שברון | ניתוח

מנכ"ל שברון על רכישת נובל: "לגדול זו לא בהכרח המטרה, חשוב יותר להשתפר"

סמנכ"ל הכספים של שברון הסביר שעסקת המניות משמשת כגידור מפני תנודתיות מחירי הנפט על רקע התמשכות מגפת הקורונה • ברכישה זו מקבלת שברון חשיפה נוספת לאגן הנפט הפרמיאני העשיר במערב טקסס

מנכ"ל שברון מייקל ווירת / צילום: Toru Hanai, רויטרס
מנכ"ל שברון מייקל ווירת / צילום: Toru Hanai, רויטרס

מחירי נפט נמוכים הבטיחו מיזוגים במוקדם או במאוחר במגזר האנרגיה. שברון עשתה את הצעד הראשון ביום שני השבוע בהודעה על קניית נובל אנרג'י  (שמעורבת במאגרי הגז הישראלים בים התיכון), בעסקת מניות טהורה בשווי 5 מיליארד דולר.

למרות הפרמיה הצנועה יחסית, בעלי מניות שברון יכולים לתהות אם זו העסקה הטובה ביותר שהחברה הייתה יכולה להשיג, בהתחשב במצוקה שפוקדת את המגזר. לפי כמה הערכות, יותר מ-200 חברות אנרגיה עשויות לעתור לפשיטת רגל בשנתיים הבאות.

אך מנכ"ל שברון , מייקל ווירת, הדגיש בהתייחסותו לעסקה השבוע כי גם האיכות חשובה. "לגדול זו לא בהכרח המטרה, חשוב יותר להשתפר", אמר, כאשר סמנכ"ל הכספים של שברון, פייר ברבר, הסביר שעסקת המניות לרכישת נובל משמשת כגידור מפני תנודתיות מחירי הנפט על רקע התמשכות מגפת הקורונה. "גם בזמנים רגילים, מחירי הנפט זזים לא מעט. יש הרבה אי ודאות", אמר לוול סטריט ג'ורנל, והוסיף כי "עסקה שכולה במניות היא הגיונית בכל מצב, אבל כשיש לך מחירי נפט תנודתיים, ומצב כלכלי לא ודאי, זה הגיוני עוד יותר".

במסגרת העסקה שברון תיקח על עצמה את החוב של נובל, כ-7 מיליארד דולר, ולדברי אנליסטים ההתחייבויות הכספיות של שברון עצמה נמוכות משמעותית מאלו של חברות נפט גדולות אחרות. כשהוא מצביע על המאזן החזק של שברון, הוסיף ברבר כי החברה במצב טוב יחסית לכמה ממתחרותיה. "אנחנו במצב של להיות רוכשים פוטנציאליים במחירים סבירים", אמר והעריך כי "האיתנות שלנו במצבי האטה, מובנת היטב למשקיעים".

שברון ביצעה בשנים האחרונות כמה עסקאות שכללו מרכיב מנייתי. עסקת המניות הטהורה האחרונה שלה היתה הרכישה של טקסקו בשנת 2000, לפי דובר של החברה.

ברכישה הנוכחית מקבלת שברון חשיפה נוספת לאגן הנפט הפרמיאני העשיר במערב טקסס, שבו ניסתה להתרחב בשנה שעברה באמצעות אנדרקו. המיזוג עם נובל יוסיף גם שטחי קידוחים באיגל פורד בדרום טקסס ובאגן DJ בקולורדו, שלדברי מנכ"ל שברון הוא "בוגר" יותר ולכן פחות מסוכן מהנכסים ה"לא שגרתיים" של החברה.

מבחינת נובל אנרג'י, המיזוג מגוון את הפעילות הבינלאומית שלה: נכסיה במזרח הים התיכון החלו להפיק בדצמבר האחרון, בחוזים עם מחירים גבוהים בהרבה ממחירי הגז הטבעי בארה"ב, עם שיעור ירידת תפוקה נמוך יותר, כפי שהראה דוח של מודי'ס מ-18 במאי.