הקורונה מגדילה את עניין הציבור בבורסה: מספר שיא של חשבונות מסחר חדשים

בינואר עד יוני השנה נפתחו 77.3 אלף חשבונות מסחר חדשים אצל חברי הבורסה, גידול של 56% • בבתי ההשקעות חל זינוק של 180% במספר החשבונות החדשים

 

איתי בן זאב, מנכ"ל בורסת ת"א  / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב, מנכ"ל בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

לאחר שהבנקים ובתי ההשקעות כבר גילו בדוחותיהם הכספיים לרבעון הראשון השנה כי פעילות המסחר בניירות ערך גדלה משמעותית ברבעון הראשון בצל הקורונה, מפרטת היום הבורסה לניירות ערך כי מספר החשבונות החדשים למסחר בבורסה אצל חברי הבורסה זינק בכ-55% במחצית הראשונה של 2020.

כך, בחודשים ינואר עד יוני השנה נפתחו בחברי הבורסה שבבעלות הבנקים ובתי ההשקעות 77.3 אלף חשבונות למסחר, לעומת סך של כ-49.7 אלף חשבונות חדשים במחצית המקבילה אשתקד. המספרים הללו עלו, כפי שנמסר מהבורסה, מ"ניתוח מיוחד" של הדר רומנו, אנליסטית מחלקת אסטרטגיה ופיתוח עסקי בבורסה.

בבורסה מציינים כי "כ-21,700 חשבונות חדשים נפתחו על ידי הציבור הרחב רק בחודש מרץ האחרון", כשהם מסבירים כי "התפרצות נגיף הקורונה והסגר הכללי שהוטל על הציבור הישראלי בחודש מרץ האחרון הביא את הציבור הרחב להתעמק, ללמוד ולהשקיע במגוון תחומים אשר בימי שגרה לא זכו בהכרח לרמת התעניינות ותשומת לב גבוהה, החל מפעילות כושר, בישול, יצירה ועד להשקעות פיננסיות".

בבורסה מציינים עוד כי ברבעון הראשון נרשם "שיא בפתיחת מספר חשבונות ניירות ערך חדשים בבורסה", כשהמספר עמד על 41.2 אלף חשבונות, גידול של כ-130% ביחס לחודש פברואר 2020 שקדם לו. המגמה הזו נמשכה, הגם שהתמתנה במידת מה, גם ברבעון השני השנה, שבמהלכו נפתחו 36.2 אלף חשבונות. בכל אחד מהרבעונים ב-2019 מספר החשבונות החדשים למסחר בניירות ערך עמד על לא יותר מ-26.7 אלף חשבונות.

לצד זאת רומנו מגלה כי הגידול הכי חד במספר החשבונות החדשים נרשם אצל חברי הבורסה שאינם בנקים. על פי הנתונים שפרסמה הבורסה נפתחו במחצית הראשונה השנה חשבונות חדשים בשיעור שגבוה בכ-180% מזה שהם רשמו במחצית הראשונה ב-2019. נציין כי ככלל שירותי המסחר אצל חברי הבורסה של בתי ההשקעות זולים משמעותית מאלה שמספקים הבנקים. עם זאת, בבורסה מציינים כי "הגדרת חשבון חדש כוללת כל חשבון שלא נמצא במערכות הבורסה בתל אביב קודם לכן ושביצע לפחות עסקה אחת בניירות הערך הנסחרים בבורסה בתל אביב" הגם שהם מסייגים ואומרים כי "מעבר של לקוחות בין חברי הבורסה, נספר גם כן כלקוח חדש".

עוד מפרטים בבורסה כי "בכל שנת 2019 חברי הבורסה פתחו כ-98 אלף חשבונות חדשים, לעומת כ-77 אלף חשבונות חדשים רק במחצית הראשונה של שנת 2020", כאמור. בהקשר זה הם מציינים כי הם מזהים קפיצה בהתעניינות הציבור בבורסה ובמסחר, בשל הקורונה, גם מכך שחלה "קפיצה משמעותית במספר הכניסות לאתר הבורסה לצורך קבלת מידע". בהקשר זה רומנו מגלה כי הייתה "עלייה חדה של כ-57% נרשמה במספר הכניסות לאתר הבורסה בחודש מרץ 2020 לעומת החודש שקדם לו".