מרכזי הקניות הפתוחים מגיעים מוכנים יותר לקורונה הכלכלית. מה יעשו ענקיות הקניונים?

לא לקיץ הזה פיללו הקניונים: הציפיות היו להתייצבות וחזרה לשגרה, אך הגל השני של הקורונה טרף את הקלפים • ביג הודיעה שתיתן הנחות בשכ"ד, עזריאלי מאפשרת דחיית תשלומים ומליסרון סירבה להגיב אם תספק הקלות • הוראות משרד הבריאות הן רוח גבית לקניונים הפתוחים

בניגוד לציפיות להתייצבות בחודשי הקיץ, הפדיונות בקניונים צונחים בחודש יולי על רקע ההתפרצות המחודשת של וירוס הקורונה, ומסיטים מחדש את ענף הקניונים מהמסלול להתייצבות שהחל לעלות עליו.

ב"גלובס" חשפנו כי חברת הנדל"ן המניב ביג פנתה לשוכריה על והודיעה כי תעניק להם הנחות על דמי השכירות בגובה של 25% משכר הדירה הבסיסי החוזי ברבעון השלישי - כלומר ביולי, אוגוסט וספמטבר. זאת, על מנת להקל עליהם את ההתמודדות עם הגל השני של משבר הקורונה ובנוסף לשורה נוספת של הקלות.

במכתב ששלחה החברה הציבורית לשוכרים, עליו חתום המנכ"ל חי גאליס, היא מפרטת כי מתחילת יולי היא מזהה כי מרכזי הקניות הפתוחים שלה והאאוטלט בירכא "שומרים על יציבות מרשימה או צומחים במכירות", ולעומת זאת היא חווה "פגיעה מהותית במכירות הקניונים הסגורים".

כמו בגל הראשון של הקורונה, גם בסבב הנוכחי ביג היא חברת הנדל"ן המניב הראשונה לפנות לשוכריה בצורה רוחבית ולהעניק להם הנחה בדמי השכירות. זאת, בניגוד למכתב ששלח השבוע מנכ"ל קניוני עזריאלי ארנון תורן, ממנו עולה כי לפי שעה אין בכוונת החברה להעניק הנחה בדמי השכירות לרשתות הקמעונאות בחודשים יולי או אוגוסט, אלא תסתפק בדחייה של מחצית התשלום על אוגוסט לאמצע החודש במקום בראשיתו.

השחקנית הנוספת הגדולה בענף, קניוני עופר של קבוצת מליסרון, סירבה להגיב לשאלת "גלובס" האם בכוונתה לתת הקלות כלשהן לשוכרים.

פדיונות בירידה למרות הציפיות החיוביות

בענף קיוו כי ה"שמיים הסגורים" שמשאירים את הישראלים בארץ, לצד האטה בפעילות של שחקניות אונליין לישראל, יביאו פדיונות גבוהים ביולי ובאוגוסט. אלא שבניגוד לציפיות ואחרי תחושה של התאוששות הענף ביוני, הפדיונות ביולי היו נמוכים.

נתוני הפדיונות במרכזי הקניות בישראל, שחברת ריס (RIS) דוגמת, מלמדים על הירידה בפעילות הקניונים מתחילת יולי. ב-1-17 ביולי נרשמה ירידה בפדיונות של כ-6.5% בכלל מרכזי הקניות הנדגמים על ידי החברה, שבוחנת פדיונות של למעלה מ-2,300 חנויות בישראל.

הנתונים מגלים כי בעוד שמרכזי הקניות הפתוחים (פאוור סנטרס) רשמו בתקופה המדוברת צמיחה של כ-6%, הפדיון הממוצע בקניונים האזוריים באותה תקופה רשם ירידה של קרוב ל-16%. מדובר במגמה שהחלה להתפתח בשוק הישראלי עוד לפני משבר הקורונה, אך כעת היא מגיעה לשיאה. המקור להעמקת הפער הוא בין היתר הנחיות המדינה ומשרד הבריאות, שהפרידו בין הקניונים לבין מרכזי קניות פתוחים בכל מה שנוגע לסכנת ההדבקה בהם, כך שהאחרונים נתפסים כבטוחים יותר.

האוויר הפתוח עושה טוב לפאואר סנטרס
 האוויר הפתוח עושה טוב לפאואר סנטרס

עוד עולה מהנתונים של ריס לאותה תקופה, כי בעוד שביג נהנית מגידול כולל של 3.65% במתחמים שלה, קבוצות הקניונים הגדולות סובלות הרבה יותר. לפי אותם נתונים, קבוצת מליסרון מציגה ירידה של כ-9.4%, ואילו קבוצת עזריאלי רושמת ירידה חריפה עוד יותר של 16.55% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

ביג היא חברה שמתמחה במרכזי קניות פתוחים, כך שהקניונים מהווים פחות מרבע מהפעילות שלה, ועל כך הנכונות להעניק להם הנחה כעת חושפת אותה לשיעור פעילות נמוך יותר. מתוך 22 מרכזי קניות שמפעילה הקבוצה בישראל, רק חמישה הם קניונים מקורים. ואולם, כבר בחודש מרץ, עם התפרצות הקורונה הראשונה בישראל, ביג הייתה קבוצת הנדל"ן המניב הראשונה בישראל שהצהירה על הקלות לשוכרים בדמי השכירות.

היא הכתיבה את הטון, ובעקבותיה באו גם המתחרות - עזריאלי ומליסרון - והעניקו הקלות לשוכרים. כעת נשאלת השאלה האם גם הפעם הענף יילך בעקבותיה, כשהפעם הפגיעה החריפה מופנית בעיקר לקניונים המקורים.

הטבה בשכ"ד היא לא פתרון קסם 

"באמת היו ציפיות גבוהות מהקיץ, וזה לא קורה, בעיקר בקניונים הסגורים, והשאלה כמה זמן יימשך" אומר ל"גלובס" נועם פינקו, אנליסט בכיר בפסגות ניירות ערך. "באופן כללי אני יודע שיש התחשבות גם מצד עזריאלי ומליסרון בשוכרים בתחום המסעדות והבילוי, שמתפקדים מאוד חלש אם הם בכלל פתוחים. אני לא אתפלא אם נראה גם ביתר הרשתות מהלך שיתחשב יותר בשוכרים, אבל זה לא בהיקף שראינו עד עכשיו".

בכך הוא מתייחס להטבות שהעניקו שלוש חברות הנדל"ן המניב בחודשים שחלפו, בהיקף כולל של מאות מיליוני שקלים, שכללו גם ויתור על שכר דירה. עזריאלי למשל, הצהירה אז כי עלות ההקלות עבורה ב-2020 תסתכם בכ-70 מיליון שקל.

לדברי פינקו, "לאורך זמן, אם הפדיונות יורדים בצורה משמעותית, זה כבר לא עניין של שכר דירה - העסקים הם פחות טובים וזה לא מה שיציל את העסק אם הפדיונות יורדים בצורה דרסטית. הציפייה של כולם היא שבכל זאת מדובר במשהו זמני".

בעקבות הפרסום של "גלובס", שר האוצר ישראל כ"ץ כתב כי הוא "מברך את ביג" על ההחלטה לתת הנחה בדמי השכירות וקרא ל"כל החברות במשק לנהוג באותה הדרך", תוך שהוסיף "זו העת לערבות הדדית". בענף הקניונים והרשתות הרימו גבה על האמירה הזו, ותהו מתי גם המדינה תתרום את חלקה ותפצה על ירידה בפדיונות.

כך או כך, חטף הענף מכה נוספת עם ההחלטה של ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוף השבוע האחרון לסגור את מרכזי הקניות והחנויות הלא חיוניות בסופי שבוע. ההחלטה הזו מצטרפת לפגיעה בפדיונות, ותיאלץ מתחמים שפועלים בשבת, דוגמת מרכזי הקניות של ביג באשדוד ובערים נוספות, כמו גם את קניון שבעת הכוכבים בהרצליה, ואת החנויות בנמל תל אביב, להפסיק את פעילותן בסוף השבוע.

כדאי להדגיש כי לעומת הסגירה הכוללת של הענף שנכפתה במרץ ואפריל, הפגיעה הנוכחית בפדיונות לא קשורה רק היקף בקורונה, אלא גם למשבר הכלכלי שצובר תאוצה ולמספר המובטלים ההולך וגואה.