהחזיר כוח-אדם בהיקף מצומצם של כ-130 אנשים - לא תתממש וארקיע תישאר בהדממה. כמעט כל 550 מעובדי ארקיע נמצאים בחל"ת. 

בימים כתיקונם ארקיע שלטה ב-70% מתנועת הנוסעים בקווים לאילת, קו שהיה רווחי עבורה גם אחרי סגירת שדה דב. כיום כאמור ארקיע מעדיפה להשאיר את הקו הזה לישראייר לבדה. ייתכן שהסיבה שארקיע מעדיפה להישאר מחוץ לתמונת הטיסות לאילת היא המחירים הנמוכים שישראייר גובה כיום: מחיר הטיסות נע בין 150 שקל ל-160 שקל לכיוון כולל באוגוסט בשיא העונה. זאת בשעה שבימי השגרה ולפני הקורונה, טיסה כזו הייתה עולה במחיר כפול לפחות. אם ארקיע תיכנס לפעילות היא תצטרך ליישר קו עם המחירים החדשים, וספק אם כשענף התעופה יתאושש, אפשר יהיה להחזיר את המחירים לרמה שבה היו לפני כן.

מאבי חורמרו, יו"ר ארקיע, נמסר כי: "ההחלטה היא להמשיך את החל"ת עד לסוף יולי 2020. עדיין אין טיסות לחו"ל וכלכלית יש לנו אחריות כלפי כולם. המשמעות של להפעיל טיסות לאילת בלבד כרוכה בהפסדים לחברה". העובדים בארקיע מחזיקים ב-30% מבעלות החברה.

ארקיע מנהלת מגעים להלוואה מול הבנקים

להבדיל מארקיע, שמטוסיה ממריאים מעת לעת לרענון בלבד, ישראייר לא נחה. 40% מעובדי החברה, שלא הוצאו לחל"ת, עוסקים בהטסות מטען, ב-3-4 טיסות יומיות לאילת ובהטסות ליעדים נקודתיים לשם השבת ישראלים. ישראייר חתמה על הסכם עם הבנקים על הלוואה בהיקף של 90 מיליון שקל בערבות מדינה בשיעור 75% אלא שבינתיים החברה מעדיפה שלא למשוך את הכסף כשברור לה שהלוואות צריך להחזיר, ובאין אופק לפתיחת השמים ולהגדלת ההכנסות קשה לתכנן לטווח ארוך.

ארקיע קיבלה אישור ממשרד האוצר להלוואה בהיקף של 100 מיליון שקל ובערבות של 75% מהמדינה, אולם היא עדיין מנהלת מגעים מול הבנקים.

אל על מצידה ממשיכה בהטסות המטען אף שמספרן הולך וקטן כשהיא מפעילה גם טיסות נקודתיות לפי ביקוש. כך, למשל, במהלך יוני תפעיל טיסות למיאמי, לניו יורק, ללוס אנג'לס, לפריז וללונדון. נזכיר כי לצד חובת הבידוד לשבים לישראל, הכניסה לארץ מותרת רק למי שמחזיק בדרכון ישראלי. בימים אלה אל על תידרש לקבל החלטה על המתווה שהציעה לה משרד האוצר להלוואה בהיקף של 250 מיליון דולר והנפקה של מניות בהיקף של 150 מיליון דולר אותן המדינה מתחייבת לקנות. במקביל אל על ממשיכה לנהל מגעים מול הבנקים להלוואה בהיקף של 400 מיליון דולר בערבות של 82.5% מהמדינה. בכל מקרה החברה תידרש להציג קיצוץ של כ-30% בהיקפה.

חודש מאי הסתכם בנתב"ג בתנועה של 18 אלף נוסעים בלבד, 99% פחות מאשר מאי אשתקד, אולם כפול ממספר הנוסעים בחודש אפריל. כל עוד התעופה סגורה לא רק חברות התעופה מצויות בקשיים אלא גם התעשיות הסובבות, לרבות סוכני נסיעות, מדריכי תיירות, מלונאים ואחרים.