תמונות עירום, רומנים אסורים והעלמת ראיות: מקדונלד'ס דורשת מיליוני דולרים בחזרה מהמנכ"ל לשעבר

בחודש נובמבר האחרון פוטר סטיב איסטרברוק לאחר שקיים מערכת יחסים עם עובדת • חקירה פנימית חדשה שנפתחה ביולי מצאה כי הוא שיקר לדירקטריון, קיים יחסים מיניים עם עובדות נוספות והעלים עדויות בנוגע לכך

סטיב איסטרברוק, מנכ"ל מקדונלד'ס המפוטר / צילום: Brendan McDermid, רויטרס
סטיב איסטרברוק, מנכ"ל מקדונלד'ס המפוטר / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

מקדונלד'ס תובעת את המנכ"ל לשעבר, סטיב איסטרברוק, בדרישה לקבל בחזרה עשרות מיליוני דולרים שקיבל כדמי עזיבה והטבות נוספות לאחר שפוטר בעקבות מערכת יחסים שקיים עם אחת העובדות. החברה דורשת עכשיו בחזרה את הכסף לאחר שבחקירה פנימית חדשה שנפתחה ביולי התגלה כי הוא שיקר לדירקטוריון על יחסים מיניים נוספים שקיים וכן פעל להשמדת ראיות שהצביעו על כך.

בנובמבר 2019 הודיעה מקדונלד'ס כי הדירקטוריון החליט שאיסטרברוק "הדגים שיפוט לקוי" בכך שהוא ניהל מערכת יחסים בתוך החברה. מקדונלד'ס לא סיפקה פרטים נוספים על מערכת היחסים, אולם על פי כתב התביעה החדש שהוגש היום (ב'), איסטרברוק הודה בקיום מערכת יחסים קצרת טווח בהסכמה עם עובדת באמצעות הודעות טקסט וסרטוני וידאו, אך הכחיש כל מגע מיני גופני איתה או עם כל עובדת אחרת.

תמונות עירום באיימיל

על פי התביעה, מקדונלד'ס החליטה לפתוח את התיק מחדש לאחר שלבכירים בחברה הגיע טיפ אנונימי בחודש שעבר לפיו, איסטרברוק ניהל מערכת יחסים נוספת עם עובדת אחרת.

מחקירה של החברה עלה כי איסטרברוק ניהל עוד לפחות שלוש מערכות יחסים מיניות עם עובדות. החוקרים מצאו כי איסטרברוק השמיד ראיות ביחס ליחסי המין ושיקר לגבי התנהגותו במהלך החקירה הראשונית בסתיו האחרון.

החוקרים מצאו תמונות עירום שנשלחו מחשבון הדוא"ל של איסטרברוק והודעות שהוכיחו כי הוא אישר מענק של מניות החברה בשווי מאות אלפי דולרים לעובדת "זמן קצר לאחר המפגש המיני הראשון שלהם".

לאורך השנים נוצר לאיסטרברוק מוניטין של פלרטטן עם נשים בחברה. "היו כמה נשים שדיברו איתי על הפלירטוטים שלו, שגרמו להן אי-נוחות", סיפר ל"וול סטריט ג'ורנל" בתחילת השנה בכיר לשעבר בחברה. לדבריו, הוא ראה את איסטרברוק מפלרטט עם עובדות מספר פעמים.

בנובמבר 2019, כאמור, מקדונלד'ס החליטה לפטר את איסטרברוק "ללא סיבה" (בניגוד לסעיף יחסי מרות, יחסים בלתי הולמים, הטרדה מינית וכו), הוא זכה ליהנות מחבילת הטבות כולל מניות בסך פוטנציאלי של כ-42 מיליון דולר.

אווירה מינית בחברה

בחודש אפריל השנה, הגישו כמה עובדים בחברה בארה"ב תביעה ייצוגית נגדה בסך 500 מיליון דולר על כך שענקית המזון המהיר טיפחה אווירה רעילה של "הטרדה מינית מערכתית". התביעה הוגשה בשמן של 5,000 נשים מלמעלה ממאה סניפי מקדונלד'ס בארה"ב. בהודעת החברה אז נמסר כי "מקדונלד'ס תמיד התחייבה להבטיח שעובדינו יוכלו לעבוד בסביבה חופשית מכל אפליה או הטרדה".

התובעות טענו בתביעתן כי במסעדות החברה התקיימו "הטרדות לא-חוקיות נרחבות שההנהלה התעלמה מהן". התובעות עוד נכתב כי נשים רבות היו נתונות ל"הטרדות מיניות נרחבות ולסביבת עבודה עוינת, כולל גישושים ומגעים, תקיפות מיניות והערות בעלות אופי מיני".

התביעה הוגשה על ידי קרן ההגנה המשפטית Time's Up שהוקמה בשנת 2018 בהמשך לתנועת #Metoo שקמה בתגובה לגל הכעס הבינלאומי על הטרדות מיניות במקום העבודה, בעקבות חשיפת התעללות מצד גברים חזקים. הקרן מגובה על ידי כמה מהנשים החזקות בהוליווד בהן מריל סטריפ, ריס ווית'רספון ונטלי פורטמן.