הסוף לרילוקיישן? טראמפ אוסר על הגירה לארה"ב גם עם אישורי עבודה

אשרות עבודה אלה שמוענקות ל־3־6 שנים, גם משמשות אלפי ישראלים בארצות הברית • ההגבלות מרחיבות איסור הגירה זמני שטראמפ השיק באפריל, שמונעות מבני משפחה של אזרחים אמריקאים עם אישורי עבודה (גרין קארד) חדשים להיכנס לארה"ב לפי שעה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, AP
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, AP

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם אתמול (ב') על הוראה שאוסרת זמנית הגירה חדשה לארה"ב על בסיס אשרות עבודה, כולל אשרת H-1B לעובדים מיומנים מאד מתחום ההייטק, הנדסה, חינוך, ארכיטקטורה ועוד, על רקע מגפת הקורונה. אשרות עבודה אלה שמוענקות ל־3־6 שנים, גם משמשות אלפי ישראלים בארצות הברית. ההגבלות מרחיבות איסור הגירה זמני שטראמפ השיק באפריל, שמונעות מבני משפחה של אזרחים אמריקאים עם אישורי עבודה (גרין קארד) חדשים להיכנס לארה"ב לפי שעה.

ההגבלות הללו, שאמורות להיכנס לתוקף ביום רביעי ולהימשך עד תום השנה, ימנעו את כניסתם של מאות אלפי מהגרים חדשים, שהיו אמורים להסתמך על ויזות עבודה. בעוד שיעורי האבטלה במדינות השונות בארצות הברית הגיעו למספרים מבהילים, וכשברקע הבחירות לנשיאות בנובמבר, פקידי ממשל אומרים שהמהלך יספק מקומות עבודה לאמריקאים מובטלים, כאשר הכלכלה מקרטעת על רקע הסגרים שאמורים להכיל את מגפ‏ת הקורונה.

גורמים בתעשיית הטק וראשי עסקים אחרים הזהירו שההחלטה תפגע ביכולת של החברות לגייס כוח אדם איכותי בחו"ל, ותמנע ממהגרים לאייש משרות שדורשות מיומנויות ספציפיות או מקומות עבודה שרוב האמריקאים אינם פונים אליהם. גם במכללות מתרעמים ואומרים שהגזרה החדשה תמנע מסטודנטים מוכשרים מהעולם לבוא ללימודים בארה"ב, שכן חלק מהאשרות מאפשרות לתלמידים זרים להישאר ולעבוד במשך תקופה עם סיום לימודיהם.

המאושרים
 המאושרים

פטור לעובדי מערך הרפואה

קבוצות עסקים צפויות לערער על ההוראה בבתי משפט. "זו התקפה חזיתית מלאה על החדשנות האמריקאית ועל היכולת של המדינה ליהנות ממשיכת כישרונות זרים מרחבי העולם", אמר טוד שולטה, נשיא ארגון Fwd.us, שמעודד הגירה לארה"ב לטובת העסקים האמריקאים.

בנוסף לאשרת H-1B, האיסור הזמני מתייחס גם לאשרות H-2B לעובדים עונתיים לטווח קצר בעיצוב נוף ועוד עבודוות שאינן במגזר החקלאי, לאשרות מסוג J-1 לעובדים לטווח קצר כולל מדריכים במחנות קיץ ומטפלות בילדים, ולאשרות L-1 למעבר של עובדים בתוך חברות רב־לאומיות - אשרה שתקפה לשש שנים, שלה נדרשת ידע "ייחודי" ומשרה ניהולית. L-1 גם מקנה אישור עבודה לבני הזוג ואשרת שהייה לבני משפחה.

מי שבכל זאת "ניצלו" מהגזרה החדשה הם עובדות ועובדי מערך הרפואה. הממשל יעניק פטורים לעובדי בריאות שמתמקדים בטיפול ובמחקר של קוביד־19, המחלה שגורם נגיף הקורונה. עוד יקבלו פטור מההחלטה החדשה: עובדים בשרשראות אספקת מזון, לפי פקידי ממשל. פטורים נוספים יינתנו באופן ספציפי למהגרים ש"נחוצים להבראה הכלכלית המתמשכת של ארה"ב".

בשלב זה, ההגבלות החדשות לא יחולו על מחזיקי ויזות שכבר מתגוררים בארה"ב, או לאלו מחוץ לארה"ב שכבר קיבלו אשרות שהייה תקפות.

ההגבלות אמורות להימשך מעבר ל­־1 באוקטובר, תחילת שנת התקציב החדשה, כאשר אשרות H-1B במיוחד מונפקות בכמות גדולה.

"הבראה של אמריקה תחילה"

המכון למדיניות הגירה, שהינו גוף א־פוליטי, מעריך שההגבלות יחסמו את כניסתם של כ־325 אלף מהגרים ובני משפחה עד תום השנה, ואילו בכיר בממשל טראמפ אמר שמדובר על 525 אלף בני אדם. לדבריו, המהלך יפנה כ־ 500 אלף מקומות עבודה לטובת אמריקאים מובטלים, במה שהוא תיאר כ"הבראה של אמריקה תחילה".

האיסור המורחב מגיע בעקבות לחצים של מתנגדי הגירה קיצונים, שדורשים שהממשל יגביל את מספר העובדים הזרים שמגיעים לארה"ב, כדי להבטיח שאמריקאים ייהנו ראשונים מתעסוקה כאשר הכלכלה תתאושש.

ההגבלות באפריל פורסמו יומיים אחרי שטראמפ איים בטוויטר באיסור גורף על הגירה בתגובה לנזק הכלכלי של הקורונה, במהלך שספג ביקורת של חסידי הגירה שאמרו שהוא נוקשה מדי, ושל מתנגדי הגירה שטענו שהוא צר מדי.

"הלב מתרחב מאד מהפעולה הזו - לא רק מההיקף שלה אלא גם ממסגרת הזמן להשעיה, מפני שזה אומר שהמעסיקים לא יכולים סתם כך לעצור את נשימתם ולהמתין שזה יחלוף", אמרה ג'סיקה ווגאן, מנהלת מחקרי מדיניות במרכז ללימודי הגירה, שתומך ברמת הגירה נמוכה יותר.

סקר עדכני שערך מכון המחקר Pew הראה שרוב האמריקאים, 64%, מאמינים שהמהגרים ממלאים בעיקר משרות שהאמריקאים אינם מעונינים בהן.

מני מדינה, מנכ"ל ואחד ממייסדי פלטפורמת הטק לצוותי מכירות אאוטריץ' מסיאטל, הגדיר את ההחלטה של הממשל "שטויות". החברה שלו הודיעה בשבוע שעבר שהיא קיבלה ממשקיעים 50 מיליון דולר למימון התרחבות, שבה היא אמורה לגייס השנה עוד 100 עובדים לסך של 550.

מדינה העריך שכ-15% מצוותי המוצר וההנדסה שלו הם מהגרי אשרות H1-B, שרבים מהם גויסו מחברות טק אמריקאיות גדולות יותר. אם צנרת זו תתייבש בגלל הגבלות הוויזה, איוש משרות ההנדסה שלו יהיה קשה עוד יותר מאשר לפני ההגבלות - כששוק עבודה הדוק ברמה היסטורית יצר תחרות חזקה על עובדים.

"אף פעם לא היה מחסור בעבודה לעובדי הייטק מיומנים", הוא אמר.

במכתב לטראמפ מ-27 במאי, תשעה סנטורים רפובליקנים, ביניהם לינדזי גרהם מדרום קרוליינה וג'ון קורנין מטקסס, קראו לו לשקול מחדש את ההגבלות על כניסת עובדים זמניים לארה"ב, שלטענת הסנטורים יפגעו בעסקים אמריקאים בסופו של דבר.

"עסקים אמריקאים שנשענים על עזרה מאותן תוכניות ויזה לא צריכים להיסגר בהעדר שיקול דעת רציני", הם כתבו. "עובדים אורחים נחוצים כדי לחזק עסקים בארה"ב, לא כדי לקחת מקומות עבודה מאמריקאים".

גרהם צייץ אתמול בטוויטר שהוא מתנגד למהלך של הממשל. "אני חושש שהחלטת הנשיא היום לסגור זמנית את התוכניות הללו תעיק על ההבראה הכלכלית שלנו", הוא כתב.

ההחלטה מזכירה מדיניות הגבלת הגירה שהממשל תמך בה זמן רב, עוד לפני המגפ‏ה. הצעה של הסנטור הרפובליקני טום קוטון (ארקנסו) שהבית הלבן תמך בה ב-2017 כללה קיצוצים עמוקים בהגירה מבוססת משפחות, ורבות מקטגוריות הוויזה שנכללו בהוראה מאתמול.

הממשל חוקק כמה אמצעי הגירה נוספים שהוא תמך בהם לפני כן בתקופת המגפ‏ה, כולל תקנות חדשות במעברי הגבול שמונעות כמעט כל הגירה. בין היתר נמנעה מילדים ללא ליווי ההזדמנות לפנות להגנה הומניטרית.

טראמפ גם שינה את נימוקי תמיכתו בהגירה חוקית, ולעיתים הצביע על היתרונות הכלכליים למדינה או אימץ חקיקה להפחתת רמת ההגירה הכוללת. השנה אימץ הממשל מדיניות שמחייבת מהגרים שמבקשים להפוך לתושבים קבועים במבחן הון.

מועדוני הגולף ואתרי הנופש של טראמפ עצמו מעסיקים מאות עובדים זרים עונתיים בעלי ויזות H-2B בכל שנה, לפי הדיווחים למשרד העבודה הפדרלי, וטראמפ הביע בעבר תמיכה בתוכנית הגירה זו.

בנוסף להוראה הזמנית אתמול, הממשל מתכנן לחוקק כמה שינויים קבועים במדיניות ההגירה. הוא יבטל את הגרלת ויזות H-1B לטובת הקצאה של 85,000 אשרות למשרות שמציעות את השכר הגבוה ביותר. יהודקו גם החוקים לגבי מהגרי H-1B שמיועדים למעסיקי צד שלישי כמו קבלני משנה, והחברות יחויבו לשלם לבעלי הוויזות שכר גבוה יותר.

הממשל ביטל אתמול גם את המחויבות שלו להנפיק אשרות עבודה למבקשי מקלט מדיני, בטענה שזה יהיה סיוע נוסף לעובדים אמריקאים.