חיכיתם לקבל החזר כספי על טיסה שבוטלה? תחכו עוד. מועד ההחזר צפוי להידחות לאוקטובר

אחרי שהמדינה עצמה חוקקה את חוק התעופה מחדש בכדי לבוא לקראת חברות התעופה ובמסגרתו קבעה כי המועד האחרון להחזר הכספים לנוסעים יהיה ה-14 באוגוסט כעת הממשלה פועלת לדחות את הדד ליין לסתיו • בשורה התחתונה: הצרכנים יצטרכו להמתין עוד כדי לקבל את כספם חזרה

חיכיתם לקבל החזר כספי על טיסה שבוטלה? חכו עוד. אחרי שהמדינה עצמה חוקקה את חוק התעופה מחדש בכדי לבוא לקראת חברות התעופה ובמסגרתו קבעה כי המועד האחרון להחזר הכספים לנוסעים יהיה ה-14 באוגוסט, אותה מדינה ממש תפעל כדי לדחות את המועד הזה ל-1 באוקטובר. לפי טיוטה שתוגש להצבעה ביום ראשון הקרוב ההארכה תחול על טיסות שמועד המראתן היה עד ל-2 ביולי או לפני כן. במצב כזה לא מעט צרכנים שטיסתם בוטלה עוד בחודשים מרץ-אפריל, ימתינו חצי שנה לכספם.

נזכיר, חוק התעופה (חוק טיבי) במתכונת התואמת את צו השעה ואת משבר הקורונה האריך את משך ההחזר הכספי לנוסעים על טיסות שבוטלו. החוק ה"רגיל" קובע פרק זמן של 21 ימים, בחוק המעודכן מדובר על 90 ימים. חברות התעופה קיבלו גרייס ל-30 ימים נוספים ממועד כניסת החוק היות שגם פרק הזמן של 90 ימים חלף במקרים רבים. וכך נקבע המועד ל-14 באוגוסט. כעת מי שכבר חיכה חודשים ארוכים עם תקווה לקבל את הכסף ששילם, יגלה שהוא יצטרך לחכות עוד. ככה זה כשהציבור הפך להיות המממן הראשי של חברות התעופה בהלוואה בתנאים חלומיים, כזו שבינתיים אפילו לא מחזירים לו.

הרעיון לדחות את המועד להחזר הגיע כיוזמה של שרת התחבורה מירי רגב ולאור בקשה של אל על כי לא תעמוד במועד שקבעה ועדת הכלכלה, כלומר ה-14 באוגוסט. רגב לוקחת בחשבון כי אם אל על תגיע להקפאת הליכים, הסיכוי של הנוסעים לקבל את כספם יקטן ואף להיעלם כשהוא יועבר לנושים המובטחים ולכן היא מקדמת את דחיית המועד לתשלום מתוך הנחה שעד אז אל על תקבל סיוע.

הכספים של הנוסעים הפכו כבר מזמן להיות בני ערובה בידי אל על לקבל הסיוע מהמדינה: אל על לבדה חייבת לציבור הנוסעים שלה יותר מ-320 מיליון דולר, לפחות חצי מהסכום היא סבורה שתוכל להשאיר אצלה כשהיא תציע לנוסעים הצעת ערך לשוברים למימוש עתידי. החוק בנוסח החדש שלו קובע כי החברה תוכל להמיר את ההחזר הכספי בשובר למימוש עתידי לפרק זמן של שנה כאשר הבחירה תהיה בידי הצרכנים. לפי החוק, שובר שלא ימומש יזכה את הצרכנים בהחזר כספי לאחר חלוף מועד המימוש.

בדיונים שנערכו בוועדת הכלכלה בנושא אמר מנכ"ל אל על גונן אוסישקין לא אחת כי תוכנית ההתייעלות של אל על כוללת את ההחזר לנוסעים אלא שהתוכנית תוכל לצאת אל הפועל כאשר אל על תקבל סיוע מהמדינה. אם המועד יישאר ב-14 באוגוסט, לא סביר שעד אז אל על תקבל את הסיוע כשלפי לוח הזמנים של משרד האוצר עליה לסיים את הנפקה בהיקף של 150 מיליון דולר שהיא חלק מהסיוע עד ה-31 באוגוסט, ורק לאחר מכן היא תוכל לקבל הלוואה בהיקף של 250 מיליון דולר בערבות המדינה. מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר הודיעה לאל על כי גם האוצר יקדם חקיקה שתאפשר את דחיית מועד ההחזר לצרכנים בכדי להקל על תזרים המזומנים של החברה עד לקבלת הסיוע.

סעיף אחר בחוק התעופה עודכן קובע כי הוא חל רטרואקטיבית מה-1 במרץ וכי רכיב הפיצוי שקובע בחוק התעופה המקורי בנוסף להחזר הכספי על התמורה ששולמה - לא יהיה תקף בעת הזו. נוסעים רבים כבר מזמן לא מייחלים לפיצוי אלא רק לקבל את כספם חזרה. תביעות ייצוגיות כצפוי כבר הוגשו כנד שורה של חברות תעופה בנושא הזה, והן יצטרכו לחכות ולראות האם שוב ישונה החוק לרעת הצרכנים.

בבסיסו, החוק שהותאם לרוח התקופה, אמור לייצר איזון בין הצדדים - חברות התעופה שנקלעו לקשיים והנוסעים ששילמו עבור טיסות שלא התקיימו. אלא שככל שהמועד להחזר הכספים של הציבור נדחה נדמה שהחוק לא לוקח בחשבון שרבים מן הנוסעים זקוקים לכסף חזרה לא עבור טיסה או חופשה אחרת, אלא למחיה ברוח התקופה המאתגרת. אבל כרגיל, הנוסעים ימשיכו לשלם את המחיר. מה שיכול לנחם אותם הוא שדחייה נוספת עשויה באמת לקרב את הכסף שלהם חזרה.