רשות ני"ע מקלה על החברות הציבוריות בעקבות התייקרות ביטוחי הדירקטורים

הרשות משחררת את החברות מההכרח לאשר מדי שנה באסיפה הכללית את ביטוחי הדירקטורים ונושאי המשרה • החברות יידרשו להמשיך ולאשר עם בעלי המניות רק את גבולות הכיסוי, אחת לשלוש שנים

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה  / צילום: ענבל מרמרי
יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי

רשות ני"ע מקלה על החברות הציבוריות בנושא של ביטוחי דירקטורים ונושאי משרה, כך שהן לא תחויבנה לזמן אסיפה כללית ולקבל את אישור בעלי המניות לחדש מדי שנה את הביטוח לעיל. ל"גלובס" נודע כי הסיבה לכך היא התייקרות עקבית במחיר הביטוח וגידול ניכר בהשתתפויות העצמיות לנוכח שינויים שחלו בענף. לאלו הוביל גידול ניכר בתביעות כנגד דירקטורים ובסכומי התשלומים בגינן, שדורשים מהחברות הליך ארוך של אישור בדיעבד באסיפות הכלליות.

ברשות ניירות ערך, בראשות היו"רית ענת גואטה, מספרים על פניות רבות שהועברו בנושא. כך למשל, לפני ימים אחדים התפטרה דירקטורית בקבוצת דלק בשל תנאי ביטוח ירודים לתפיסתה בביטוח הדירקטורים ונושאי משרה של החברה. גם בחברת אול-יר הזרה חלה התפתחות חריגה בנושא זה, כשהיו"ר ובעל השליטה הודיע שהוא מעביר לנאמנות סכום של עד 5 מיליון דולר שנועד להרגיע את הדירקטורים עד שהחברה תצליח למצוא קיבולת ביטוחית בגובה הסכום האמור - שאותה התקשתה לאתר בשוק הביטוח.

מצבים חריגים אלה מתרחשים על רקע שינוי בתנאי הביטוח האמור אצל רבות מהחברות הציבוריות, והקושי בנגישות אליו לנוכח ייקור הפרמיה לכלל החברות - תופעות שרווחות בעולם כולו. לאור זאת, כך נודע, מחלקת תאגידים ברשות ני"ע צפויה לפרסם בימים הקרובים עדכון עמדת סגל לעניין אישור ביטוח נושאי משרה, שיכלול את ההקלה בהליך ביצוע הביטוח על ידי החברות הציבוריות, תוך הקטנת הצורך באישור אסיפת בעלי המניות.

בבסיס השינוי שהרשות מובילה, עד כה נדרשו החברות לקבל אישור מאסיפת בעלי המניות פעם בשלוש שנים לגבי "הפרמיה, מסגרת לשינוי במשך שלוש השנים, גבולות אחריות והשתתפות עצמית" בביטוח נושאי המשרה, ומעתה בעלי המניות יידרשו לאשר מראש רק את היקף הכיסוי וגבולות האחריות. כלומר, לא יידרש אישורם לעניין גובה התשלום ותנאי ההשתתפות העצמית, כל עוד אלה אינם מהותיים לחברה והם נקבעים על פי תנאים תחרותיים בשוק.

ברשות מסבירים את ההקלה בכך שישנה "הבנה כי הפרמיה וגובה ההשתתפות עצמית נגזרים על-פי רוב מהמקובל בשוק, וכשלעצמם אינם מעוררים חשש משמעותי מפני ניגוד עניינים בין החברה לבין נושאי המשרה - בפרט בשים לב לכך שהאינטרס לרכישת הכיסוי הביטוחי אינו רק של נושאי המשרה אלא גם של החברה. זאת, הן על מנת לשמר נושאי משרה והן בשל העובדה שלפחות בתביעות נגזרות תשלומי הביטוח משולמים לעיתים קרובות לקופת החברה עצמה".

המחירים בארה"ב ובבריטניה עלו בעשרות אחוזים

שוק ביטוחי הדירקטורים ונושאי משרה הוא בינלאומי בעיקרו והוא התקשח מאוד בשנים האחרונות, כשתנאיו הורעו תוך ייקור משמעותי ועקבי במחיר הביטוח והגדלה ניכרת ברכיב ההשתתפות העצמית. לצד זאת, אומרים בשוק הביטוח המקומי, יש גם סנטימנט שלילי ביחס לחברות ישראליות, בשל ריבוי תביעות כנגד חברות, דירקטורים ונושאי משרה, כאשר גם תביעות שלא מתקבלות לבסוף יוצרות הוצאות משפטיות ניכרות.

נעמי גיסר, מנכ"לית מארש ישראל, מסוכנויות הביטוח הבינלאומיות שמתמחות בתחום, מסבירה כי מגמת ההתייקרות של ביטוחי הדירקטורים לא קרובה מסיום, וזאת בשל משבר הקורונה ותהליכים חברתיים ומשפטיים גלובליים שמשנים את השיח הציבורי, כמו גם את הדרישות מהחברות העסקיות. לדבריה, "נושאים משבריים שבכותרות מביאים לתביעות רבות וגדולות היקף, בהן עולות טענות שהדירקטורים ונושאי המשרה אפשרו למשבר להשפיע על ביצועי החברה. בכל תקופה יש נושא אחר בתשומת הלב העולמית שהוא כר פורה להגשת תביעות נגד דירקטורים ונושאי משרה. לדוגמה, אנחנו צופים שבעקבות עליית המודעות לאפליה נגד שחורים ובני מיעוטים והפגנות Black Lives Matter, בקרוב תוגשנה תביעות נגד דירקטורים בטענה שלא מנעו גזענות ואי קידום שחורים בחברות שבהן הם מכהנים".

לדברי גיסר, רואים מגמה שבמסגרתה חברות הביטוח הפעילות בתחום, שברובן הן בינלאומיות ולא ישראליות, "מעלות פרמיות ואת סכום ההשתתפות העצמית, מוסיפות חריגים, עורכות בדיקות מעמיקות יותר על הביצועים המקצועיים של מבוטחים וגם מפחיתות את 'גבולות האחריות', כלומר את הפיצוי שהפוליסה מספקת", כשהן גם "נרתעות מהארכת תקופות הפוליסה הקיימות בתנאים הנוכחיים".

היא מספרת בהקשר זה כי "בבריטניה עלתה פרמיית ביטוח הדירקטורים הממוצעת ב-50% במהלך 2019, לאחר עלייה של 35% ב-2018, ואילו בארה"ב עלו המחירים בממוצע ב-44% בין הרבעון האחרון של 2019 לראשון של 2020, כך ש-95% מהלקוחות ספגו עלייה בתעריף".

כך או כך, נראה כי לחברות הביטוח הזרות יש הפסדים חיתומיים ממשיים בתחום ביטוחי הדירקטורים ונושאי המשרה, כשמשבר הקורונה פגע בהן גם מצד ההשקעות. כל אלו יוצרים סביבה מאתגרת לחברות ציבוריות רבות, שנתקלות בקושי לאשר ביטוחי דירקטורים ונושאי משרה כאמור לאחר שהפרמיות חרגו מאוד מהמצופה. וכשלא ניתן לאשר את הביטוח ללא זימון אסיפה כללית, הדבר יוצר קושי ועיכוב באישור הביטוח.