מתקרבת לסוף דרכה: אי.די.בי סיימה את הרבעון הראשון עם הפסד של 848 מיליון שקל

נכון לסוף מרץ הציגה אי.די.בי גירעון של 1.1 מיליארד שקל בהון העצמי, לצד שווי נכסי נקי (NAV) שלילי של 1.17 מיליארד שקל ורמת מינוף (LTV) מפלצתית של 274%

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

קבוצת אי.די.בי פתוח, שנמצאת בשליטת אדוארדו אלשטיין, סיימה את הרבעון הראשון של 2020 בהפסד כבד של 848 מיליון שקל, המקרב אותה עוד יותר לסוף דרכה. נכון לסוף מרץ הציגה אי.די.בי גירעון של 1.1 מיליארד שקל בהון העצמי, לצד שווי נכסי נקי (NAV) שלילי של 1.17 מיליארד שקל ורמת מינוף (LTV) מפלצתית של 274%.

מאז סוף מרץ ועד לסוף יוני נרשמו עליות מסוימות בבורסה לני"ע בתל אביב, ועקב כך הצטמק במקצת הגירעון ב-NAV לרמה של כ-1 מיליארד שקל נכון לאתמול, בעוד שרמת המינוף ירדה במקצת ל-204%. עם זאת, כדי שאי.די.בי תצליח לעמוד בהתחייבויותיה בשנתיים הקרובות, היא נדרשת למקרות תזרימיים נוספים בהיקף של 378 מיליון שקל, מתוכם 194 מיליון שקל עוד ב-2020.

ההסתברות להשגת מקורות אלה היתה נמוכה טרם משבר הקורונה העולמי, והפכה נמוכה עוד יותר בעקבות התפרצות המגיפה שהחריפה את השחיקה בנכסיה של אי.די.בי. כך, שבמצב הנוכחי מבין גם בעל השליטה אלשטיין שללא הסכמת מחזיקי האג"ח להסדר חוב שיגיש לאי.די.בי, הוא צפוי לאבד את החברה ואת שליטתו בחברת דיסקונט השקעות (דסק"ש), שמרכזת כיום את עיקר פעילותו של אלשטיין בישראל.

לאי.די.בי חוב של כ-2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה. סדרה ט' הלא מובטחת נסחרה היום במחיר של 21 אגורות ותשואה שנתית לפדיון של 207%, בעוד שסדרה י"ד המובטחת בשעבוד על מניות השליטה בדסק"ש, נסחרה במחיר של 61.5 אגורות ולפי תשואה לפדיון של 29%.

נכון לשבוע שעבר, החזיקה אי.די.בי רק ב-21 מיליון שקל במזומן, כאשר סיום של עסקת החלף על 2.1% ממניות כלל ביטוח אמור להניב לה (נטו) כ-10 מיליון שקל נוספים. כספים אלו היו אמורים לשמש אתמול לפירעון תשלום ריבית של 36 מיליון שקל למחזיקי אגרות החוב של החברה משלוש הסדרות, ט', י"ד ו-ט"ו), אבל באי.די.בי החליטו לדחות את התשלום ל-7 ביולי, לאור החשש כי ב-5 ביולי יבחרו מחזיקי אג"ח י"ד להעמיד את מלוא החוב כלפיהם לפירעון מיידי.