שוק הדיור | פרשנות

במשפט אחד חשף אמש שר האוצר החדש את האמת: מחירי הדירות לא מעניינים אותו

המילים הספורות של שר האוצר ישראל כ"ץ על ענף הנדל"ן גילמו את עמדתו: מחירי הדירות אינם מעניינים, סבסוד לזוגות צעירים לא על הפרק והמדינה רוצה להחזיר אליה את משקיעי הנדל"ן • זו המציאות החדשה של עולם הנדל"ן

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

הדירות יקרות? זה לא הזמן לטפל בנושא. שר השיכון רוצה לסבסד מגורים בפריפריה?  שירצה. במסיבת העיתונאים שערך שר האוצר ישראל כ"ץ אתמול הוא הגדיר במספר מילים את המציאות החדשה, שאליה הוא סבור שענף הנדל"ן צריך לחזור: ללא תוכניות יומרניות בעלויות של מיליארדים, ולמעשה - ללא תוכניות דיור כלל. במקומן הציג כ"ץ שורה של חוקים ויעדים קונקרטיים אותם הוא רוצה להשיג בענף. יש להניח שבמשרד השיכון מאוד לא אהבו את הדברים.

מסיבת העיתונאים אתמול בלטה במיוחד לאור מכתב המחאה שכתב שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן שלשום, שבו התלונן על כך שבאוצר לא שיתפו את פקידי משרדו בתוכניות הבינוי והפיתוח שלהם, ואף פירט מעין תוכנית דיור משלו, שכוללת סיוע אינטנסיבי לזוגות צעירים שירכשו דירות בפריפריה, שכולל מענקים וסבסוד משכנתאות. כ"ץ לא התייחס לדברים הללו, אבל מהדברים שכן אמר, ניתן להבין גם מה הוא שולל.

"אנחנו מתכוונים להפוך את הבנייה, התשתיות וההייטק למנועי צמיחה. מתוך כספי הקרנות המוסדיות שמחזיקות 1.9 טריליון שקל שהושקעו בחו"ל, 100 מיליארד שקל יושקעו בתשתיות ו-50 מיליארד שקל בהייטק. נהפוך את תחום ההתחדשות העירונית והבנייה למנופי צמיחה, ונשקיע בהכשרה מקצועית לאותם עובדים שיפוטרו", הוא אמר, ובכך הציב את הדברים החשובים לו על השולחן: בנייה והתחדשות עירונית, תשתיות, הייטק. לא שוב הרפתקאות משונות בפריפריה.

אצל ליצמן ההתחדשות העירונית שעליה כ"ץ שם את הדגש צוינה בקושי בסעיף 14 והאחרון של אסופת העקרונות שלו בתחום הדיור.

ומה עם עליית מחירי הדירות והזוגות הצעירים? כ"ץ חתך את הנושא בקצרה: ראשית - מחיר למשתכן מתה. לא רק כתוכנית, אלא כקונספט. "אנחנו רוצים לעודד בנייה בכל מקום, וכמה שיותר. הבעיה של התייקרות מחירי הדירות פחות רלוונטית היום", אמר, וסתם את הגולל על עשור של ניסיונות כושלים להוזיל את מחירי הדירות, תחת הדגל של סיוע לזוגות צעירים. בעבר, כ"ץ כמעט שלא התייחס לסוגיית הדיור ונראה שמעולם היא לא טרדה אותו יותר מידי - בטח שלא עכשיו, כשכל שקל בקופה הציבורית בוער.

המשפט השני שכ"ץ אמר הוא כי הוא תומך בהחזרת משקיעי נדל"ן לשוק, ובכך רמז שבמצב של כלכלת מיתון, אבטלה גואה ומחירי דירות גבוהים - פתרון הדיור הנכון צריך להגיע משוק השכירות, באמצעות עידוד משקיעים לחזור ולהשקיע בנדל"ן הישראלי. זה כמובן נוגד את המלחמה המרה שהוביל שר האוצר הקודם, משה כחלון, במשקיעים, אבל עומד גם בניגוד לעמדתו של שר השיכון הנוכחי ליצמן, שביקש מכ"ץ לעודד משקיעים לרכוש דירות רק בפריפריה. כ"ץ דוגל בכך שירכשו דירות היכן שהם מוצאים לנכון. לפיכך, יש להניח שהכלי שבו השתמש כחלון לסילוק המשקיעים - מס הרכישה - ישמש את כ"ץ להחזרתם.

באוצר מכירים את הנתונים: 5 שנים בדיוק מלאו בימים אלה להחלטתו של כחלון להקפיץ את מס הרכישה למשקיעים. זה היה בסוף יוני 2015. כחלון העלה את מס הרכישה על משקיעים ממדרגה התחלתית של 5%, למדרגה התחלתית של 8%. המטרה הייתה לסלק את המשקיעים מהשוק.

ואכן, המשקיעים עשו את חישוביהם ומרמה של 26% מהשוק בשנים 2014 ו-2015, ירדו לרמה שנמוכה מ-13% בשנה שעברה. המשק איבד הכנסות שלפי חישובים מסוימים מגיעות ל-3 מיליארד שקל. הורדת המס תשכנע רבים מהם להחזיר את הכספים שלהם מברצלונה, אתונה וארה"ב לישראל, והם גם אלה שיספקו פתרונות דיור למי שאינו יכול לרכוש דירה.

המטרו, פרויקט שליצמן מחה על מימונו בין היתר באמצעות קופת רמ"י (רשות מקרקעי ישראל), נמצא באחד ממרכזי התוכנית של כ"ץ. הוא הודיע שבכוונת משרדו להביא לאישור זכויות בנייה בהיקפים של עשרות מיליוני מ"ר במרכזי הערים, ולמכור אותן ליזמים; בתחום המוניציפלי, סיפר כ"ץ, האוצר מעוניין בהמשך חתימה על הסכמי גג עם הרשויות המקומיות, שבהם ישקיע בתשתיות תומכות התחדשות עירונית.

יתכן שעד שיאושר התקציב - אם יאושר - הדברים ישתנו, בעיקר ברמה הפוליטית. ואולם מכל בחינה שהיא נראה שהמדינה הגיעה למצב שבו לא תוכל עוד לממן ניסויים וגחמות בתחום הדיור.