שידורי העליון: למה השופט מלצר בוחר לשדר דיון שאף אחד לא ביקש לראות

נשיאת העליון השופטת אסתר חיות קבעה לפני מספר חודשים פיילוט במסגרתו ישודרו כעשרה דיונים מבית המשפט העליון • השופט חנן מלצר החליט לשדר בשידור חי דיון שעוסק בתשלומי ביטוח, על אף שלא התקבלה אף בקשה לשדרו

חנן מלצר/ צילום: שלומי יוסף
חנן מלצר/ צילום: שלומי יוסף

הרכב 7 שופטים בית המשפט העליון, בראשות המשנה לנשיאה חנן מלצר, החליט לשדר דיון שעוסק בשאלה אזרחית מסחרית שעניינה גביית תשלום נוסף בגין פריסה לתשלומים חודשיים של התשלום המוטל על המבוטח.

השופט מלצר החליט לשדר את הדיון ללא שהוגשה בקשה מצד כלי התקשורת לעשות זאת. למעשה, לא הוגשה בקשה מאף גורם לשדר את הדיון ומדובר בהחלטה של השופט מלצר, אשר לצד היותו ראש ההרכב מכהן גם כיו"ר ועדת ההיגוי לשידור הדיונים בעליון.

לפני מספר חודשים קבעה נשיאת העליון השופטת אסתר חיות פיילוט במסגרתו ישודרו כ-10 דיונים בשנה. "היקף הניסוי יצומצם בשלב הראשון להליכים נבחרים, בעלי עניין ציבורי מיוחד, המתקיימים בפני בית המשפט העליון בשבתו כבית המשפט הגבוה לצדק או בפני הרכב מורחב של שופטים". בנוהל נכתב כי "אמת המידה המרכזית להכללתו של דיון ברשימת הדיונים היא קיומו של עניין ציבורי מיוחד בהעברתו של הדיון בשידור ישיר, וזאת בשים לב, בין היתר, להיקפו המצומצם של הפרויקט הניסיוני בשלב זה ולבקשות שיגיעו בהקשר זה".

יש לציין כי לאחר שהתקבלה בקשת "גלובס" להתיר את שידור הדיון בעתירה נגד כהונת בנימין נתניהו כראש ממשלה וההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן, "גלובס" הגיש מספר רב של בקשות לשדר דיונים בעלי פרופיל ציבור גבוה. כל הבקשות הללו נדחו. כך בין היתר נדחתה בקשת "גלובס" להתיר שידור דיון שעוסק בסמכות שר הפנים לשלול אזרחות ממחבל. כך נדחתה הבקשה לשדר דיון שעוסק בתקנות שעת החירום בעניין הקורונה, וכך נדחתה בקשה לשדר דיון בעתירה בעניין שקיפות ישיבות הממשלה. גם בקשת "גלובס" להתיר את שידור פתיחת משפטו הפלילי של נתניהו נדחתה, עתירה לבג"ץ בעניין זה נדחתה גם היא.

לאור המספר הזעום של הדיונים שמותרים לשידור, יש לתמוה על ההחלטה לשדר דווקא דיון שלא שהוגשה בקשה לשדרו. ייתכן מאוד כי תיק זה ישפיע במידה לא מבוטלת על תחום הביטוח והרגולציה, אך לא נראה שמספר רב של צופים יהיה מרותק למסך. בתגובת הרשות השופטת, שמופיעה בהמשך, נטען כי אודות הסוגיה התקיים כנס רב משתתפים באוניברסיטת תל-אביב של פורום "עיוני משפט". אולם לדברי גורם הבקי בפרטים, בכנס השתתפו כ-50 של משתתפים, כאשר 8 מתוכם הם הנואמים ועוד כ-20 חברי מערכת כתב העת האוניברסיטאי.

"השאלות שמתעוררות בתיק זה הן חשובות מאוד"

מדובר בתובענה ייצוגית שהוגשה לבית המשפט המחוזי נגד חברות הביטוח הגדולות בישראל. לטענת התובעים הייצוגיים החברות גבו מחלק ממבוטחיהן תשלום המכונה "תת שנתיות", המהווה תוספת של 4% או 6% לתשלום המשולם על-ידי מבוטח בגין פריסתו לתשלומים חודשיים, וזאת בניגוד להוראות המפקח על הביטוח.

לב המחלוקת בין הצדדים נוגעת לשאלה האם על בית המשפט לתת משקל לעמדת הרגולטור בפרשנות שלו להנחיותיו. השופטת יעל וילנר קבעה בפסק הדין כי "מקום בו התבקשה והתקבלה עמדתו של המאסדר בהליך אזרחי בנוגע לפרשנות שיש ליתן להנחיותיו, בשלב ראשון על בית המשפט לבחון האם עמדה זו מתיישבת עם לשון ההנחיות והאם הפרשנות שהציע המאסדר היא סבירה. זאת, בשים לב לכך שמתחם הסבירות ביחס לפעולותיו של המאסדר בתחום מומחיותו הוא, כאמור, רחב ביותר. אם מצא בית המשפט כי עמדתו של המאסדר סבירה ומתיישבת עם לשון הנחיותיו, ברירת המחדל תהיה לאמץ עמדה זו". השופטים אורי שהם ודוד מינץ קיבלו את עמדתה של וילנר ודחו את התובענה הייצוגית. 

כנגד פסיקה זו הוגשה בקשה ביוני 2018 לקיום דיון נוסף בהרכב מורחב. הדיון צפוי להתקיים ב-26 ליולי, ולפני מספר ימים נקבע כאמור כי הדיון ישודר, והתבקשה עמדת הצדדים עד מחר, ה-14 ליולי.

מהרשות השופטת נמסר בתגובה כי "הוחלט לפנות לצדדים כדי שיביעו את דעתם אם יש מקום לשידור הדיון ב-דנ"א 4960/18, שכן השאלות שמתעוררות בתיק זה הן חשובות מאוד מבחינה צרכנית ומבחינה משפטית ולכן מעוררות עניין ציבורי. קביעת הפונה כי הנושא איננו מעניין את הציבור הרחב מתעלמת מכנס רב משתתפים שהתקיים בנושא בתאריך 12.01.2020 בפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת"א, ואף היו לפסק הדין, נושא הדיון הנוסף, ולכנס הנ"ל הדים בתקשורת וצפויים אף פרסומים בגיליון "עיוני משפט" הקרוב בהקשר זה".

יפרוש לאחר כהונה של 14 שנים

בתוך כך נודע, ל"גלובס" כי המשנה לנשיאת בית המשפט העליון חנן מלצר יסיים בקרוב לשבת בדין. באפריל 2021 יפרוש מלצר לאחר כהונה בת 14 שנה כשופט בעליון. לאחר פגרת הקיץ, מלצר לא ישמע תיקים חדשים למעט מספר תיקים רגישים. הרציונל מאחורי אי קבלת תיקים חדשים היא לאפשר לשופט שפורש, לסיים את מלאכת כתיבת פסקי הדין עד למועד פרישתו. בדרך כלל מקובל כי שופט מפסיק לקבל תיקים חדשים 3 חודשים בלבד סמוך לפרישתו. לצד ביקורת על קצב כתיבת פסקי הדין של השופט מלצר, יש לציין כי מלצר מיעט מאוד בלקיחת ימי חופשה ב-14 שנותיו כשופט.

מהרשות השופטת נמסר בתגובה כי "מלאכת השיבוץ להרכבים אחרי הפגרה טרם הושלמה, ואולם כבר בשלב זה המשנה לנשיאה, השופט חנן מלצר, משובץ בהרכבים לתאריכים: 08.09.2020 (הרכב מורחב בראשותו), 10.09.2020 (תיק המשך בהרכב בראשותו), 24.09.2020 (הרכב בראשותו) ו-27.10.2020 (הרכב בראשות הנשיאה), זאת בנוסף לכמה הרכבים מורחבים שבהם כלול השופט מלצר, ואשר טרם נקבעו, אך יתקיימו לאחר הפגרה וקודם לפרישתו. זאת ועוד - מקובל ששופט פורש איננו משובץ בהרכבים כ-3 חודשים לפני פרישתו, וזאת כדי למנוע ממנו עומס של דיונים וכתיבה לקראת סיום הכהונה".