רשות התחרות בודקת חשד לאי סדרים במכרז מקרקעין של חברת י.ח.דמרי

עובדי רשות התחרות הגיעו למשרדי החברה שבנתיבות ואספו מסמכים • ברשות התחרות ובחברה סירבו להגיב

יגאל דמרי / צילום: כדיה לוי, גלובס
יגאל דמרי / צילום: כדיה לוי, גלובס

רשות החברות פתחה בחקירה גלויה של החברה הקבלנית י.ח.דמרי, בשליטתו של הקבלן יגאל דמרי, בחשד לאי סדרים בפעילות החברה במכרז מקרקעין. לפי הערכות מדובר במכרז במתכונת של מחיר למשתכן בנתיבות. מפרטים שבידי "גלובס" צוות מרשות התחרות הגיע היום למשרדי החברה, אסף חומרים, ובכירים בחברה תוחקרו. בשלב זה ברשות התחרות מסרבים למסור פרטים בקשר לחקירה או לפרטיה.

על פי חוק התחרות הכלכלית (נקרא בעבר "חוק ההגבלים העסקיים"), לרשות התחרות יש סמכויות אכיפה וחקירה. סעיף 46 לחוק קובע כי אם "התעורר חשד לביצוע עבירה לפי חוק זה או לפי חוק העונשין, רשאי הממונה, או מי שהוא הסמיך לכך לחקור כל אדם הקשור לעבירה מעבירות כאמור, או שעשויות להיות לו ידיעות הנוגעות להן, ולדרוש מכל אדם כאמור להתייצב בפניו לשם חקירה כאמור, להתלוות אליו לחקירה ולמסור לו כל פרט, מסמך וידיעה הנוגעים לאותה עבירה". החוק אף מעניק לחוקרי הרשות סמכויות עיכוב, מעצר ושחרור.

באוגוסט 2019 התקיימו מספר מכרזים על קרקעות בנתיבות. מחירי המקסימום הגיעו ל-6,600 שקל למ"ר. י.ח. דמרי זכתה בשני מכרזים ל-351 יחידות דיור כשהיא מציעה את הסכום המקסימלי. במכרזים אלה לא היו לה מתחרים. במכרזים אחרים שהתקיימו בסמיכות נרשמו מחירים נמוכים יותר, וגם מספר חברות שהתמודדו על הקרקעות.

מחירי הדירות בפרויקטים של דמרי מגיעים ל-7,500- 7,800 שקל למ"ר. מדובר במחירים הגבוהים ביותר של מחיר למשתכן, בנתיבות. בעיר השתתפו עד כה 1,646 דירות במסגרת הגרלות התוכנית הממשלתית.

דמרי דיבר בעבר נגד מחיר למשתכן

דמרי היא חברה ותיקה בענף הנדל"ן הישראלי. חברה משפחתית שהוקמה לפני כ-30 שנה בדרום הארץ, ומאז ואז היום מקום מושבה היה ונשאר בנתיבות. עם השנים החלה החברה לפעול בעוד מקומות ברחבי הארץ בעיקר בתחום המגורים ובשנים האחרונות נכנסה גם לתחום ההתחדשות עירונית. בעל השליטה בחברה, יגאל דמרי, דיבר לא פעם בשנים האחרונות כנגד תוכנית מחיר למשתכן, אולם בסופו של דבר, לאחר שהתוכנית החלה לפעול ורוב מכרזי הקרקע של המדינה הופנו לטובתה, גם דמרי בעצמו החל לקחת חלק במכרזים.

לאחרונה העלתה החברה פרופיל כאשר באוגוסט הגישה הצעה לרכישת אפריקה ישראל במסגרת הסדר החוב והגיע כמעט לקו הגמר. בנוסף, ביצעה החברה מספר רכישות משמעותיות בהם רכישת מתחם קסטרו בבת ים תמורת 140 מיליון שקל, רכישה של מגרש בשכונת בבלי המיועד למגדל מגורים שנרכש מקבוצת תשובה בעבור 190 מיליון שקל ורכישה של מתחם האומן ביפו בשותפות עם חברת יהלומית פרץ, עסקה שנסגרה בחודש מרץ האחרון בתג מחיר של 355 מיליון שקל.

כאמור, למרות הביקורת של דמרי על מחיר למשתכן בימיה הראשונים של התוכנית, בסופו של דבר נאלצה גם החברה כמו רבות אחרות לשתף פעולה עם התוכנית הממשלתית. לחברה מספר פרויקטים במסגרת התוכנית.

נזכיר כי מחיר למשתכן היא תוכנית הדגל של שר האוצר לשעבר משה כחלון לבניית דירות מוזלות למחוסרי דירה. במסגרת מחיר למשתכן תהליך מכירת הקרקע לקבלנים השתנה כך שההצעה הזוכה לא הייתה של מי ששילם את הסכום הגבוה ביותר על הקרקע, אלא דווקא מי שהציע את המחיר הנמוך ביותר לדירה. במסגרת תוכנית מחיר למשתכן יצאו עשרות רבות של מכרזים וחברות רבות בענף השתתפו בהן.

מניית י.ח דמרי  איבדה כ-6.7% אחוז מערכה במהלך המסחר. 

בשעה 22:00 יצאה י.ח. דמרי בהודעה לבורסה כי "החברה מבקשת להודיע כי בוצע הבוקר חיפוש במשרדי החברה באמצעות רשות התחרות, במסגרתו נאספו מסמכים וחומרי מחשב. כמו כן, נחקרו נושאי משרה בחברה. נכון למועד דיווח זה, אין בידי החברה כל מידע אודות הנושאים הנחקרים. על פי פרסומים במדיה רשות התחרות עורכת חקירה לגבי מכרז קרקע בנתיבות".

***חזקת החפות. החקירה נגד י.ח.דמרי נמצאת בראשיתה, ועומדת לחברה ולעובדיה חזקת החפות.