איתות נוסף לטבע: "היקף המעורבים שסוגרים פשרה בפרשת תיאום מחירי התרופות בארה"ב הולך וגדל"

חברת התרופות תרו הגיעה להסכם עם פשרה משרד המשפטים האמריקאי, לפיו תשלם כ-206 מיליון דולר ליישוב ההליכים, ועוד כ-213 מיליון דולר על מנת ליישב הליכים פדרליים אזרחיים • אי.בי.אי: פשרה עתידית עם טבע צפויה להיות בטווח שבין מאות מיליונים עד כמיליארד דולר

קאר שולץ מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

חברת התרופות תרו הצטרפה בסוף השבוע לחברות נוספות שעשו זאת לפניה, והגיעה להסכם פשרה שמסיים את ההליכים המשפטיים נגדה בפרשת תיאום המחירים בארה"ב. החקירות בנושא הצביעו על כך שיצרניות התרופות הגנריות תיאמו ביניהן חלוקת נתחי שוק ומחירי תרופות, ובכך הובילו לעלייה במחירי התרופות ולפגיעה במשלם המסים בארה"ב.

תרו, יצרנית תרופות גנריות שמתמחה בייצור מוצרים לעור וטבליות, פועלת בישראל מחיפה ונשלטת על-ידי החברה ההודית סאן, שבראש הדירקטוריון שלה מכהן ישראל מקוב, לשעבר מנכ"ל טבע. תרו נסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר.

החברה הודיעה בסוף השבוע כי הגיעה להסכם עם משרד המשפטים האמריקאי לפיו היא תשלם סכום של כ-206 מיליון דולר ליישוב ההליכים. תרו הסכימה גם לשלם סכום נוסף בגובה כ-213 מיליון דולר על מנת ליישב הליכים האזרחיים הנוגעים לתוכניות הבריאות הפדרליות.

בקרדיט סוויס כתבו בתגובה להסכם כי הסכום שתרו תשלם נמוך מהציפיות, משום שחברת סנדוז למשל משלמת 380 מיליון דולר, ולהערכתם החשיפה של תרו גבוהה פי 2 מזו של סנדוז. בקרדיט סוויס מציינים שההליכים האזרחיים בתחום נמשכים ברמת המדינות בארה"ב, ואילו ההסכם הוא ברמה הפדרלית. חברות נוספות הגיעו לפשרה בנושא, אך טבע, שהיא חברה בולטת בתעשייה ובתביעות שהוגשו, לא עשתה זאת. בניו יורק טיימס אף דיווחו לפני כחודשיים כי טבע קטעה מו"מ לפשרה שניהלו עורכי הדין שלה עם מחלקת ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים האמריקאי.

"בין 2009-2016 'נרקמה קנוניה בין יצרניות המוצרים הטופיקליים'"

לפני כחודש וחצי הוגשה התביעה השלישית מצד תובעים כלליים ממדינות בארה"ב נגד חברות גנריות ובכירים בתעשייה, בטענה לתיאום מחירים. בתביעה זו המוקד היה מוצרים טופיקליים המיועדים לטיפול בעור, ותרו, כחברה המתמחה בתחום, "כיכבה" בתביעה. לפי התביעה, בין 2009-2016 'נרקמה קנוניה נרחבת' בין יצרניות המוצרים הטופיקליים הגנריים (מוצרים למריחה על העור, כגון קרמים, תחליבים וכדומה).

בתחום זה יש בדרך כלל חסמי כניסה גבוה י ם יותר בשל קושי טכני להוכיח שהמוצר זהה מבחינה ביולוגית למוצר המקורי, והייצור ארוך ויקר יותר. לפיכך, לפי התביעה, השוק כולל מספר מוגבל של מתחרות בכל מוצר ספציפי ויוצר סביבה נוחה לתיאום מחירי ם.

בתביעה נטען שבין השחקניות בתחום, כולל תרו, היו הסכמים ארוכי-שנים לא להתחרות ביניהן על לקוחות ולעקוב אחר העלאות המחירים זו של זו, וכי לצורך שמירת ההסכם הן היו בקשר כמעט קבוע. עוד טענה שעלתה בתביעה היא שתרו (כמו גם פריגו) נהנתה מזינוק של מעל 1,300% ברווחיה ממכירת מוצרים טופיקליים ב-2008-2016.

"אנו שמחים שהגענו להסכם עם משרד המשפטים", אמר מנכ"ל תרו, אודאי בלדוטה. "תרו מחויבת לרמה הגבוהה ביותר של אתיקה ויושרה, ונמשיך לשתף פעולה באופן מלא עם הממשל בהמשך החקירה של תעשיית התרופות הגנריות".

תרו היא כאמור אינה החברה הראשונה שהגיעה לפשרה בהליכי תיאום המחירים, וקדמו לה עוד חברות, אך טבע כאמור, על פי הדיווח בניו יורק טיימס, קטעה מו"מ לפשרה בנושא. בדיווח מלפני כחודשיים נכתב כי הנהלת ודירקטוריון טבע "מהמרים" על כך שבעיצומה של מגפה קטלנית (הקורונה), ממשל טראמפ לא יעז לפגוע קשות בספקית הגדולה ביותר של תרופות גנריות בארה"ב.

טבע פרשה מהליך לגיבוש הסדר פשרה

סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד בבית ההשקעות אי.בי.אי, התייחס היום לנושא בהקשר של טבע, והעריך על בסיס הפשרות של סנדוז ותרו כי פשרה עתידית עם טבע צפויה להיות בטווח שבין מאות מיליונים עד כמיליארד דולר, מספרים שלהערכתו כבר מגולמים במחיר המניה.

טפר הזכיר שהסכם הפשרה של תרו הנו החמישי במספר בשנים האחרונות. "בחודש מרץ האחרון, חברת סנדוז (נוברטיס) הגיעה להסכם פשרה דומה לתשלום קנס של 195 מיליון דולר במישור הפלילי ופיצוי של עוד 185 מיליון דולר באזרחי. יש לציין שבשתי החברות בכירים לשעבר הורשעו באופן אישי בתיאום המחירים. בעבר פורסם שגם חברת טבע הייתה בתהליך עם משרד המשפטים לגיבוש הסדר פשרה, אך בשלב מסוים פרשה ממנו. לא ברור מה היקף הראיות שיש לתובעים נגד טבע באופן ספציפי, ועד כמה מוצדק הביטחון שטבע משדרת בפרשה".

להערכת טפר, "פרשת תיאום המחירים היא פרשה אמיתית וכואבת, והיקף המעורבים בה שמתקפלים וסוגרים פשרה הולך וגדל. למרות זאת, עדיין לא ברור מה היקף המעורבות של טבע ועוצמת הראיות נגדה. יש להניח שבשלב מסוים גם טבע תגיע לפשרה".