גילעד אלטשולר קונה: "הבנו שיש 'אובר שוטינג' במניות הנדל"ן המניב והבנקים"

לאחר שמימש נתחים משמעותיים מהחזקותיו במניות נדל"ן הנסחרות בת"א, חזר אלטשולר שחם לבצע השקעות של מאות מיליוני שקלים • גילעד אלטשולר: "אפילו בירידה של כ-25% בשכר הדירה וירידה בתפוסות במרכזים המסחריים ובמשרדים, החברות האלה מעניינות להשקעה"

גלעד אלטשולר / צילום: איל יצהר, גלובס
גלעד אלטשולר / צילום: איל יצהר, גלובס

בית ההשקעות אלטשולר שחם מאותת כי שוויין של חלק ממניות הנדל"ן המניב והבנקים המובילים בישראל הגיעו לדעתו לתחתית, לאחר ירידות חדות של עשרות אחוזים שרשמו בעקבות משבר הקורונה.

זמן לא רב מאז מימש אלטשולר שחם נתחים משמעותיים מהחזקותיו במניות חברות נדל"ן המניב הנסחרות בבורסה בת"א, הוא חוזר לבצע השקעות רחבות היקף בסקטור, בסכום מצרפי של מאות מיליוני שקלים, בעיקר מכספי העמיתים בקופות הגמל ובקרנות הפנסיה שהוא מנהל.

מדובר בהשקעות שבוצעו במניותיהן של חברות נדל"ן מובילות הפועלות בישראל, ובהן עזריאלי , מליסרון  וריט 1 , וכן באלוני חץ  ובחברה הבת אמות . נוסף על כך, בבית ההשקעות טוענים כי השקיעו בשבועיים האחרונים כ-700 מיליון שקל ברכישת מניות הבנקים הנסחרים בבורסה בת"א.

שני ענפי פעילות אלה בולטים לשלילה בביצועיהם מתחילת השנה ועד כה, עם צניחה של כ-35% במדד הנדל"ן, ושל קרוב ל-30% במדד הבנקים, לעומת ירידה של כ-20% במדד הדגל של הבורסה - ת"א 35.

ביצועי מניות נדל"ן מניב ובנקים בולטות
 ביצועי מניות נדל"ן מניב ובנקים בולטות

גילעד אלטשולר, מנכ"ל משותף ומנהל השקעות ראשי של בית ההשקעות, מסביר בשיחה עם "גלובס" כי "בהערכת מצב מחודשת שביצענו לפני כשבועיים, הבנו שיש 'אובר שוטינג'  גם במניות הנדל"ן וגם בבנקים, אז התחלנו לקנות. ביצענו הרבה מאוד רכישות, לא כולן מדווחות".

אלטשולר מוסיף, כי "במחירים שלפיהם ביצענו את העסקאות, ניתן להעריך כי מחירי הרכישה שלנו נמוכים בכ-15%-20% מהמחירים שבהם ביצענו את המכירות באותן מניות".

מכירות מסיביות במרץ ובאפריל

כאמור, הרכישות הנוכחיות שביצע בית ההשקעות מגיעות זמן לא רב לאחר שעלה לכותרות בעקבות מכירות מסיביות של מניות חברות נדל"ן מניב, בהיקף מצרפי של יותר מחצי מיליארד שקל, חלקן בין אלה שהוזכרו בגל הרכישות שבוצע כעת.

אלטשולר מסביר, כי "בשלב הראשון של ירידות השערים, במהלך מרץ ואפריל, מניות הנדל"ן המניב בארץ ירדו מעט מדי יחסית למה שהתרחש בחו"ל, בחברות אמריקאיות וגם באירופה, שחלקן ירדו כ-60%, לעומת כ-20% בארץ. בשלב הזה מכרנו הרבה מאוד מניות נדל"ן בישראל, וגם בנקים, וביצענו מעבר לכיוון מניות טכנולוגיה בארה"ב ומניות נאסד"ק".

"אחר כך", ממשיך אלטשולר, "כשהשוק תיקן כלפי מעלה, מניות הנדל"ן והבנקים בישראל המשיכו לרדת, בניגוד למגמת השוק, אבל בשלב הזה הפסקנו למכור, למעט מימושים נקודתיים דוגמת מניות גזית גלוב".

עם צניחה של כ-55% מתחילת השנה, מניית גזית גלוב, שבשליטת המנכ"ל חיים כצמן, בולטת לשלילה בין מתחרותיה בענף הנדל"ן המניב, שהן בין המניות הגרועות ל-2020 עד כה, עם ירידות של כ-35%-40% בקרב הבולטות בענף. ירידות אלה מחקו מיליארדי שקלים משווי החברות, וגררו נפילה דומה במדד הנדל"ן של ת"א מתחילת השנה.

באחרונה, עם הדיווחים המתרבים על אודות גל שני אפשרי של התפשטות וירוס הקורונה בישראל, ספגו מניות הנדל"ן המניב שוב גל ירידות שערים משמעותי. זאת בעקבות החששות ממכה עתידית נוספת שאותה עלולים לספוג הנכסים שנמצאים בבעלות החברות - ובמרכזם הקניונים ובנייני המשרדים, בין אם מהגבלות חדשות שיוטלו ובין אם מחששות האזרחים לבקר בנכסיהן, שהתרוקנו מתנועה מוקדם יותר השנה.

גל הירידות האחרון הוביל חלק ממניות הענף לקבוע בשבועות האחרונים רמות שפל שאליהן לא הגיעו גם בשיא המשבר בשווקים בחודש מרץ, בהן עזריאלי, אמות וריט 1, שגם כיום נמצאות לא רחוק מרמות אלה.

חברות הנדל"ן המניב עדיין מעניינות

לדברי אלטשולר, "בנדל"ן המניב הבנו, שאפילו בירידה של כ-25% בשכר הדירה וירידה בתפוסות - מגמה שצפויה גם במרכזים המסחריים וגם במשרדים - החברות האלה הן עדיין באופן יחסי מעניינות להשקעה".

בין הרכישות הבולטות של אלטשולר שחם במניות הנדל"ן, דווח בימים האחרונים על השקעה של כ-75 מיליון שקל במניות חברת ריט 1, רכישה שהגדילה את חלקו בהונה  מכ-10% לכ-15.5%, אחרי שלקראת סוף חודש מאי מכר קצת יותר מ-3% ממניות החברה תמורת קרוב ל-100 מיליון שקל.

עוד נודע על השקעה של קרוב ל-50 מיליון שקל במניות מליסרון, שהפכה את אלטשולר שחם לבעל עניין בחברה, עם קצת יותר מ-5% מהמניות, לאחר שבסוף חודש מאי הוא חדל מלהיות בעל עניין בחברה שבשליטת היו"רית ליאורה עופר, בעקבות מכירת קרוב ל-3% ממניותיה תמורת כ-170 מיליון שקל.

מניות הבנקים אמנם מציגות ביצועים פחות גרועים משל מניות הנדל"ן המניב, אולם עדיין בולטות גם הן בצד השלילי מתחילת השנה, אחרי שספגו ירידות משמעותיות, הנעות בחמשת הבנקים הגדולים בטווח של כ-25%-30% (וירידות דומות במדד הענפי), ירידות שחתכו גם הן מיליארדי שקלים משוויים של הבנקים.

לגבי הבנקים הוסיף אלטשולר: "הבנקים הגיעו להיסחר סביב מכפיל של כ-0.7 על ההון העצמי, ואנחנו מעריכים שהתיקון השלילי גם בבנקים הוא חד מדי, ולכן במקום למכור התחלנו לקנות".

בין השקעותיו המדווחות של אלטשולר שחם בבנקים, בסוף יוני הוא השקיע כ-27 מיליון שקל במניות בנק הפועלים וחזר להיות בעל עניין בבנק לאחר שהגיע להחזקה של כ-5%, וזאת לאחר שמוקדם יותר השנה חדל וחזר להיות בעל עניין בפועלים כמה פעמים.