הצלחה לדלק קידוחים: ביקושי ענק של 7 מיליארד דולר בהנפקת האג"ח

למרות ההצלחה בהנפקה - מניית קבוצת דלק יורדת בכ-4% במסחר בבורסה במחזור ענק של יותר מ-60 מיליון שקל לקראת גיוס של כ-163 מיליון שקל שהחברה צפויה לבצע היום • מנתונים לא רשמיים שהתקבלו בישראל, עולה כי הסדרה הקצרה ביותר לפירעון בעוד שלוש שנים, הונפקה בהיקף של 500 מיליון דולר ותישא ריבית של 5.75%

יוסי אבו / צילום: עינת לברון
יוסי אבו / צילום: עינת לברון

הצלחה גדולה בהנפקת האג"ח של שותפות דלק קידוחים  בחו"ל, שאותה הובילו החתמים הזרים ג'יי.פי מורגן ו-HSBC. ההנפקה, בהיקף של 2.25 מיליארד דולר, זכתה עד אמש לביקושי ענק של 7 מיליארד דולר ממשקיעים זרים וישראלים, שסייעו לשותפות הישראלית להשלימה בהצלחה.

ההנפקה כוללת ארבע סדרות אג"ח לפירעון בשנים 2023, 2025, 2027 ו-2030. כל סדרה הוצעה עם היקף מינימלי של 500 מיליון דולר, שעשוי לגדול בהתאם לפילוח הביקושים.

מנתונים לא רשמיים שהתקבלו בישראל עולה, כי הסדרה הקצרה ביותר לפירעון בעוד שלוש שנים הונפקה בהיקף של 500 מיליון דולר, ותישא ריבית של 5.75%. הסדרה הארוכה ביותר, לפירעון בעוד עשר שנים, הונפקה בהיקף של 550 מיליון דולר, ותישא ריבית של בין 6.875% לבין 7%. הסדרות השנייה והשלישית באורכן יישאו ריביות של 6.125%-6.25% ושל 6.5%-6.625%, בהתאמה. כל אחת מהן תונפק בהיקף של 600 מיליון דולר.

לצד החתמים הזרים ריכזו  את ההזמנות בישראל שלוש חברות חיתום מקומיות: לידר, ברק קפיטל ו-ווליו בייס. לקראת ההנפקה קיבלה דלק קידוחים דירוג בינלאומי מקדמי של BB מחברת הדירוג הבריטית פיץ', לגיוס של עד 2.5 מיליארד דולר.

האג"ח החדשות יובטחו בשעבוד על מלוא הזכויות של דלק קידוחים בפרויקט הגז לוויתן, לרבות ההחזקה ב-45.34% ממניות לוויתן, ההכנסות מחוזי מכירת הגז, הסכם התפעול המשותף, חלק בנכסי הפרויקט ועוד. לאחר השמת ההנפקה ייסחרו איגרות החוב בין הברוקרים בחו"ל, וכן במערכת "הרצף המוסדי" של הבורסה לני"ע בת"א, תחת השם לוויתן בונד.

כספי ההנפקה ישמשו בעיקר לפירעון הלוואות והתחייבויות פיננסיות לבנקים ולמלווים האחרים, בהיקף כולל של 2.16 מיליארד דולר (קרן וריבית). עוד 100 מיליון דולר ישמשו למימון של רכישות עצמיות של איגרות חוב מהסדרות האחרות, כאשר 50 מיליון דולר יוקצו לרכישה עצמית של אג"ח מסדרה א' הלא מובטחת, ואילו 50 מיליון דולר יוקצו לרכישה עצמית של אג"ח תמר בונד.

הצלחת ההנפקה של לוויתן בונד בחו"ל הושפעה במידה רבה מאוד מהחלטתה של ענקית האנרגיה האמריקאית שברון לרכוש את חברת נובל אנרג'י תמורת 5 מיליארד דולר. נובל אנרג'י מחזיקה ב-39.6% מקידוח לוויתן, ומפעילה את אסדת הקידוח שלו, כך שהחלטתה של שברון לרכוש את נובל תורגמה כאיתות חיובי למשקיעים בדבר האמונה שלה בפוטנציאל הגלום במאגר לוויתן ובחוזי יצוא הגז שלו.

כניסתה של שברון להשקעה בלוויתן, וההצלחה המסתמנת בהנפקת האג"ח של דלק קידוחים, הזניקו בחודש האחרון בעשרות אחוזים את מחירי האג"ח של בעלת השליטה בה, קבוצת דלק של יצחק תשובה. כך, למשל, זינקה אג"ח ל"א של קבוצת דלק ב-67% מאז סוף יוני, ומחירה היום שיקף תשואה שנתית לפדיון של 44%, לעומת כ-58% טרם הזינוק האחרון.

עם זאת, ההשפעה החיובית לא הקרינה לאורך זמן על מחירה של מניית קבוצת דלק , שהמשיכה להישחק גם היום לקראת גיוס ההון של החברה. דלק מחויבת להשלים היום גיוס של 163 מיליון שקל לפחות בהנפקת מניות ואופציות, אחרת תפר את התחייבותה למחזיקי האג"ח ותפתח בפניהם את האפשרות להעמיד את מלוא החוב כלפיהם (5.9 מיליארד שקל) לפירעון מיידי.

מניית קבוצת דלק נסחרת היום בירידה של כ-5% במחזור ענק של יותר מ-60 מיליון שקל. שווי החברה עומד על כ-880 מיליון שקל, לאחר שכבר גייסה 137 מיליון שקל בחודש מאי. כך שהגיוס הנוכחי יגדיל את היקף ההון של החברה בכ-19% ויביא לדילול נוסף בהחזקות המשקיעים הקיימים.

יש לציין כי בעל השליטה יצחק תשובה טרם הודיע על השתתפותו בהנפקה, ועניין זה לבדו מכביד על הסנטימנט בימים האחרונים. תשובה מחזיק כעת בכ-60% ממניות קבוצת דלק, לאחר שהזרים לה 37 מיליון שקל בגיוס שהתבצע בחודש מאי.