מענק מזומן לכל אזרח יצא לדרך: כמה תקבלו, מתי ואיך?

פעימת התשלום הראשונה של המענקים לאזרחים כבר נכנסה לחשבונות הבנק • מי קיבל את התשלום ראשון, כמה כסף יעבור לחשבון הבנק ומה עושים עם המענק עוד לא הגיע? • "גלובס" עושה סדר

צעירים ישראלים בתקופת הקורונה בישראל / צילום: כדיה לוי, גלובס
צעירים ישראלים בתקופת הקורונה בישראל / צילום: כדיה לוי, גלובס

המענק לכל אזרח יצא לדרך, עם פעימת התשלום הראשונה עבור הילדים. "גלובס" עושה סדר: מה צריך לעשות כדי לקבל את הכסף, כמה מגיע לי ומתי זה יקרה.

כמה כבר קיבלו את המענק?
נכון ליום חמישי, הביטוח הלאומי מעדכן כי מתוך כ-6.5 מיליארד שקל שולמו עד כה כ-4 מיליארד שקל - 61.4%. מענק הילדים עבר כמעט במלואו. המענק למבוגרים בגובה 750 שקל (או 1,500 שקל לזכאים למענק מוגדל) שולם עד כה למחצית מהזכאים. 

עדיין לא קיבלתי את המענק. מה אני צריך לבדוק?
הביטוח הלאומי משלם את הכסף ישירות לחשבון הבנק של כל משפחה באופן אוטומטי. מי שחשבון הבנק שלו לא מעודכן בביטוח הלאומי, יכול לעשות זאת באתר הביטוח הלאומי או דרך הטלפון. אם יש לכם יותר מחשבון בנק אחד, באתר ניתן גם לבדוק מהו החשבון המעודכן שאליו ייכנס המענק.

בביטוח הלאומי מדווחים כי ליותר מ-540 אלף איש אין חשבון מאומת, כך שלא ניתן להעביר להם את התשלום. קבוצת הגיל העיקרית שחסרים לה חשבונות בנק היא גילאי 18-21.

בנוסף, מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר העריך כי בשבוע הבא יסיימו לחלק את המענקים: "חשוב לזכור, הזכאות בתוקף לשנה שלמה ולא יהיה אזרח שלא יקבל מהביטוח הלאומי את המענק". 

מי קיבל את הפעימה הראשונה?
השלב הראשון היה במענקים עבור הילדים, בגובה 500 שקל לארבעת הילדים הראשונים, ו-300 שקל לכל ילד נוסף. 

לקראת המענק, הביטוח הלאומי שלח לזכאים הודעת סמס כזו: "שלום רב, בתאריך 02/08/2020 ישולם לך "מענק לכל אזרח" בסך 1000 עבור 2 ילדים, לחשבון הבנק שבו משולמת קצבת הילדים. לתשומת לבך, המענק האישי עבורך ישולם בנפרד לאחר בדיקה נוספת. הודעה על כך תשלח בנפרד".

מהם סכומי המענק המעודכנים?
הסכומים הם 2,000 שקל להורים לילד אחד מתחת לגיל 18, 2,500 להורים לשני ילדים, 3,000 להורים לשלושה ילדים ו-3,500 להורים לארבעה ילדים. עבור הילד החמישי ואילך התוספת היא 300 שקל לכל ילד. כל היתר (רווקים, הורים לילדים מעל גיל 18 וכו') יקבלו 750 שקל כל אחד.

מי לא זכאי למענק?
מי שהכנסתו השנתית גבוהה מ-651 אלף שקל לא יהיה זכאי למענק עבור עצמו, אבל כן יהיה זכאי למענק עבור ילדים.

האם כל הכסף מגיע בפעימה אחת?
לא, הכסף יגיע במספר פעימות. התשלום הראשון יהיה עבור ילדים, ולאחר מכן מדי יום ישולם המענק למקבלי קצבאות ולאזרחים מגיל 18 ומעלה. לכן אין צורך להיבהל אם בפעימה הראשונה תקבלו רק חלק מהסכום שמגיע לכם.

מה קורה במקרה של הורים גרושים?
​המענק עבור הילדים ישולם להורה שמקבל את קצבת הילדים עבורם.

מה קורה אם אין לי חשבון בנק?
לפי אתר הביטוח הלאומי, חשבון בנק הוא תנאי סף לקבלת המענק. מי שאין לו חשבון בנק, יוכל לקבל את המענק במזומן בבנק הדואר בלי לפתוח חשבון בנק.

עם זאת️, עדיין אי אפשר למשוך את הכסף בבנק הדואר, ובביטוח הלאומי יעדכנו מתי ניתן יהיה לעשות כן.

מי זכאי למענק מוגדל ובכמה כסף מדובר?
בעלי קצבאות מסוימים יקבלו קצבה מוגדלת של 1,500 שקל: נכות כללית, הבטחת הכנסה, דמי מזונות, סיעוד או שירותים מיוחדים לאחר גיל הפרישה, אזרח ותיק ושאירים שמקבלים גם השלמת הכנסה או השלמה לנכות; נכי איבה, נכי צה"ל ואסירי ציון לפי מבחני הכנסה, נכות לעולים חדשים ושירותים מיוחדים לעולים חדשים, קצבת נכי רדיפות ונכי מלחמה בנאצים ואלמנותיהם ממשרד האוצר לפי מבחני הכנסה; קצבאות עולה נזקק ותושב חוזר נזקק ממשרד הקליטה.

על פי אתר הביטוח הלאומי, אם שני בני הזוג מקבלים קצבת הבטחת הכנסה, השלמת הכנסה בקצבת אזרח ותיק או שאירים, מזונות או עולה נזקק ותושב חוזר נזקק - המענק המוגדל ישולם רק לאחד מבני הזוג. אם שני בני הזוג זכאים לקצבאות האחרות - כל אחד מהם יקבל מענק מוגדל.