הופקדה תוכנית קו המטרו M1; צפויות מאות התנגדויות

הקו הינו הארוך מבין שלושת קווי הרכבת התחתית • הוא מחבר בין רעננה וכפר סבא בצפון ועד לוד רמלה ולוד בדרום • עיריית כפר סבא, והמועצה האזורית דרום השרון, בגיבוי תושבים, מבקשים לשנות את מיקום מתחם התפעול של הקו

מנהרה של הקו האדום בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מנהרה של הקו האדום בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הוועדה לתשתיות לאומיות, בראשות מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, החליטה על הפקדת תכנית המקטע הצפוני של קו מטרו M1. לפני מספר שבועות הופקד החלק הדרומי של המסילה, וכעת למעשה הושלמה הפקדת הקו כולו. קו זה, שתכנונו מקודם ע"י חברת נת"ע ומינהל התיכנון, הינו קו באורך של כ-85 ק"מ והוא כולל 62 תחנות. הקו מחבר את רחובות ולוד בדרום דרך מרכז תל אביב ואת כפר סבא ורעננה בצפון. עם הפקדת התוכנית נפתח חלון זמן של 60 יום להגשת התנגדויות. לתוכנית יש השלכות נדל"ניות ונופיות מרחיקות לכת ולכן הצפי הוא להגשת התנגדויות רבות.

קו המטרו M1 ישרת מוקדי עניין מטרופוליניים וביניהם אוניברסיטת תל אביב, המרכז הבינתחומי בהרצליה ואת בית חולים מאיר. וכן אזורי תעסוקה מרכזיים כגון אזה"ת רעננה צפון, אזה"ת כפ"ס מזרח, מע"ר ת"א, וכן מתחמי תחבורה גדולים כגון ת"א מרכז-סבידור, השלום, ההגנה ועוד. חלק מהתחנות של קו M1 מהוות תחנות ממשק המחברות את הקו לתחנות רכבת קלה, רכבת ישראל וקווי המטרו האחרים. לצד הקו יוקמו שני קווי מטרו נוספים - M2 ו-M3. האחרון הופקד אף הוא לפני מספר שבועות.

להפקדת התוכנית משמעויות נדל"ניות רבות. למרות שתוואי המטרו עובר בעיקר מתחת לדרכים הרי שיהיו הפקעות על הקרקע ובתת הקרקע, בעיקר במיקומן של התחנות ושטחי התפעול. מבחינה משפטית וקניינית, כאשר קו המטרו עובר מתחת לנכס הוא מונע אפשרות לרדת לעומק של יותר מחמישה מטרים מתחת לפני הקרקע. המשמעות היא שלא ניתן יהיה לבנות מרתפי חנייה או לצקת יסודות למבנים.

במסגרת הישיבה שנערכה אתמול הודיע ראש העיר כפר סבא, רפי סער, כי בכוונת העירייה להתנגד להקמת מתחם הדפו (מתחם תפעול) של קו המטרו M1 על שטחי המועצה האזורית דרום השרון, בצמידות למושב גן חיים ובסמוך לשכונה הירוקה בכפר סבא. העיר כפר סבא, יחד עם המועצה האזורית דרום השרון מציעות להקים את מתחם הדפו בצפון מזרח אזור התעשייה בנימין, בצמידות לכביש 6 ומסילת הרכבת המזרחית.