אחרי הפגנות הענק: הונג קונג שוכרת משרד יח"צ בריטי כדי "לשפר תדמיתה"

חברת יחסי הציבור הבריטית Consulum, שהייתה אחראית למאמצי שיפור התדמית של סעודיה ביוזמת הנסיך הסעודי מוחמד בין סלמן, תקבל כשישה מיליון דולר החל מהשבוע ולשנה הקרובה, כדי לפעול לקדם את תדמיתה של הונג קונג בעולם

משטרת הונג קונג עוצרת מפגינים ברביעי לפי החוק החדש שנכנס לתוקף / צילום: Kin Cheung, AP
משטרת הונג קונג עוצרת מפגינים ברביעי לפי החוק החדש שנכנס לתוקף / צילום: Kin Cheung, AP

על רקע העמקת השליטה הסינית בהונג קונג וצמצום האוטונומיה של הטריטוריה שהוביל להפגנות ענק, שכר הממשל בהונג קונג חברת יחסי ציבור ולובינג בריטית, כדי לשפר את תדמיתו. הממשלה המקומית נחשבת למשתפת פעולה עם המפלגה הקומוניסיטית בסין.

חברת יחסי הציבור הבריטית Consulum, שהייתה אחראית למאמצי שיפור התדמית של סעודיה ביוזמת הנסיך הסעודי מוחמד בין סלמן, תקבל כשישה מיליון דולר החל מהשבוע ולשנה הקרובה, כדי לפעול לקדם את תדמיתה של הונג קונג בעולם.

העסקה נחתמה ביום שבו סין - שקיבלה את השליטה בהונג קונג ב־1997 מידי בריטניה אך בשנים האחרונות העמיקה מעורבותה בעניינים הפנימיים של האוטונומיה - אישרה סופית חוק שמאפשר לה לאסור ולהעניש מפגינים התומכים בדמוקרטיה בהונג קונג.

בשנה וחצי האחרונות מתנהלות הפגנות ענק נגד שינוי הסטטוס קוו ששרר עד כה בין סין להונג קונג, תחת הסיסמה "מדינה אחת, שתי שיטות", כולל מתן אפשרות הסגרה קלה לסין וצעדים נוספים. ההפגנות הידרדרו לאלימות, לשיתוק הפעילות במוקד הפיננסי וגם למשבר פוליטי.

בריטניה במיוחד מבקרת את הנעשה בטריטוריה, ומתחה ביקורת פומבית על "חוק הביטחון הלאומי בהונג קונג" שיזמה בייג'ינג, המגביל את המחאה הפרו־דמוקרטית, ומייחס אותה בין השאר להתערבות של מדינות זרות בענייניה הפנימיים של סין.

שר החוץ הבריטי הודיע כי הממלכה המאוחדת תציע ויזות כניסה לכל תושב של הונג קונג. גם מדינות אירופה, ובמיוחד ארה"ב, גינו את הדיכוי של ההפגנות ואת השינוי החוקי.

לפי ממשלת הונג קונג, היא זקוקה לסוכנות יחסי ציבור כדי "לתקן את הנזק התדמיתי שנגרם בעקבות ההפגנות האחרונות". עסקים רבים העתיקו את פעילותם באופן זמני או קבוע לסינגפור, בעקבות חוסר היציבות וההשפעות של ההפגנות, כמו סגירת שדה התעופה בהונג קונג. כלי התקשורת בבריטניה דיווחו כי סוכנויות יחסי ציבור רבות סירבו להשתתף בתחרות על התקציב, וכי החברה הזוכה נחשבת למי שאינה מהססת לטפל במקרים שנויים במחלוקת.