בית המשפט קיווה שהנהלת אל על והטייסים ישיגו הסכם - אך זה לא צלח

דיון נוסף בעניין בקשת טייסי אל על לבטל את ההסכם הקיבוצי יתקיים ביום חמישי • ההסכם משקף התייעלות של 105 מיליון דולר בשנה והטייסים טוענים כי נעשה מחטף שלא בנוכחותם, וכי ההסכם מקפח אותם ולכן דין ההסכם להתבטל

עובדי אל על מפגינים מול משרד האוצר / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
עובדי אל על מפגינים מול משרד האוצר / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב דן היום (א') בעתירה שהגיש ועד טייסי אל על בכדי לבטל הסכם קיבוצי שנחתם "מעל ראשם" בין ההסתדרות ובין הנהלת אל על. ההסכם משקף התייעלות של 105 מיליון דולר בשנה והטייסים טוענים כי נעשה מחטף שלא בנוכחותם, וכי ההסכם מקפח אותם ולכן דין ההסכם להתבטל.

אל על חייבת להציג ארבעה הסכמים חתומים עם הסקטורים השונים של עובדיה בדרך לקבלת אישור ממשרד האוצר לערבות המדינה לטובת הלוואה, כחלק ממתווה הסיוע לחברה. עם שלושה סקטורים אל על חתמה ואילו עם סקטור הטייסים, המאתגר ביותר מבחינתה, לא הבשיל הסכם ולכן, בצעד שמתרחש אך לעתים רחוקות, חתמה ההסתדרות במקומם. אל על התריעה ערב החתימה כי אילמלא ייחתם הסכם כזה היא תגיע להקפאת הליכים. הצדדים לא הגיעו להסכמות וההסכם נחתם בלי נוכחות הטייסים.

היחסים המתוחים בין ההנהלה והטייסים הגיעו לשיא עם החתימה על ההסכם, כאמור. עוד לפני כן, עצרה אל על את כל פעילותה המסחרית (למעט טיסות מטען שמתבצעות במטוסים חכורים) כאשר ברקע נטען לחשש לשיבושים מצד הטייסים.

הדיון שניהל השופט דורי ספיבק, סגן הנשיאה, נדחה מהשבוע שעבר לבקשת אל על ובהסכמת הטייסים והוא לא הניב הכרעה. דיון נוסף יתקיים ביום חמישי. עד אז השופט יקרא עמדות הצדדים ויחליט האם יש טעם בקיום של דיון משפטי או לדחות התיק על הסף כלומר להשאיר את ההסכם על כנו. מדובר בעמדות של ועד הטייסים, של ההסתדרות ושל אל על.

השופט קיווה שהצדדים יוכלו להגיע לפשרה ואף להגיע להסכם על חלק מהסעיפים שבמחלוקת "מתוך הנחת עבודה שקיים אינטרס ברור של הצדדים להימנע מהכרעה שיפוטית ולהגיע להבנות במהירות", אך הצעה זו לא צלחה. הטייסים יכולים להתנחם בכך שהשופט טרם החליט לדחות את התביעה שהגישו על הסף. עוד אמר השופט ספיבק בדיון, ובצדק רב, כי הסכם עבודה שנחתם מעל ראש של עובדים וללא הסכמתם לא יועיל לחברה וללקוחותיה, כשהוא הביע את תקוותו שהטיסות יחזרו בקרוב. גם תקווה זו מוצדקת בשעה שכל 45 מטוסי אל על עומדים על הקרקע.

בתוך כך, אחרי שהזהירה בשבוע שעבר אל על שוב כי היא נמצאת על סף הקפאת הליכים, חידשה אל על את פוליסת הביטוח לנושאי המשרה שלה (חברי הדירקטוריון) אחרי שהיא קיבלה מכתב אישור ממשרד האוצר להלוואה בערבות מדינה. במכתב ממריץ האוצר את אל על לסיים את ההכנה להנפקה עד לסוף אוגוסט, ובתמורה, על כל צעד שתעשה, תקבל אל על היתר למשוך עוד כספים מעודפי קופת פיצויים עד לסך של כ-230 מיליון שקל.