הסקנדל הגרמני: וול סטריט ג'ורנל חושף את המייל שמסבך את ארנסט אנד יאנג

על פי תכתובות מייל, חברת ראיית החשבון אישרה שלושה דוחות שנתיים של וויירקארד הגרמנית למרות סימני שאלה כבדים שעלו כבר לפני 4 שנים • אגודת בעלי המניות בוויירקארד הגישה תלונה והאשימה את EY בביקורת חשבונות כוזבת • EY טוענת בתגובה כי היא רומתה כמו כל האחרים

חברת וויירקארד / צילום: Wolfgang Rattay, רויטרס
חברת וויירקארד / צילום: Wolfgang Rattay, רויטרס

חברת ראיית החשבון ארנסט אנד יאנג (EY) בגרמניה, שאישרה את הדוחות הכספיים של וויירקארד, ידעה על קיומם של כספים בחשבונות שלא היו בשליטתה כבר ב־2016. כך עולה מתכתובות דוא"ל שהגיעו לידי "וול סטריט ג'ורנל". עוד עולה כי EY אישרה שלושה דוחות שנתיים של וויירקארד עם החשבונות הללו. חברת הפינטק הגרמנית הכריזה על חדלות פירעון ביום חמישי האחרון

ביום שישי הגישה אגודת בעלי מניות בוויירקארד תלונה למשרד התובע הכללי במינכן, שבה ממוקמת החברה, והאשימה את EY בביקורת חשבונות כוזבת. "אנחנו מרגישים שעבודת הביקורת של ארנסט אנד יאנג הייתה אסון", אמר עו"ד מארק ליבשר, שמשרדו מייצג את משקיעי וויירקארד הפרטיים שהגישו את התלונה. "הלקוחות שלנו משוכנעים שחברת ראיית החשבון צריכה לעמוד למשפט".

EY טוענת שהיא רומתה כמו כל האחרים. "יש אינדיקציות ברורות שזו הייתה הונאה מורכבת ומתוחכמת, עם גורמים רבים ברחבי העולם במוסדות שונים, במטרה מכוונת לבצע הונאה", היא מסרה.

נפילתה של וויירקארד ממעמד של כוכב נוצץ בסצנת הטכנולוגיה האירופית הייתה מהירה להפליא. ביום חמישי היא כאמור הגישה בקשת פשיטת רגל בבית משפט במינכן. מרקוס בראון, בעל מניות גדול (את רובן מכר זמן קצר לפני הפרסום שהפיל את המניה) ומנכ"ל החברה עד השבוע שעבר, הואשם על ידי תובעים בניפוח מחזורי המכירות שלה בהכנסות מזויפות. הוא נעצר ושוחרר בערבות ביום ג' שעבר. בראון מכחיש שביצע עבירה כלשהי.

וויירקארד מבקשת להמשיך לפעול

בשבת מסרה וויירקארד שהיא ויחידותיה מתוכננות להמשיך לפעול. היא מסרה שהיא נוקטת צעדים לחידוש עסקיה בבריטניה, שבה הוקפאה פעילותה על ידי רשויות הפיקוח שלשום. החברה הנפיקה כרטיסים משולמים־מראש וארנקים אלקטרוניים ללקוחות, בין היתר.

במוקד הקריסה מצויה היעלמות של אותם 2 מיליארד דולר במזומן, שוויירקארד אומרת שהיא החזיקה בחשבונות בשליטת נאמנים בבנקים בפיליפינים בגלל ויכוח על האופן שבו היא ניהלה כביכול חלק גדול מעסקיה. בשווקים שבהם אין לה רישיון פעילות, החברה השתמשה בשותפים כדי לקבל תשלומים. ההכנסות מהעסקים הללו הופקדו בחשבונות נאמנים ולא שולמו ישירות לחברה. הכספים שהוחזקו בחשבונות הללו היו שקולים ליותר מרבע מסך הכנסות הקבוצה בשנים 2016-2019.

תכתובות דוא"ל שהגיעו לידי "וול סטריט ג'ורנל" מראות שמבקר מטעם EY הציג שאלות על היבטים שונים של הסידור החריג הזה כבר ב־2016. ההסבר של וויירקארד היה שחלק גדול מהכספים נשמרו בחשבונות הנאמנים מטעמי ניהול סיכונים. הכסף היה זמין לתשלום החזרים ללקוחות עבור דברים כמו כרטיסי טיסה מבוטלים או גביה במחלוקת.

באוקטובר 2016, לפי האי־מיילים, בכיר ב־EY הסכים לבקר במשרדי אחד השותפים החיצונים של וויירקארד בפברואר 2017. הוא היה אמור להגיע לביקור עם אחד ממבקרי החשבונות של EY, שהיה האחראי לחתימה על דוחות וויירקארד.

אותו בכיר הודיע בכתב למנהל בוויירקארד, ש־EY מכינה מצגת שבה יעלו שאלות על חשבון הנאמנות, בדומה לשאלות שהיא הציגה לגבי חשבון נאמנות אחר של החברה עם שותף אחר.

"העלימה עין מהאשמות רציניות"

EY לא הגיבה לבקשת "וול סטריט ג'ורנל" להתייחס לתוכן הספציפי של המיילים האלו. בשבוע שעבר היא מסרה שהיא סירבה לחתום על דוחות וויירקארד לשנת 2019 אחרי שהיא קיבלה אישורים מזויפים על חשבונות נאמנות בשני בנקים בפיליפינים, שהיו אמורים להחזיק כ־2 מיליארד אירו של וויירקארד.

משקיעים שהימרו על נפילת מניית וויירקארד  שיגרו במשך שנים תלונות מפורטות על פעילות החברה ל־EY , והציגו את חששותיהם משיטת החשבונאות ונהלי העבודה העסקיים של החברה, בהתבסס על מכתבים שנבדקו על ידי "הוול סטריט ג'ורנל". "באופן בסיסי הם התעלמו מהמבקרים, שהציגו האשמות רציניות מאד", אמר פרייזר פרינג, שפרסם דו"ח ביקורתי על וויירקארד כבר ב־2016.

ארנסט אנד יאנג הגרמנית היא שלוחה של ארנסט אנד יאנג גלובל בע"מ. מבחינה חוקית כל שלוחה לאומית בעולם היא ישות נפרדת ועצמאית.