תביעה בגובה 8 מיליון שקל נגד הארץ: "עיתונאים איימו על מושאי התחקיר"

איש העסקים דן גרטלר הגיש תביעה נגד הוצאת עיתון הארץ • בתביעה הובא תמליל ממנו עולה לכאורה כי העיתונאי חיים לוינסון דחק באחד ממושאי התחקיר לחתום על תצהיר שקרי נגדו • בידי "גלובס" מצוי מידע שמוכיח ההפך

איש העסקים דן גרטלר הגיש תביעת לשון הרע נגד הוצאת עיתון הארץ והעיתונאים גור מגידו וחיים לוינסון בסך 8 מיליון שקל.

בכתב התביעה שהוגש לביהמ"ש באמצעות עו" ד בועז בן צור, נטען כי תחקיר שפרסם מגידו בדה מרקר לפיו מקורבים של גרטלר הפקידו מזוודות מזומנים בסניף בנק בקונגו במטרה להתחמק מסנקציות שהטיל עליו משרד האוצר האמריקאי, הינו שקרי ומבוסס על מסמכים מזויפים. 

לטענת גרטלר, מדובר בבדיה מוחלטת ולעיתונאים הוצגו נתונים המוכיחים כולם, בצורה קטגורית ומוחלטת, כי מדובר בטענות שאינן אמת. "כך, למשל, הוצגו מסמכים המוכיחים, מעבר לכל צל של ספק, כי גורמים לגביהם נטען כי ביצעו את הפקדות "מזוודות המזומנים "בסניף הבנק בקונגו כלל לא שהו באותה מדינה באותם המועדים".

"תמציא תצהיר"

עוד נטען כי אין מדובר ברשלנות עיתונאית "רגילה", אלא במעשים מכוונים. הנתבעים, כך נראה, "החליטו לעשות שימוש בכוחם והשפעתם תוך פגיעה בתובע, ויהי מה. על רקע זה, הנתבעים לא רק שהתעלמו מעובדות המפריכות את הטענות שביסוד ה'תחקיר', אלא אף איימו על אחד ממושאי הכתבה, וניסו להדיח אותו לבדות ראיות בניסיון נואש לבסס עובדתית את טענותיהם". לדברי גרטלר, התחקיר מבוסס מתחילתו ועד סופו על מסמכים שהגיעו לנתבעים מידי שני ארגונים, כשאותם מסמכים הם בעיקרם דפי תנועות במספר חשבונות באותו סניף בנק בבירת קונגו. אולם, החלקים מהמסמכים הנוגעים להפקדות המזומן הנטענות - הם מזויפים.

בתביעה הובא תמליל שיחה בין לוינסון לאיש העסקים צחי אבו ממנו עולה לכאורה כי לוינסון דוחק באבו לתחום על תצהיר שקרי נגד גרטלר בתמורה לאי פרסום כתבה נגד אבו. " אני רוצה שאתה תביא תצהיר, מבחינתי אתה יודע מה, תמציא, סבבה? תמציא שזה דן. תצהיר, תחתום על תצהיר, זה כסף שאתה קיבלת מגרטלר, עזוב... אנחנו ישבנו איתך בצורה הכי ברורה, היה אפשר לעשות את הכתבה הזו בשתי דקות... כן, תמציא, תמציא, אני רוצה. סבבה? אני רוצה".

אולם בהקלטה שהגיעה לידי "גלובס" עולה כי דווקא אבו הציע לחתום על תצהיר שקרי נגד גרטלר, ואילו מגידו הבהיר לאבו שאין לו כל רצון בתצהיר שאיננו אמת.

אבו מסביר בשיחה עם "גלובס" כי "ברור שהניסיון שלי לומר 'אז אתה רוצה שאחתום על תצהיר שקרי' נאמר בהתרסה וזעזוע אל מול דרישתו של העיתונאי כפי שהיא נשמעת באופן הברור ביותר בקלטת שהופצה הערב בכלי התקשות. לקלטת זו אין פרשנות אחרת מלבד ניסיון של עיתונאי לנצל לרעה את הכוח המצוי בידו לפרסום והכפשה, ולהלך אימים על אדם על מנת שיפליל אחר בדבר שקר, או כפי שנאמר שם 'שיביא את הראש שלו'".

"חלק מקמפיין אלים"

העיתונאי גור מגידו מסר בתגובה כי "איש העסקים צחי אבו הציע לי ולחיים לוינסון חומרים אודות גרטלר, ליברמן ומקורביהם בתמורה לכך שאצמצם או אסיר את חלקו בכתבת תחקיר. אבו נימק את בקשתו בחשש שאם הכתבה תפורסם הבנקים יעמידו אשראי במאות מיליונים שנטל לפירעון מיידי. הדברים מוקלטים. הוא הציע את שהציע מרצונו החופשי, אך בפועל סיפק מידע בלתי אמין ולא משמעותי ולכן בקשתו נדחתה. עוד הציע אבו לבדות עובדות בתצהיר אודות ליברמן ואני דחיתי את הצעתו על המקום במילים 'תצהיר כזה אני לא רוצה' כפי שניתן לשמוע בהקלטה שהעברתי בין היתר לידי 'גלובס'.

"לאחר שנדחתה בקשתו של אבו, הוא הקליט דברים שאמר חיים, להבנתי, בציניות ובתגובה לפרובוקציה וערך אותם כדי ליצור רושם מוטעה כאילו מישהו ניסה ללחוץ עליו לתת תצהיר שקרי - תמונה שהיא הפוכה מהעובדות.

"התביעה שהוגשה טרם הגיעה לידי אך ברור שהיא חלק מקמפיין אלים מאין כמותו שמטרתו היתה למנוע את פרסום תחקיר 'מסמכי קונגו' שעליו חתומים הגר שיזף ואני, תחקיר שחשף מסמכים המעידים פעילות פסולה של הפקדת עשרות מיליוני דולרים במזומן על ידי מקורבי איל הכרייה גרטלר בבנק בקונגו. לצערי, לא בשלה העת לחשוף את מלוא האלימות שהופעלה ועדיין מופעלת כדי למנוע את חשיפת העובדות.

"עיתוי הגשת התביעה אינו מקרי. היום היה הדדליין להגשת תגובתו של גרטלר לפרק השני של התחקיר. זה כמובן לא יעזור לגרטלר. העובדות ייחשפו במלואן".

צחי אבו ביקש למסור כי "במשך שלושה חודשים הייתי מושא לסחיטה של עיתונאים, אשר איימו עלי פשוטו כמשמעו כי יפרסמו אודותיי דברי בלע, יהרסו את שמי הטוב, ויפגעו בעסקים שלי, כל זאת כאשר הם מודיעים לי כי 'ישחררו אותי', במילים אלו ממש המופיעות בקלטת, רק אם אכתוב דברי שקר כנגד איש עסקים אחר, או אפליל בתצהיר שקרי פוליטיקאי מוכר, אשר לדבריהם 'את ראשו הם מבקשים'.

"קשה לתאר במילים את מעשה הסחיטה הנוראי והממושך שעברתי, חוויה שאולי עוברים אנשי עסקים במשטרים חשוכים, כל זאת בידי לא אחר ממי שמתחזים להיות שומרי הדמוקרטיה, 'עיתונאים', כאשר הם מותירים בידי שתי ברירות מזעזעות שהדעת לא סובלת, להגן על עצמי ועל משפחתי בכך שאפליל אחרים בכח, או שיכפישו אותי, יפגעו בשמי הטוב ובעסקיי המצליחים בישראל.

"נראה לי כל אזרח במדינה ששומע את הקלטת, צריך להזדעזע עד עמקי נשמתו, היום זה אני, מחר זה כל איש עסקים או אזרח אחר שיהלכו עליו אימים בפגיעה בו ובשמו הטוב, אם לא יפגע במאן דהוא, או יביא את ה'ראש של פוליטיקאי' זה או אחר, ממש כפי שמצוטט העיתונאי דורש ממני בקלטת.

"אני סבור כי מדובר במעשה קשה ביותר, שגם ראשי העיתונות המתוקנת לא יכולים לעבוד עליו לסדר היום.

"אני איש עסקים שבנה את עצמו בעשר אצבעותיו, ובעבודה קשה ומאומצת, שמי הטוב הולך לפני, ולא אתן לאיש בעולם לפגוע בו, בי או במשפחתי".

חיים לוינסון מסר כי כיוון שהנושא הגיע להליך משפטי, אין, באפשרותו למסור תגובה.

טרם התקבלה תגובתו של מו״ל הארץ עמוס שוקן. 

גילוי מלא: "גלובס" ו"הארץ" הם עיתונים מתחרים