יולי השחור: הגל השני הכה בקניונים, הפדיונות צנחו כ-17% ביחס לאשתקד

העלייה בתחלואה וההחלטה לאסור על הפעלת חנויות בסוף השבוע ניכרות בקבוצות מרכזי הקניות הגדולות • מנתוני חברת ריס עולה כי בעוד שהפדיונות בקניונים צנחו, מרכזי הקניות הפתוחים הציגו צמיחה של קרוב לאחוז

קניון שבעת הכוכבים בחודש שעבר. חיכוכים בין קבוצות אופנה גדולות לקניונים / צילום: כדיה לוי, גלובס
קניון שבעת הכוכבים בחודש שעבר. חיכוכים בין קבוצות אופנה גדולות לקניונים / צילום: כדיה לוי, גלובס

הגל שני של הקורונה הפך את יולי לחודש שחור במיוחד עבור הקניונים. כעת עם התקווה להאטת התפשטות וירוס הקורונה בישראל, העיניים בענף נשואות לפדיונות של חודש אוגוסט ולציבור שנשאר בארץ. מנתוני חברת ריס (RIS) שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי פדיונות הקניונים בחודש יולי רשמו צניחה חדה של כ-17%. זאת בעוד שמרכזי הקניות הפתוחים (פאוור סנטרס) מציגים צמיחה של קרוב לאחוז.

הפער החריג בין הקניונים למרכזי הקניות הפתוחים נובע בעיקר מהשפעות משבר הקורונה, למרות שמדובר במגמה שהחלה עוד טרום המשבר. כך או כך, ברור שההחלטה של המדינה לפתוח את המרכזים הפתוחים לפני פתיחת הקניונים יצרה בידול בין שני הערוצים הללו, כשהצרכנים מצביעים ברגליים כי לפי שעה הם חשים בטוחים יותר להגיע לפאוור סנטרים לעומת הקניון.

השפעת המגמה הזו ניכרת גם בבחינת הנתונים של קבוצות מרכזי הקניות הגדולות. כך, לפי אותם נתונים כלל המרכזים של קבוצת ביג מציגים עלייה של אחוז וחצי בחודש יולי. זאת בעוד שקבוצת מליסרון מציגה ירידה בפדיונות של כ-11%, ואילו קבוצת עזריאלי רושמת צניחה של קרוב ל-17%. לפי הערכות בענף, הפגיעה החריפה במרכזים של עזריאלי נובעת בין היתר גם מהמגבלות על הפעלת הרכבת בעיקר בתל אביב, וגם מהעובדה שחלק ניכר מהעובדים במשרדים עדיין לא חזרו לעבודה, וההשפעה של כך על הפדיונות מורגשת.

נוסף להשפעת הדיווחים על עליית התחלואה בווירוס הקורונה בתחילת החודש, מרכזי הקניות ספגו מכה גם מהחלטת הממשלה לאסור על הפעלת חנויות ומרכזי קניות בסוף השבוע. ההחלטה הזו השפיעה בעיקר על מפעילות פאוור סנטרים ומרכזי קניות דוגמת ביג, צים ומליסרון, אך גם בקניונים דוגמת שבעת הכוכבים ספגו מכה מההחלטה. בענף מעריכים כי עבור אותם מרכזים שפתוחים בשבת, המכירות במהלך שבת מהוות כ30%-40% מהפדיון כך שהן מהוות חלק ניכר מהמחזור.

המרכזים הפתוחים שומרים על יציבות, הקניונים מתרסקים
 המרכזים הפתוחים שומרים על יציבות, הקניונים מתרסקים

בענף קיוו כי יימצא פתרון לסוגיה עוד לפני סוף השבוע האחרון וכי המגבלה תוסר בהמלצת משרד הבריאות, אולם בסוף הנושא טורפד. בסוף השבוע חשף חי גאליס, מנכ"ל קבוצת ביג, כי שר הפנים אריה דרעי מתנגד לאשר לפתוח מחדש את מרכזי הקניות בסוף השבוע, "כל עוד לא יוסדר תו סגול לבתי תפילה". הקושי הזה מצטרף למציאות שבה שוכרים שונים ברשתות האופנה והמסחר מדווחים על ירידה של עשרות אחוזים ופדיונות במהלך יולי. הירידה הזו כבר הביאה לחיכוכים בין קבוצות אופנה גדולות אל מול הקניונים. הדוגמה הבולטת ביותר לכך הייתה קסטרו, אך היה אינה היחידה.

הפקחים הסתפקו באזהרות ולא בקנסות

כך או כך, בסוף השבוע האחרון בקבוצת ביג ומליסרון הוחלט לפתוח את מרכזי הקניות חרף ההנחיות הללו, ורשתות גדולות הצטרפו ופתחו את החנויות שלהן, כאמור בניגוד להגבלות הממשלה, ביניהן קבוצת פוקס, אדידס, מגה ספורט, אייס, גולברי, צומת ספרים, איל מקיאג' ואחרות. אלה נהנו מפדיונות סוף השבוע, בעוד שהמתחרות גולף, קסטרו, H&M ואחרות, נותרו סגורות וכיבדו את הנחיות המדינה.

אז האם ההחלטה לפתוח את החנויות בסוף השבוע השתלמה? הצעד אמנם חשף את אותן חברות לדוחות מצד משטרת ישראל על הפרה של ההנחיות, אולם לדברי מנכ"ל ביג, המשטרה "הסתפקה בהבהרה והסברה ללא פגיעה כלכלית בעסקים". גם בקניוני עופר שוכרים דיווחו כי הפקחים הסתפקו באזהרות ולא בקנסות בצל הרגישות.

ומה קרה בפועל? לפי מנכ"ל ביג, הפדיונות בשבת האחרונה הגיעו לרמה של כ-70% לעומת שבתות רגילות. בענף מציינים כי כבר בשישי האחרון על רקע דעיכת הדיווחים על התפשטות הווירוס, נרשמה צמיחה של כ-30% בתנועת הקהל במרכזים בכל הארץ. כך, מקווים בענף, אוגוסט צפוי להיות אופטימי בהרבה על רקע התחושה שהגל השני של הקורונה "נרגע".

אופטימיות לגבי התאוששות באוגוסט

לענף ישנן גם נסיבות אופטימיות נוספות להיאחז בהן: קמעונאיות סחר מקוון בינלאומיות דוגמת אמזון עדיין לא שולחות סחורה לישראל במחירים ובמהירות שהיו נהוגים טרום עידן הקורונה. השינוי הזה, לצד השמיים הסגורים וההישארות של הציבור בישראל אמור להביא לשיפור בפדיונות של חודש אוגוסט.

מציאות הקורונה כבר אילצה את חברות הקניונים לתת הקלות מפליגות לשוכרים שלהן בחודש אפריל, וגם במאי ויוני, וכעת הן נדרשות לכך מחדש גם בחודש יולי. לפי דיווחים שוכרים, שלוש הקבוצות הגדולות קשובות למתן הנחות לשוכרים גדולים כקטנים, גם אם הפעם הן אינן מצהירות על כך בצורה רוחבית וגורפת.

ישנם גם תחומים שנפגעים יותר מהיתר - כך למשל מדווחים בענף כי מכירות של תיקים ומזוודות או של מוצרי איפור בקניונים נמצאות בצניחה, בעוד שככלל, קטגוריות הספורט רושמות עלייה.

בכל אופן, נראה כי בענף הקניונים מחפשים בעיקר יציבות בקרב השוכרים כדי לשמור על תפוסה מלאה. החשש הכי גדול כעת הוא חנויות סגורות בקניונים. שכן אלה עלולות גם להרתיע מבקרים בטווח הקצר ולשדר אווירת נכאים, ובטווח הארוך גם לפגוע בשווי הקניונים כנגזרת של ירידה בשכר הדירה שהן יהיו מסוגלות לגבות. במילים אחרות - עדיפה הנחה בשכר הדירה כעת, מאשר אובדן של שוכר שלא ברור מי בעתיד יוכל לשלם דמי שכירות ברמות שנהוגות כיום במקומו.