רגולציה - אנחנו משלמים על זה ביוקר

ישראל מככבת בצמרת רשימת המדינות היקרות בעולם • בעוד שבמדינות אחרות המשכורות גבוהות בהתאם למחירים, האזרחים בישראל לא נהנים ממשכורות כל כך גבוהות

קניות בסופרמרקט. יוקר המחיה בישראל גבוה / צילום: אייל פישר
קניות בסופרמרקט. יוקר המחיה בישראל גבוה / צילום: אייל פישר

רמת מחירים גבוהה של מוצרים ושירותים במדינה יכולה להיות תוצאה של מספר סיבות, חלק מהסיבות טבעיות, חלקן עשויות להיות רצויות ובחלקן צריך לטפל.

סיבה אחת שיכולה לגרור את המחירים כלפי מעלה היא שהבנק המרכזי במדינה מדפיס כסף. ככל שהבנק ידפיס יותר כסף ויגרום לכך שיש יותר כסף במשק, כך המחירים יהיו גבוהים יותר כי ערכו של הכסף ירד. סיבה נוספת העשויה להשפיע על המחירים כלפי מעלה היא מיקום גאוגרפי של מדינה המקשה עליה לסחור עם שאר העולם, אך ככל שהטכנולוגיה מתקדמת ההשפעה של המרחק והמיקום מצטמצמת.

שתי סיבות אלו אינן רלוונטיות ככל הנראה כלפי ישראל. הראשונה משום שמאז אמצע שנות השמונים הדפסת כסף אסורה על פי חוק למעט מקרים חריגים, וגם כאשר מקרים אלו מתרחשים בנק ישראל לרוב נוקט בצעדים נגדיים כדי לא להשפיע על ערך הכסף. בנוסף, המיקום הגאוגרפי של ישראל מציב אותה על צומת דרכים של נתיבי סחר עולמיים ולא נראה שיש עלויות מיוחדות לסחר עם ישראל (למעט סיבות ביטחוניות).

נותרו שתי סיבות עיקריות נוספות המשפיעות על גובה המחירים במדינה כלשהי אשר רלוונטיות יותר כלפי מדינת ישראל. הסיבה הראשונה שגוררת רמת מחירים גבוהה היא עלות גבוהה של משכורות ונותני שירותים. אם בעל עסק צריך לשלם הרבה לעובדים ולספקים השונים שלו, בתמורה הוא צריך לגבות מחיר גבוה על המוצרים שלו על מנת שיוכל להקיים בכבוד בעצמו.

הסיבה השנייה יכולה להיכלל תחת קטגוריה אחת מרכזית - רגולציה. אם ניקח את אותו בעל עסק ונוריד לו את עלות המשכורות של העובדים ואת עלות הספקים אבל נטיל עליו מסים גבוהים, נקשה עליו להשיג רישיונות לעסק, נחייב אותו להשקיע זמן רב בהתמודדות עם בירוקרטיה במקום בפיתוח העסק ונגביל את אפשרויות הסחר של העסק מבחינה גלובלית, המחירים יישארו גבוהים.

על פי מדד השוואת המחירים לצריכה של ה-OECD, שמשמעותו היא למעשה כמה יקר למשקי הבית במדינה לקנות מוצרים ולצרוך שירותים. במדד זה ישראל היא המדינה החמישית הכי יקרה (יחד עם לוקסמבורג ואוסטרליה) בארגון.

ברשימת המדינות שבצמרת המדדים מופיעות מדינות יוקרתיות, זה אכן כבוד להיות ברשימה הזו וישנה אמירה מאוד מקובלת שעדיף לחיות במדינות יקרות שכן הן עשירות. המדינות הזולות בעולם הן גם המדינות הכי פחות מפותחות בעולם.

אך כאן עולה שאלה קריטית, האם יקר כאן כי אנשים מרוויחים הרבה בממוצע? אם כך, ממילא אין מה לעשות שכן אנו לא מעוניינים להפחית משכורות במשק. או שיקר כאן בגלל נטל מס, רגולציה והגבלות סחר, ואז לנציגי הציבור (ולנו הבוחרים) יש הרבה עבודה כדי לדאוג לצמצם בעיות אלו למינימום.

רמת ההכנסה לא גבוהה לעומת המדינות האחרות בצמרת

אז איך ניתן לדעת אם ישראל יקרה בגלל משכורות גבוהות או בגלל רגולציה? דרך אחת מקובלת היא להסתכל על ההכנסה לנפש. הכנסה לנפש מראה באופן מסוים כמה המשכורות במדינה גבוהות. ככל שההכנסה לנפש גבוהה יותר, הדבר מצביע על כך שהמשכורות במדינה גבוהות יותר.

ישראל אמנם יקרה ונמצאת גבוה בצמרת רשימת המדינות בעלות רמת מחירים גבוהה, אך ההכנסה לא כל כך גבוהה לעומת המדינות האחרות בצמרת. המדינה היחידה שדומה לנו ברמת ההכנסה היא ניו זילנד המבודדת משאר העולם, דבר הגורם למחירים להיות מעט גבוהים יותר, ועדיין היא זולה מאיתנו.

זה מצביע על כך שבישראל יש בעיה קשה של רגולציה וביורוקרטיה, אחרת או שהיינו זולים יותר, או שהיינו מרוויחים יותר כמו המדינות השכנות לנו במדד רמת המחירים לצריכה של ה-OECD. 

הכותב הוא כלכלן בחברת סמקאי אסטרטגיה