כ"ץ: תבוטל הפחתת דמי אבטלה למשתתפים בהכשרות מקצועיות

ההחלטה באה על רקע ביקורת מצד גורמי מקצוע על ההסדר שפגע במאמצי הממשלה לעודד את התחום • בנוסף כ"ץ בוחן מתן תמריץ מיוחד למעסיקים שיכשירו עובדים "לתחומי פעילות מועדפים בעלי פיריון גבוה" • "גלובס" פרסם כתבה נרחבת על כשלי המדיניות הממשלתית בקידום הכשרות מקצועיות

בדרך ללשכת התעסוקה בת"א  / צילום: כדיה לוי, גלובס
בדרך ללשכת התעסוקה בת"א / צילום: כדיה לוי, גלובס

שר האוצר ישראל כ"ץ החליט לבטל את ההפחתה בגובה 30% בדמי האבטלה למובטלים ולשוהים בחל"ת שישתתפו בהכשרה מקצועית. החלטתו של כ"ץ באה כמענה לביקורת רבה על ההסדר שנשמעה לאחרונה מצד חברי כנסת וגורמי מקצוע שטענו כי זו אחת הסיבות העיקריות לאי הצלחת המדיניות הממשלתית לעידוד הכשרות מקצועיות.

"גלובס" פרסם אתמול בעיתון כתבה נרחבת על המחדל הממשלתי בטיפול בנושא הכשרות מקצועיות - תחום שיכול למלא תפקיד מרכזי בהתמודדות עם המשבר החמור בשוק העבודה שנגרם כתוצאה ממגפת הקורונה.

מטעמו של כ"ץ נמסר היום כי "במטרה לעודד יציאתם של עובדים או מובטלים להכשרה מקצועית, או הסבה מקצועית ולסייע להם לשוב לשוק התעסוקה ולמסלול של צמיחה, החליט שר האוצר ישראל כ"ץ, בסיכום עם ח"כ אתי עטיה ולבקשת ח"כ הילה שי וזאן, לבטל את ההפחתה בגובה 30% בדמי אבטלה למובטלים או לשוהים בחל״ת המשתתפים בהכשרה מקצועית, וזאת למשך תקופת הקורונה".

בנוסף, החליט השר כ"ץ, בטווח הזמן המיידי, לבחון מתן תמריץ מיוחד למעסיקים שיכשירו עובדים הנמצאים בחל״ת לתחומי פעילות מועדפים בעלי תרומה גבוהה לפריון ולצמיחת המשק. התיקון ישולב היום במסגרת הצעת חוק התוכנית לסיוע כלכלי לקורונה (רשת ביטחון), שנדונה היום בוועדת הכספים.

לדברי כ"ץ, "במסגרת רשת הביטחון הכלכלית להתמודדות עם הקורונה ולצד המרצת המשק, כפי שהבטחתי, אנו לא משאירים אף אחד מאחור. סיכמתי עם ח"כ אתי חוה עטיה כי תבוטל ההפחתה בגובה 30% למובטלים או לשוהים בחל״ת, המשתתפים בהכשרה מקצועית. בנוסף, אני בוחן מתן תמריץ מיוחד למעסיקים שיכשירו עובדים שנמצאים בחל״ת לתחומי פעילות מועדפים שיש להם תרומה גבוהה לפריון ולצמיחת המשק".

ח"כ עטיה אמרה בתגובה כי זו "בשורה טובה ומעודדת למאות אלפי מובטלים שמעתה יוכלו להשתתף בהכשרה מקצועית ולקבל דמי אבטלה מלאים. ההשלמה ל-100% דמי אבטלה מהווה גם תמריץ לעבור הסבה, או הכשרה מקצועית ותעניק למובטלים את הזכות למינימום מחייה בכבוד. תודה לשר האוצר ישראל כ"ץ שאימץ ואישר את היוזמה שהעלתי. השר כ"ץ ביטל את העוול רב השנים, מגלה רגישות חברתית, איכפתיות ומטפל במשבר הכלכלי בצורה מעוררת התפעלות".

ח"כ שי וזאן אמרה כי "אני שמחה ששר האוצר נענה לפנייתי וביטל את קיזוז דמי האבטלה למשתתפים בהכשרות מקצועיות. כעת אלו שיבחרו בכך, יוכלו לעשות זאת מבלי כל חשש לפגיעה בדמי האבטלה. שיתוף הפעולה הזה יצר הזדמנות חדשה למען מאות אלפי מובטלים, למען הצלתם של משפחות רבות מקריסה כלכלית ולמען שיקום כלכלת המדינה".

שר העבודה והרווחה איציק שמולי: "מברך את שר האוצר על ההחלטה הנכונה ושמח שדרישתי התקבלה. בלתי מתקבל על הדעת שבמקום לתת למובטלים תמריצים להכשרות מקצועיות המדינה תטיל עליהם קנס, בשעה שאנו מגדירים את ההכשרות כצורך לאומי. אין די בכך - עלינו לתת תמרוץ עודף למי שיבחר לעבור הכשרה באמצעות תשלום דמי אבטלה מוגדלים בכ-20 אחוז ובכוונתי להוביל זאת".