אג"ח ארה"ב | ניתוח

אג"ח האוצר האמריקאי ל-10 שנים: כבר לא הקמע של כל משקיע?

בסוף השבוע פורסם דוח תעסוקה טוב מהצפוי, אבל תשואת האג"ח האמריקאי כמעט לא הגיבה - והיא ממשיכה להיות תקועה בשפל של 0.55% • בצד המשקיעים השומרים לה אמונים, יש מי שטוענים שהיא איבדה את סגולותיה כברומטר למצב השווקים וכיצרנית של הכנסה נטולת סיכונים למשקיעים

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב. ההתערבות של הפד דיכאה את תשואת האג"ח ל־10 שנים / צילום: Manuel Balce Ceneta, Associated Press
ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב. ההתערבות של הפד דיכאה את תשואת האג"ח ל־10 שנים / צילום: Manuel Balce Ceneta, Associated Press

במשך שנים הייתה אג"ח האוצר האמריקאי לעשר שנים הקמע של כל משקיע. כעת יש אנשים שאומרים שהם אינם יכולים להאמין לאיתותים שלה כמו פעם.

תשואת האג"ח הממשלתית הבסיסית הזו, שנחשבת זמן רב לברומטר כלכלי לשוקי ההון ברחבי העולם, כמעט לא זזה בתגובה לדוח התעסוקה הטוב מהצפוי שפורסם ביום שישי. היא חונה כעת ליד השפל שלה, 0.55%, והמשקיעים נערכים השבוע להגיב לדיונים על חבילת הקלה חדשה של הממשל, לנתוני אינפלציה ולמתחים בין ארה"ב ובין סין.

הרמה הזו קרובה לתחתית הטווח הצר שבו התשואה תקועה כבר חודשים, ומתסכלת את אלו שצפו מזמן שהיא תעלה בזכות אופטימיות המשקיעים בנוגע לצמיחה ולאינפלציה, או שהיא תרד כשהתחזית מתעמעמת.

"התשואה איבדה כנראה את הדופק שלה", כתב פיטר בוקוואר, מנהל ההשקעות הראשי בבליקלי אדבייזורי גרופ, בעקבות דוח התעסוקה.

אג"ח האוצר האמריקאי נהנו רק לעתים נדירות מביקוש גבוה יותר מאשר במגפה שיצרה תוהו ובוהו השנה. מנהלי נכסים חטפו אג"ח אוצר כדי לרפד את התיקים שלהם כששוק המניות ירד במרץ, עד שהבנקים נפגעו מהבריחה של המשקיעים למזומנים, והשוק התייבש זמנית.

ואז התערב הפד, הוריד את הריביות לאפס וקנה מדי שבוע אג"ח אוצר במיליארדי דולרים כדי לעודד מתן הלוואות ולמנוע אסון כלכלי. כעת מתכנן הבנק המרכזי לנטוש את הנוהג שלו בשלושת העשורים האחרונים להעלות ריבית מראש כדי לרסן אינפלציה, כלומר לאפשר תקופות שבהן המחירים יעלו בקצת מהיר יותר מ-2% בשנה.

השילוב הזה דיכא את תשואת האג"ח לעשר שנים, והשאיר אותה תקועה גם כאשר המניות התאוששו וציפיות האינפלציה של המשקיעים עלו. לכן, יש אנשים שטוענים שהאג"ח הזו איבדה את סגולותיה כחלון לכלכלה, כגידור מפני ירידת המניות או כיצרנית של הכנסה יציבה ונטולת סיכונים למשקיעים.

"לאג"ח הממשלתיות יש פחות מרחב לעלות אם הדברים משתגעים", אמרה אולגה בארץ', מנהלת מחקר השווקים והכלכלה במכון בלקרוק, חטיבת מחקרי ההשקעות של חברת ניהול הנכסים הגדולה בעולם.

קרנות פנסיה, קרנות מענקים ואנשים שחוסכים לפנסיה הניחו זמן רב שכאשר המצב קשה, הם יכולים להחנות את הכספים שלהם באג"ח האוצר, נכס ללא סיכון שמניב עדיין תשואה. ב-1987, כשיום שני השחור שיגר את המניות לצניחה, האג"ח לעשר שנים הניבה קרוב ל-10%. כשליהמן ברדרס פשטה רגל בספטמבר 2008, התשואה היתה 3.5%. כעת היא מתחת ל-0.6% זה שבועיים.

כלכלני וול סטריט מתווכחים בלהט על הסיבות שמאחורי הירידה הזו, שנמשכת עשרות שנים, ומציינים גורמים כמו מדיניות הבנק המרכזי, צמיחה ואינפלציה נמוכות ושינויים דמוגרפיים. מדדים של ציפיות אינפלציה בשוק מאותתים שאפילו אחרי שהכלכלה תתאושש מההאטה של המגפה, המשקיעים צופים חזרה לצמיחה ואינפלציה נמוכות.

היציבות הזו לא מרגיעה כמה חששות ישנים. יש משקיפים הסבורים שמתחי הסחר עם סין יגרמו לבייג'ין להתחיל למכור את החזקות אג"ח האוצר האמריקאי שלה בשווי 1.1 טריליון דולר, למרות שרבים פוסלים את האפשרות הזו, מפני שערך ההחזקות של סין ייפגע, כולל מאגרים של מניות ואג"ח קונצרניות נקובות בדולרים.

הפד אמנם מאמין שהמגפה והאבטלה הקשורה אליה הם גורמים אנטי-אינפלציוניים, אך אחרים רואים בחשש את טריליוני הדולרים שהממשל לווה כדי להגביל את הנזק הכלכלי. סכומים כאלו יכולים להצית אינפלציה, ששוחקת את ערך האג"ח על-ידי שחיקת ערך התשלומים הקבועים שלהן.

בלקרוק מסרה שהיא מפחיתה את כמות האג"ח הריבוניות (ממשלתיות) שהיא קונה, וקונה יותר אג"ח צמודות מדד מחירים של האוצר, שמפצות את המחזיקים בהן על אינפלציה. תשואות האג"ח הללו ירדו בתלילות השנה, כי הביקוש להן עלה.

"צריך גידורים מגוונים יותר מאשר בשנות ה-80", אמר ריק ריידר, מנהל ההשקעות העולמי הראשי באג"ח בבלקרוק. "גם הנכסים צריכים להיות שונים. לא ראינו מעולם את הדינמיקה הזו - שבה הנכונות להדפיס כסף כדי להגיע לצד השני של הלם קשה כזה היא כה גדולה". כגידור מפני ירידת מניות, ריידר אומר שהאג"ח לעשר שנים מקבלת דירוג של "B מינוס במקרה הטוב". הוא גם מחזיק זהב כהגנה מאינפלציה.

אשוק בהטיה, סגן מנהל ההשקעות הראשי באג"ח בנויברגר ברמן, אומר שאג"ח אוצר צמודות מדד (TIPS) הן רק חלק מפתרון מגוון לפיצוי על תשואות נמוכות, וכמה מנהלי נכסים נכנסים גם לאג"ח קונצרניות, לאג"ח בגיבוי נכסים ולאג"ח בגיבוי משכנתאות של סוכנויות (פאני מיי ופרדי מק), כאשר הפד "מספק תמיכה חצי-קבועה".

הפד השיק ביוני תוכנית הלוואות בהיקף 500 מיליארד דולר כדי לתמוך בהנפקת אג"ח חדשות של חברות גדולות, והגדיל גם את רכישות האג"ח הקיימות שלו. המהלך הזה העלה את כוח המשיכה של האג"ח הקונצרניות בדירוג גבוה, ומשקיעים קונים יותר אג"ח של חברות מהרגיל, כי הן מציעות תשואות גבוהות יותר, וכעת יש להן תמיכה מרומזת של הפד, אומר כריס סטנטון, מנהל ההשקעות הראשי של סאנרייז קפיטל פרטנרז.

"בעבר לא היית מחליף בשום פנים ואופן את האג"ח לעשר שנים באג"ח קונצרניות בדירוג השקעה", אמר סטנטון. "קנית חובות ריבוניים כי הקונצרניים יכלו לפשוט רגל".

תשואות האג"ח של החברות בדירוג השקעה נסחרות ברמות שפל, לפי נתוני בלומברג ברקליס. המחזורים היומיים במסחר בחובות של חברות בדירוג הגבוה ביותר עלו ב-35% ל-99.5 מיליארד דולר במחצית הראשונה של 2020 בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019, לפי אנליסטים של ג'יי. פי מורגן.

כמה סוחרים ואנליסטים אומרים שהאג"ח לעשר שנים היא ללא תחליף, מפני שהיא נשארה הנכס נטול הסיכון המובחר ביותר בעולם. מבחינתם, האג"ח הקונצרניות הבטוחות ביותר הן תחליף עלוב, מפני שגם החברות החזקות ביותר עלולות להיקלע לחדלות פירעון. הממשל האמריקאי, לעומת זאת, יכול תמיד להדפיס את הכסף שלו.

יש גם סיבות מבניות לכך שאג"ח האוצר האמריקאי לעשר שנים ממשיכה לעמוד במרכז הפיננסים העולמיים. קרנות גידור, לדוגמה, משתמשות בה כדי לממן אסטרטגיה פופולרית שנקראת "מסחר בסיסי", שמנצל הפרשי מחירים בין אג"ח אוצר וחוזים עתידיים.

"זו השקעה ייחודית מאוד, מפני שאתה לא צריך לחשוש שלא תקבל חזרה את כספך", אמר בהטיה. "ברגע שאתה עובר להשקעות אחרות, אתה שובר את המחסום של נכס שהוא באמת ללא סיכון".