ענקיות הטכנולוגיה תוקפות את החלטת טראמפ להקפיא ויזות למהגרי עבודה

אפל, אמזון, פייסבוק, גוגל וטוויטר יוצאות נגד החלטת נשיא ארה"ב להקפיא ויזות חדשות לעובדים זרים בארצות הברית • מנכ"ל אפל טים קוק: "אני מאוכזב עמוקות מההחלטה הזו"

דונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, Associated Press
דונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, Associated Press

אפל, אמזון, פייסבוק, גוגל וטוויטר תוקפות את החלטת הנשיא דונלד טראמפ להקפיא ויזות חדשות לעובדים זרים בארצות הברית.

"המהגרים תורמים רבות להצלחת הכלכלה האמריקאית, והפכו אותה למובילה עולמית בתחום הטכנולוגיה, וגם הפכו את גוגל לחברה שהיא כיום", אמר בהצהרה מנכ"ל גוגל, סנדר פיצ'אי, בעצמו מהגר לארצות הברית שנולד בהודו. פיצ'אי הוסיף כי הוא התאכזב מהחלטת הממשל.

גם מנכ"ל אפל, טים קוק, צייץ בטוויטר היום (ג'): "כמו אפל, מדינת המהגרים הזו תמיד מצאה כוח באוכלוסייה המגוונת שלה, ובהבטחה הגלומה בחלום האמריקאי. האין שגשוג ללא שניהם. אני מאוכזב עמוקות מההחלטה הזו".

גם טוויטר וגם אמזון כינו את הוראת הביצוע "קצרת רואי" ומפייסבוק נמסר כי טראמפ משתמש במגפה כהצדקה להגבלת ההגירה.

לעובדים הזרים חשיבות רבה 

נראה כי ענף הטק מיישר קו בנושא זה ומדגיש שהעובדים הזרים המיומנים הם חלק מכריע בהצלחתה של ארה"ב ושל הענף כולו. להפסקת מתן ויזות העבודה בארה"ב, ובמיוחד לאלה שמיועדות לעובדי טק מיומנים בעלי ויזות H-1B, יש חשיבות עצומה לא רק לחברות הטק אלא גם לתעשיות רבות אחרות שתלויות בזרם קבוע של עובדים זרים, ממציאים ויזמים, חוקרים, מנהלים ועוד.

כבר לפני שלוש שנים, כאשר טראמפ נבחר לנשיאות, חברות הטכנולוגיה ביקרו בקולניות את מדיניות ההגירה של טראמפ. אז והיום, טענו בתעשייה, כי היצע העובדים המיומן מחו"ל הוא חיוני להחייאת הכלכלה. המיתון שנגרם כתוצאה מהמגפה החריף את הצורך הזה.

העמידה של ענקיות הטק בחזית המאבק הזה חשובה לא רק לענף שלהם, אלא לכלל הענפים. הטענה שהשמיע בכיר בממשל האמריקאי ופורסמה ב"וול סטריט ג'ורנל", לפיו, המהלך יפנה כ־500 אלף משרות לאמריקאים מובטלים, זכתה לביקורת תקיפה משני צדי המפה הפוליטית. אלה טוענים כי אלה לא המקצועות ש"אבדו" לאמריקאים וכי הכלכלה האמריקאית נסמכת על מהגרי עבודה מקצועיים.

המחלוקת בין הבית הלבן לבין חברות הטכנולוגיה מגיעה בזמן לא נוח. טראמפ עצמו נשען בכבדות על פלטפורמות המדיה החברתית לקראת קמפיין הבחירות. זאת במקביל לאיומים בדבר רגולציה על פעילותן.

ג'ייסון אוקסמן, נשיא הפורום לתעשיית המדע והטכנולוגיה (ITI), פנה בהצהרה לבית הלבן וביקש כי הנשיא ישקול מחדש את הצו. "במצב הכלכלי הקריטי של ארה"ב, להחלטה הזו יהיו השלכות מסוכנות על תהליכי ההבראה והצמיחה", אמר אוקסמן.