עסק ביום | פיצ'ר

"ברמה העסקית, זה פשוט להתחיל הכול מאפס"

שרי נוי סטרדום בעלת "דאקס דזיין", עסק לאפיון UX וניהול פרויקטים • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

שרי נוי סטרדום, בעלת עסק לאפיון UX וניהול פרויקטים / צילום: תמונה פרטית
שרי נוי סטרדום, בעלת עסק לאפיון UX וניהול פרויקטים / צילום: תמונה פרטית

בעיצומו של משבר הקורונה, קיבלו שרי נוי סטרדום ובעלה, שניהם עצמאים ללא הכנסות, מכתב מרשות המסים המודיע על עיקול בסך 10 אלף שקל על חשבון הבנק שלהם. הסיבה: חוב זעום שנוצר עקב אי-הגשת דוח שנתי למס הכנסה בזמן על ידי בן הזוג. "הוא פתח את העסק בספטמבר 2019 כעוסק פטור, והיה צריך להגיש את הדוח עד אפריל 2020, אבל התחילה הקורונה והכול השתבש. שילמנו סכום זעום ושחררו את החשבון", מספרת נוי סטרדום, "אבל זה לקח זמן וקרה בתקופה הכי קשה שלנו כעצמאים".

נוי סטרדום הקימה את העסק שלה לאפיון חוויית משתמש לממשקים טכנולוגיים לפני חמש שנים והצליחה לבסס את שמה בשוק. היא עבדה עם לקוחות מוכרים וגדולים, ובהם פנגו, אוניברסיטת בר אילן וסטארט-אפים רבים. במהלך שנות קיומו של העסק, היא עבדה על 65 פרויקטים, כ-15 פרויקטים לשנה. בארבעת החודשים האחרונים, מאז פרוץ הקורונה, צנחה הפעילות דרמטית. "עבדתי על ארבעה פרויקטים בלבד. בחישוב שנתי זו ירידה של 30%", היא אומרת.

רחוקה חצי אחוז מהזכאות למענק

בניגוד לעסקים רבים בעולם הדיגיטל, שמצאו את עצמם עמוסים בעבודה בשיאו של המשבר, השירות שמעניקה נוי סטרדום נתפס על ידי לקוחות פוטנציאלים כמותרות. "אני נקודת ההתחלה של כל עסק שרוצה להקים ישות דיגיטלית, וחשבתי שברגע שכל השוק יבין כמה זה חשוב שתהיה לך ישות דיגיטלית, אני אקבל פניות מפה ועד הודעה חדשה, אבל החלק שלי נתפס כלאקז'רי. כולם באמת הבינו את ההכרח שבהקמת אתר אינטרנט ונוכחות אונליין, אבל הם הלכו ישר למקימי האתרים ולמעצבי האתרים וויתרו על השלב המקדמי והמעמיק של תכנון הפרויקט, שזה מה שאני עושה. יותר קל להם לוותר על זה. היום מחפשים פתרונות מהירים מאוד וזולים יותר, והתחום שלי לא זול ולא מהיר. בתקופה הזאת צצו אתרי אינטרנט של חברות כמו פטריות אחרי הגשם אבל אני לא נהניתי מהגשם הזה כי אני לא בקטגוריה של המהיר והזול".

בנוסף, הלקוחות שכבר עבדו עם נוי סטרדום על פרויקטים האטו את הקצב משמעותית, דחו מועדים ל"אחרי המשבר" וחיכו לראות מה יילד יום.

בתוך הריק הכלכלי שנוצר קיוותה נוי סטרדום שהמענקים של המדינה יסייעו לה, אך לצערה גילתה שחצי אחוז של ירידה בהכנסות מפריד בינה לבין הזכאות. "ילדתי במרץ 2019 וזה גרר אחריו ירידה בהכנסות שלי לאורך 2019 לעומת שנים קודמות, ובהמשך גרר אחריו גם את הפסד המענקים. העסק שלי נפגע משמעותית בתקופת הקורונה, אבל בהשוואה בין החודשים של הקורונה לחודשים שבהם הייתי בחופשת לידה, יצא שלא ירדו לי ההכנסות מספיק כדי לקבל מענק, כי לא הרווחתי בחופשת הלידה כמו שהרווחתי בשנים קודמות.

"נלחמתי במס הכנסה ובביטוח לאומי והסברתי להם שהייתי בחופשת לידה, אז הם אמרו לי, 'בואי נשווה את הירידה בהכנסות לדמי הלידה שקיבלת', ואז הם ראו שחסר לי חצי אחוז כדי לקבל את המענק. הפגיעה הייתה 24.5% וצריך להראות פגיעה של 25% כדי להיות זכאית למענק. זה לא פייר. אני גם לא זכאית למענק השתתפות בהוצאות כי גם ההוצאות ירדו, וכמעט ולא היו לי הוצאות קבועות".

ואם זה לא מספיק. בחודשים מרץ-אפריל קיבלה נוי סטרדום הודעת חיוב מע"מ בהיקף 4,500 שקל, לאחר שבחודש מרץ היא קיבלה כספים על פרויקטים מחודשים קודמים (בשיטת שוטף פלוס).

"זה מעגל שמאוד קשה לצאת ממנו. זה הביא אותי למצב שעוד לא שילמתי את מע"מ מרץ-אפריל, שהייתי אמורה לשלם עד סוף מאי, כי אין לי ממה. קשה מאוד להמשיך לשלם למדינה כשאין הכנסות ואתה לא מקבל כלום מהמדינה. אני מרגישה שלא רק שהמדינה לא דאגה לי, אלא עתה לי עוול. מס הכנסה וביטוח לאומי פנו אליי פתאום בלב המשבר והטילו עלינו עיקול דווקא בתקופה הזאת, וגם לא קיבלתי מענקים".

"הקורונה מכניסה עצמאים למצב נפשי קשה"

איך את רואה את העתיד של העסק?
"ברמה הכלכלית בעלי ואני בורכנו. אנחנו זוג צעיר שיש לנו חסכונות, אז לא נחנקו בתקופה הזאת, אבל ברמה העסקית זה לא רק לוקח זמן לעמוד על הרגליים, זה פשוט להתחיל הכול מאפס. כל הסיפור של הקורונה מכניס עצמאים למצב נפשי קשה. זה פוגע בך בנפש, ואף אחד לא מדבר על כמה שהמצב הנפשי הוא פקטור בחזרה לעמידה על הרגליים. אני מרגישה שחזרתי אחורה חמש שנים, לתקופה שלא היה לי כלום. זה קשה אבל זה בר ביצוע, גם אם אנחנו חיים במדינה קשה.

"אחד הדברים שחשוב שעצמאים יזכרו זה שאם הצלחת לפני כנראה תצליח גם בהמשך, וזה מה שמרים את הרוח שלי. אבל אני רואה אנשים שנמצאים בבור קשה ובמצב רוח ירוד מאוד בגלל הקורונה ואני מזדהה. קשה להיות עצמאי בארץ, על גבול הבלתי אפשרי". 

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il