הישג לפלאפון: הכריזה על הקמת רשת דור 5 עם שירות מסחרי מיידי

החברה חשפה כי היא כבר הקימה מאות אתרים תומכים והיא מוכנה לצאת עם שירות מסחרי ברגע שתקבל תדרים • כיצד המהלך ישפיע על המתחרות שלה ועל הצרכנים?

מנכ"ל פלאפון רן גוראון \ צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל פלאפון רן גוראון \ צילום: שלומי יוסף

חברת פלאפון הכריזה על השקת רשת דור חמישי מסחרית. הרשת תיקרא "פלאפון פלוס" והיא תיכנס לפעולה ברגע שהחברה תקבל את התדרים המתאימים. במקביל נפתח מכרז התדרים הגדול לתדרי דור חמישי, כשפלאפון למעשה בנתה רשת של מאות אתרים בחודשים האחרונים שתהפוך כאמור למסחרית ברגע שיוקצו התדרים.

כרגע מדובר בשיפור משמעותי ברשת הרדיו, אך פלאפון שדרגה את ליבת הרשת הקיימת כך שתוכל לספק שירותים מסחריים, כולל שירות ללקוחות עסקיים גדולים (network slicing - שירות שבמסגרתו החברה יכולה להציע ללקוח עסקי גדול קיבולת גדולה ברשת לניהולו העצמי).

כפי שנחשף ב"גלובס", פלאפון רכשה 250 אתרי דור חמישי מאריקסון ובחודשים האחרונים הטמיעה אותם ברחבי הארץ. בכך עמדה החברה בתנאים לקבלת מענק גבוה בסך 80 מיליון שקל ממשרד התקשורת, ונראה כי הקדמת הפריסה אף קשורה לכך.

גם המתחרות לא יגבו פרמיה?

התוכניות ב"פלאפון פלוס" יכללו חבילת גיימינג הכוללת קו סלולרי, GB200 וגלישה חופשית באפליקציות Gaming נבחרות ב-49.9 שקל לחודש. תוכנית נוספת תהיה "פלאפון פלוס מקס", הכוללת קו סלולרי ונפח גלישה ענק של GB500 ב-59.9 שקל לחודש, וחבילה הכוללת את סטינג טי וי, הכוללת קו סלולרי, GB200 ואת חבילת הסדרות של שירות הטלוויזיה STINGTV by yes ב־69.9 שקל לחודש.

מבחינת לקוחות פלאפון מדובר בבשורה, שכן לקוח שיש בידו מכשיר תומך, יוכל, במידה שהוא באזור הפריסה, ליהנות מביצועים מאוד מהירים בגלישה הסלולרית. אמנם מדובר רק ב־250 אתרים בשלב ראשון, אבל בניית רשת נעשית תמיד באופן מדורג ומתפרסת על פני מספר שנים, כך שלא כל הלקוחות יוכלו ליהנות כעת כאמור מהביצועים המהירים של הרשת החדשה.

בהיבט התחרות, סביר להניח שמתחרותיה של פלאפון יאיצו השקעותיהן כדי לא להראות שהן מדדות מאחור. ניתן לצפות שכבר בקרוב נראה הכרזות דומות על פריסה כזו או אחרת ועל שירותים חדשים.

יחד עם זאת, עבור פלאפון מדובר בהישג על רקע העובדה שהיא לא הסתפקה בהצהרות אלא השלימה פריסה פיזית של אתרים חדשים ויצאה עם שירות מקצה לקצה.
המתחרות של פלאפון, כולן מקדמות את הקמת הרשת, מי בקצב יותר מהיר ומי פחות. פרטנר והוט מובייל כבר שדרגו את ליבת הרשת והן מקיימות במקביל ניסויים בעשרות אתרים ברחבי הארץ, וסלקום גולן ואקספון החולקות רשת, החלו לאחרונה גם כן לערוך ניסויים במספר קטן יחסית של אתרים.

כמו כן, לאחר שפלאפון הכריזה שהיא לא גובה פרמיה על שירות דור חמישי, נראה שיהיה קשה למתחרותיה לגבות פרמיה. מה שאומר שהשוק הסלולרי דורש מהמפעילים הרבה השקעות, אך בצד ההכנסות אין עדיין מודל עסקי שמחזיר את ההשקעה הזו. לכן הרבה תלוי בשירותים החדשים שיושקו בעקבות יכולות הדור החמישי.

השאלה החשובה: זמן התגובה ברשת

פלאפון הדגימה מהירות גלישה של 1 ג’יגה במכשיר סלולר. מדובר במהירות פנומנלית אך לא אפקטיבית, ואולם קצבים של מאות מגה למכשיר הם תרחיש מאוד ריאלי. אולם, הדבר המהותי לא פחות ושעדיין נמצא בבדיקה, זה השיהוי הנמוך, כלומר זמן התגובה ברשת.

השיהוי הנמוך הוא בעצם הדבר החשוב ביותר מלבד המהירות, כיוון שהוא זה שיאפשר שירותי רפואה מרחוק, תחבורה אוטונומית וכו’. פלאפון הדגימה שירות של נהיגה מרחוק ברשת דור חמש באתר ניסויים בראש העין. ללא שיהוי נמוך, אין היתכנות לשירות כזה. בנוסף החברה הדגימה שירות שמאפשר בדיקות אולטראסאונד מרחוק. שירותים אלה ואחרים כבר זמינים.

בינתיים החל שלב התמחור הדינמי על ידי ועדת מכרז התדרים, במעמד שר התקשורת חה"כ יועז הנדל ומנכ"לית המשרד לירן אבישר בן-חורין, יו"ר ועדת המכרזים. הנדל אמר כי "המכרז הוא אבן דרך ראשונה למסע של מדינת ישראל אל עבר עידן הדור החמישי. מדובר במהפכה של פעם בשנות דור, שצפויה להביא לצמיחה כלכלית עצומה, לצמצם את הפער ביחס למדינות אחרות ולמצב את ישראל בשורה הראשונה של מדינות העולם ב-IOT והדיגיטל".

ממשרד התקשורת נמסר כי הוא מקדם בשנתיים האחרונות את כניסת טכנולוגית דור 5, אשר תוביל את מדינת ישראל לחזית הטכנולוגיה העולמית לצד המדינות המתקדמות בעולם: "במשבר הנוכחי נוכחנו לדעת כי תשתיות התקשורת הן משק חיוני ועל כן המשרד פועל ביתר שאת לקידום פיתוח תשתית התקשורת במדינת ישראל. התיחור הוא שיאה של עבודת ועדת מכרזים בשלוש שנים האחרונות.

"הוועדה קבעה יעדים לשדרוג ושיפור תשתיות הסלולר במדינת ישראל, תוך חשיבה עמוקה ותהליכית ורצון עמוק למקסם את ההשקעה בתשתיות תקשורת סלולריות ולכן תשלומי דמי הרישיון נקבעו לספטמבר 2022 והמכרז כולל מודל תמרוץ חסר תקדים המוערך בכחצי מיליארד שקל".

מנכ"ל פלאפון רן גוראון אמר כי יש לפלאפון יתרון בכך שהיא לבד ברשת ולא צריכה את הסכמת השותפים להשקעות. מנגד זהו כמובן חיסרון, שכן פלאפון נושאת בהשקעות לבדה. לא נראה שפלאפון מצטערת על כך היום לנוכח הצעד שעשתה.