וירוס פתאלי: הפסד של 307 מיליון שקל לענקית המלונות פתאל ברבעון הראשון

החברה, שנפגעה באופן משמעותי ממגפת הקורונה ומסגירת בתי מלון בארץ ובעולם החל מאמצע חודש מרץ, הציגה ירידה של 18% בהכנסות ומעבר להפסד תפעולי של 161 מיליון שקל

דוד פתאל / צילום: איל יצהר
דוד פתאל / צילום: איל יצהר

חברת המלונות פתאל החזקות  שבשליטת דוד פתאל דיווחה על הפסד נקי של של 307 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2020. זאת לעומת הפסד של כ-88 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

החברה, שנפגעה באופן משמעותי ממגפת הקורונה ומסגירת בתי מלון בארץ ובעולם החל מאמצע חודש מרץ, הציגה בשורה העליונה ירידה של 18% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ואלה הסתכמו בכ-839 מיליון שקל. השורה התפעולית הצביעה על הפסד של 161 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של כ-38 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

כאמור, בדומה לחברות אחרות בענפי התיירות והתעופה פתאל, המחזיקה ומנהלת כיום 221 בתי מלון בארץ ובאירופה, נפגעה קשה מאוד מהשלכות וירוס הקורונה, והיא נדרשת למהלכי צמצום פעילויות והתייעלות.

השבוע דיווחה החברה, כי החברה הבת, פתאל אירופה, נמצאת במשא ומתן למכירת שלושה בתי מלון באירופה במתווה של מכירה והשכרה מחדש, הרשומים בספרי החברה בשווי של כ-136 מיליון אירו (כ-524 מיליון שקל) ועליהם יתרת מימון בהיקף של 58.5 מיליון אירו. שני בתי המלון נמצאים בגרמניה, והשלישי בהולנד.

עוד עולה מדווחת פתאל, כי להערכתה הכנסות החברה ורווחיה צפויים לרדת באופן מהותי ברבעון השני והשלישי של השנה, כתוצאה ישירה מסגירת מרבית מלונות הקבוצה ברבעון השני, ועצירת פעילותה העסקית עקב משבר הקורונה.

רשת מלונות פתאל מונה כיום כ-43 אלף חדרים ב-183 בתי מלון (221 כולל מלונות בהקמה) ב-19 מדינות, בעיקר באירופה. בשבועות האחרונים נפתחו בהדרגה חלק ממלונות הרשת, ועד סוף חודש יולי צפויה החברה לפתוח 146 בתי מלון, מתוכם 23 בארץ. צבר ההזמנות בישראל לחודשי הקיץ (יוני-אוגוסט) הגיע לכ-50% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019.

נכון לסוף חודש מרץ היו בקופתה של פתאל מזומנים, שווי מזומנים וניירות ערך בהיקף 1.05 מיליארד שקל, והונה העצמי הסתכם בכ-2.7 מיליארד שקל. החברה מתכננת לגייס ביולי כ-100 מיליון שקל בהנפקת זכויות, שבמסגרתה ישקיע בעל השליטה, היו"ר והמנכ"ל דוד פתאל, כ-57 מיליון שקל.

פתאל מציינים כי מתחילת המשבר הוציאה החברה כ-5,500 מעובדיה בישראל לחל"ת, וכן את מרבית עובדיה באירופה. חלק מהעובדים האחרים פוטרו, ולשאר העובדים שנותרו קוצצו המשכורות בשיעורים של 20%-45%. נכון להיום חזרו לעבודה כ-1,000 מעובדי החברה בישראל ובאירופה (משכורתם קוצצה במסגרת הפחתות השכר).

למרות שנסחרה במגמה חיובית היום, על רקע המשבר וההרעה בתוצאות צנחה המניה ב-71% מתחילת השנה, ושווייה של החברה הצטמק לכ-2.3 מיליארד שקל. מאז הצטרפה לבורסה בפברואר 2018 רשמה המניה ירידה של 50%.

תוצאות הרבעון של פתאל
 תוצאות הרבעון של פתאל

"פועלים לצמצם הוצאות ולהגדיל נזילות"

סמנכ"ל הכספים של פתאל, שחר עקה, ציין היום כי "פעלנו ואנו פועלים רבות על מנת לצמצם את ההוצאות ולהגדיל את נזילות החברה, לרבות המו"מ למכירת שלושה בתי מלון באירופה, הפחתה של כ-45 מיליון שקל בדמי השכירות ודחיית תשלומים של כ-33 מיליון שקל, הלוואות בערבות מדינה בספרד, בהולנד, בגרמניה, באנגליה ובישראל בהיקף של מעל 400 מיליון שקל, מימון מחדש לנכסי החברה הבלתי משועבדים ודחיית תשלומים לבנקים בהיקף של 120 מיליון שקל".

עוד הוסיף, כי "להערכת החברה, קופת המזומנים והפעולות הנוספות שננקטו לצמצום ההוצאות יאפשרו לה לעמוד בכל מחויבויותיה בשנה הקרובה. הרשת ערה להתחדשות התפשטות הנגיף במדינות שבהן היא פועלת. על סמך צבר הכנסות החברה מסתמנת התאוששות בעיקר בישראל, ובחודש יוני-אוגוסט 2020 הגיע צבר ההזמנות בישראל לכ-50% מסך ההזמנות בתקופה המקבילה אשתקד, 22% מסך ההזמנות באירופה ו-20% באנגליה". 

הסכמות עם בעלי האג"ח

בתחילת החודש הצליחה החברה בניסיונה השני לקבל את אישור מחזיקי האג"ח שלה לוויתור זמני על עמידתה בחלק מההתניות הפיננסיות. הצלחת המהלך התאפשרה לאחר שהחברה הסכימה להכפיל את היקף גיוסי ההון שתבצע לסך של 200 מיליון שקל במקרה של הרעה נוספת בפעילותה. לפתאל חובות אג"ח בהיקף כולל של כמיליארד שקל.

בפתאל העריכו לאחרונה, כי במהלך השנה הנוכחית היא "לא תעמוד באחת או יותר מאמות המידה הפיננסיות" שעליהן התחייבה כלפי מחזיקי האג"ח, וזאת עקב הפגיעה הקשה שספגה מסגירת בתי המלון שלה בישראל ובאירופה. בתמורה לוויתור מצד מחזיקי האג"ח, הסכימה פתאל לשלם להם תוספת של 0.25% לריבית השנתית המשולמת, וזאת מעבר לתוספת של 0.5% בריבית שלה הם זכאים בעקבות הפחתת דירוג החוב של החברה ל-A3 על-ידי מידרוג (מקביל ל-A מינוס).