עכשיו גם ארגון הבריאות העולמי מודה: אולי בכל זאת וירוס הקורונה נישא באוויר

בעקבות מכתב ששלחו לארגון 239 חוקרים מובילים בתחום, הודה הארגון כי כבר אינו נחוש בקביעתו כי הוירוס אינו נישא בטיפות קטנטנות • "כרגע לא ניתן לשלול כי הוירוס מסתובב באוויר במתחמים סגורים ולא מאווררים היטב"

חלון ראווה עם בובות שעל פניהן מסיכה/ צילום: Oded Balilty, Associated Press
חלון ראווה עם בובות שעל פניהן מסיכה/ צילום: Oded Balilty, Associated Press

ארגון הבריאות העולמי, חזר בו ביממה האחרונה מהקביעה החד משמעית כי וירוס הקורונה אינו נישא באוויר בטיפות זעירות, אלא שורד רק בטיפות גדולות יותר שנופלות במהירות לרצפה. בעקבות מכתב ששלחו לארגון 239 חוקרים מובילים בתחום, הודה הארגון כי כבר אינו נחוש בקביעתו כי הוירוס אינו נישא בטיפות קטנטנות. "כרגע לא ניתן לשלול כי הוירוס מסתובב באוויר במתחמים סגורים ולא מאווררים היטב", מסרה ד"ר בנדטה אלגרנזי, ראש תחום מחלות מדבקות בארגון.

המשמעות הפרקטית היא פחות או יותר כזו: אם הוירוס אינו נשאר באוויר, הרי ששמירת מרחק ורחיצת ידיים, ואולי גם מסיכת בד, הם כלים מספיקים לשמור מפני הידבקות. לעומת זאת אם הווירוס גם נישא באוויר, ישנה סכנה בשהות בחדר סגור עם אנשים חולים, אפילו תוך שמירת מרחק, וכן עולה החשיבות של שימוש במסיכות תקניות. אפילו מעליות ריקות עלולות להיות מסוכנות רגע אחרי שיצא מהן חולה. אם הווירוס נישא באוויר, יש יותר משמעות לחיטוי האוויר בחללים ציבוריים באופן קבוע ויש היגיון בעטיית מסיכה גם בישיבות ועבודה משרדית, אפילו אם נשמר מרחק.

נראה כי שינוי הגישה הזה של קהילת המחקר ואחר כך של הגורמים הרשמיים, היה גם משמעותי בהחלטה של משרד הבריאות על המגבלות החדשות שהוטלו על הציבור הישראלי בימים האחרונים, כך למשל לגבי חדרי כושר. אם הוירוס נישא רק בטיפות גדולות שנופלות מיד לרצפה, נראה ששמירת מרחק מספיקה. לעומת זאת, אם הוא נישא באוויר, הרי שחדר כושר הוא אתר הדבקה אידיאלי משום שהוא לרוב סגור, לא מאוורר היטב, המתעמלים נושמים בכבדות ולרוב אינם עוטים מסיכה. היה רצוי לתעד את שיעור ההדבקה בחדרי כושר בפועל כדי לקבל בנושא החלטה מושכלת (בעיקר אל מול התועלות הבריאותיות המוכחות של חדרי הכושר), אך בינתיים אין מידע מדוייק מסוג זה. אותו הדין נכון לגבי בתי תפילה, אוטובוסים ורכבות שחלונותיהם סגורים ואירועים באולם סגור.

יש לציין כי גם הקביעה החדשה כי הוירוס נישא באוויר היא לא חד משמעית. ארגון הבריאות העולמי מצהיר כי מדובר בעדויות ראשוניות. כמו כן, הארגון מדגיש כי הוירוס לא סתם יושב לו באוויר בכל מקום אליו נלך, אלא ניתן להידבק מוירוס הנישא באוויר בעיקר כאשר נמצאים זמן רב בחדר סגור שבו נמצא אדם חולה - סיטואציות שסומנו כבעייתיות ממילא. אפשר עדיין להיפגש עם אנשים בחוץ ותוך שמירת מרחק סביר, רצוי תוך שימוש במסיכה תקנית.

ארגון הבריאות העולמי אמר כי ישקיע את הימים הקרובים בבדיקה מהי תרומתה בפועל של ההעברה של הוירוס דרך האוויר לסיכון ההדבקה. ייתכן שהמסלול הזה הוא מסוכן רק במקרי צפיפות וחוסר אוורור יוצאי דופן, ובשהות ממושכת.

בתוך כך הודיע הממשל האמריקאי כי הוא מתחיל בתהליך ההתנתקות מארגון הבריאות העולמי, תהליך שצפוי לארוך כשנה. זאת, על רקע האשמות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, כי הארגון מושפע יתר על המידה על ידי הממשלה הסינית. בשנים האחרונות, ארה"ב מימנה מעל מחצית מפעילות הארגון, בעוד סין העבירה רק כעשירית מהסכום שהעבירה ארה"ב. לדברי הממשל האמריקאי, הארגון בכל זאת נתן משקל יתר להשפעה הסינית באופן שהוביל להכרה איטית מידי בנזקי המגיפה בראשיתה.

הסנטור הדמוקרטי בוב מנדז אמר אתמול בתגובה כי: "הקונגרס קיבל היום הודעה על החלטת הנשיא להתחיל בתהליכי היפרדות מארגון הבריאות העולמי בשיאה של מגיפה. התגובה של טראמפ לקוביד-19 כאוטית ולא קוהרנטית בלשון המעטה. ההיפרדות מארגון הבריאות לא תגן על החיים או האינטרסים של האזרחים האמריקאים. היא משאירה את האמריקאים חולים ואת אמריקה בודדה".