אחרי שלושה עשורים: הפד מתכונן להפסיק עם העלאות הריבית כדי למנוע אינפלציה

הבנק בוחן את הרעיון של נטישת האסטרטגיה ארוכת השנים כדרך לומר לשווקים שהריביות יישארו נמוכות זמן רב מאוד • יו"ר הפד רמז על השינוי במסיבת עיתונאים

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Jacquelyn Martin, Associated Press
ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Jacquelyn Martin, Associated Press

הפדרל ריזרב מתכנן לנטוש למעשה את האסטרטגיה של העלאת ריביות מראש כדי למנוע עלייה באינפלציה, נוהג שהוא החזיק בו במשך יותר משלושה עשורים.

במקום זאת, יאמצו גישה רגועה יותר ויאפשרו פרקי זמן שבהם האינפלציה תחרוג במקצת מהיעד של הבנק המרכזי, 2% בשנה, כדי לקחת בחשבון תקופות בעבר שבהן האינפלציה היתה נמוכה מהיעד.

"זה יהיה שינוי משמעותי במונחי חשיבה על היחסים בין תעסוקה ואינפלציה", אמר יאן הציוס מגולדמן זקס. "הרבה דברים נראים כעת אחרת ממה שהן נראו לפני כמה שנים".

יו"ר הנהלת הפד ג'רום פאוול רמז על השינוי במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר, כשהוא אמר שהבנק המרכזי האמריקאי יסיים בקרוב עיון מקיף באסטרטגיית המדיניות שלו, שהחל בשנה שעברה. פאוול הוא זה שיזם את העיון, במטרה לשפר את יכולתו של הפד לפעול נגד האטה כלכלית בעולם שבו שערי הריבית הם נמוכים וצפויים יותר להישאר קרובים לאפס.

עוד לפני ההלם הקשה שנבע ממגפת הקורונה, הפד החל לחשוש מתקופות של אינפלציה נמוכה שהפחידו את הרשויות ביפן בשני העשורים האחרונים, ובאירופה בעשור האחרון.

השינוי שנשקל כעת הוא דרך לומר לשווקים שהריביות יישארו נמוכות זמן רב מאוד. השווקים כנראה כבר הפנימו את המסר הזה, בהתחשב בירידה המתמשכת בריבית הטווח הארוך.

השינויים כשלעצמם לא יספקו עוד תמיכה לכלכלה כעת מפני שהמשקיעים מבינים כבר שהפד לא צפוי להעלות את הריביות במשך שנים, אמר סטבין בליץ, הכלכלן הראשי לארה"ב בחברת המחקר TS Lombard. "זהו שינוי שאין לא משמעות בשלב זה. אלו רק מילים", הוא אמר.

הפד יאמץ רישמית את השינויים על ידי שינוי הנוסח של יעדיו בטווח הארוך שהוא מאשר מידי שנה, מה שהוא עשה לאחרונה בינואר 2019. "השינויים שנבצע הם לאמיתו של דבר קידוד של האופן שבו מתנהלת המדיניות שלנו", אמר פאוול בשבוע שעבר.

הפד יוכל לתקן את מסמך הכוונות שלו ולומר שיעד האינפלציה צריך להיות 2% "במרוצת הזמן".

הלם המגיפה הוביל את הפד במרץ לחתוך במהירות את הריביות קצרות הטווח לאפס, לקנות אג"ח אוצר אמריקאי בטריליוני דולר ולהפעיל מגוון של תוכניות תמיכה בשוקי ההלוואות.

בגלל המגיפה, פאוול עיכב את הדיונים על העיון מחדש במסגרת המדיניות בחודשי האביב. כעת התחדש הדיון על כך בישיבת הנהחלת הפד שנמשכה יומיים בשבוע שעבר, ויתכן שהכוונה היא לסכם אותם לפני הישיבה הבאה של ההנהלה, ב-15-16 בספטמבר.

הפד אימץ רישמית את יעד האינפלציה של 2%, שהוא רואה בו סממן לצמיחה כלכלית בריאה, ב-2012. גם באותה עת, הריביות קצרות המועד היו קרובות לאפס. אך בנקאים מרכזיים, כלכלנים ומשקיעים עדיין ציפו לכך שהריביות יחזרו לרמה "נורמלית" יותר של 4% כאשר ההתרחבות הכלכלית תגיע לבגרות.

עוד לפני פגיעת המגיפה, הריביות הללו היו תקועות ברמות נמוכות בהרבה מ-4% מיבות שלא היו צפויות להשתנות בקרוב, כמו המגמות הדמוגרפיות, הגלובליזציה, הטכנולוגיה וכוחות אחרים שיצרו אינפלציה נמוכה.