חיות נגד סמוטריץ': "הצעה הנובעת ממניעים לא ענייניים שנועדה רק לנגח את הרשות השופטת"

ההצעה של סמוטריץ' להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת ניגודי העניינים של שופטי בית המשפט העליון נדונה בשבוע שעבר במליאת הכנסת וגרמה למשבר קואליציוני • עוד הוסיפה השופטת חיות כי "הרשות השופטת גם כיום היא אחת הרשויות השקופות והחשופות ביותר לביקורת"

השופטת אסתר חיות / צילום: אורן בן חקון, פול
השופטת אסתר חיות / צילום: אורן בן חקון, פול

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות מגנה את הצעת ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת ניגודי העניינים של שופטי בית המשפט העליון.

לדברי אסתר חיות, "לצד גל הקורונה שעימו אנו נאלצים להתמודד נדרשת הרשות השופטת להתמודד בעת האחרונה גם עם גל עכור נוסף שהגיע לשיא, או שמא אומר לשפל המדרגה, בהצעה שעלתה ונדחתה בכנסת בשבוע החולף בדבר הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת "ניגודי העניינים של בכירי המערכת המשפטית". דומני כי כל בר דעת יכול היה להתרשם כי מדובר בהצעה הנובעת ממניעים לא ענייניים שנועדה אך לנגח את הרשות השופטת בניסיון להלך עלינו אימים ולפגוע בעצמאות השיפוטית ובאמון הציבור בבתי המשפט".

עוד הוסיפה השופטת חיות כי "חשוב לומר - הרשות שלנו אינה מבקשת "לטאטא דבר מתחת לשטיח". היא נתונה לביקורת, קשובה לביקורת ופועלת בנחישות ובהתמדה לתיקון הטעון תיקון ולהגברת השקיפות של פעילותה. לצד זאת, חשוב לציין כי הרשות השופטת גם כיום היא אחת הרשויות השקופות והחשופות ביותר לביקורת. הדיונים בכל בתי המשפט פתוחים לציבור הרחב (למעט אלה שעליהם מוטל חיסיון על פי דין), השופטים נתונים לביקורת של נציבות תלונות הציבור על שופטים ולדין משמעתי מקום שבו הדבר נדרש והם מחויבים לכללי אתיקה מפורטים ולהסדרי פסלות הקבועים בחוק. אני סמוכה ובטוחה כי למרות גלי הקורונה והגלים העכורים האחרים המתרגשים עלינו בעת הזו, נמשיך לעמוד איתן ולמלא את תפקידנו נאמנה במקצועיות, במסירות ומתוך תחושת שליחות כדרכנו".

כזכור,ההצעה של סמוטריץ' נדונה בשבוע שעבר במליאת הכנסת וגרמה למשבר קואליציוני כאשר הליכוד זגזג בין מתן חופש הצבעה, התנגדות ובסופו של דבר הודיע כי יתמוך בהצעה אך בסופו של דבר דאג כי ההצעה לא תעבור. בכחול לבן טענו כי מדובר בהכרזת מלחמה על הדמוקרטיה הישראלית ואיימו בהליכה לבחירות. בעקבות כך כאמור הליכוד דאג כי חלק מחברי הכנסת שלו לא ישתתפו בהצבעה וכך נדחתה ההצעה.