הקורונה הובילה לירידה של 82% ברווחי כאל במחצית השנה: רשמה הפסדי אשראי של 164 מיליון שקל

למרות זאת חברת כרטיסי האשראי הרוויחה 23 מיליון שקל ברבעון השני ועברה לרווח מתחילת השנה • המנכ"ל לוי הלוי: "האטת הפעילות במשק הביאה לפגיעה בהיקף מחזורי העסקאות בארץ ולאובדן הכנסות ממחזורי חו"ל"

לוי הלוי, מנכ"ל כאל / צילום: איל יצהר
לוי הלוי, מנכ"ל כאל / צילום: איל יצהר

חברת כרטיסי האשראי כאל, המנוהלת על ידי לוי הלוי, מסכמת רבעון נוסף בצל משבר הקורונה, כשהיא חווה את ההשפעות שהכבידו גם על מתחרותיה. המנכ"ל הלוי מסר כי "האטת הפעילות במשק הביאה לפגיעה בהיקף מחזורי העסקאות בארץ ולאובדן הכנסות ממחזורי חו"ל". מציאות זו הובילה את החברה, שנותרה בשליטת בנק דיסקונט ולא הופרדה מהמערכת הבנקאית בשנה שעברה, לצפות ל"ירידה מהותית" בהכנסות החברה ורווחיה בכל 2020.

את הרבעון השני השנה סיכמה כאל עם רווח נקי של כ-23 מיליון שקל, המהווה קיטון של 58% ביחס לרבעון המקביל ב-2019. בשקלול הרבעון הראשון החלש וההפסדי השנה, עולה כי במחצית הראשונה השנה רשמה החברה רווח נקי של כ-16 מיליון שקל - ירידה של כ-82% לעומת רווח של כ-91 מיליון שקל שרשמה במחצית הראשונה ב-2019.

בדומה למתחרותיה, וגם לבנקים, ההשפעה החריגה המהותית ביותר ברבעון השני ובמחצית הראשונה של השנה כולה היא הגידול החד בהוצאות בגין הפסדי אשראי בגין האשראי שהחברה מעמידה לציבור, ושמייתרים את הדיון בירידה הנוספת שחלה השנה בעמלה הצולבת. בהקשר זה מפרטת כאל כי "במחצית הראשונה של 2020 נרשמו הוצאות בגין הפסדי אשראי בסך 164 מיליון שקל, לעומת הוצאות בסך 63 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה בשיעור של 160%", ש"נובעת בעיקר מהשלכות המשבר, ובפרט מגידול בהפרשה הקבוצתית להפסדי אשראי בשל עליית אי הוודאות נוכח משבר הקורונה".

במחצית השנה רשמה כאל הוצאות קבוצתיות בגין הפסדי אשראי ללקוחות פרטיים בהיקף של 144 מיליון שקל, לעומת 60 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד - דבר שמלמד על צפי להרעה ניכרת במצב הלווים הפרטיים. לצד זאת, ההפרשה בגין האשראי העסקי של החברה גדלה מ-2 מיליון שקל במחצית הראשונה ב-2019 ל-17 מיליון שקל במחצית הראשונה השנה - דבר המעיד על הרעה צפויה במצב התשלומים גם בתיק זה.

בדומה למתחרותיה, גם כאל מציגה ירידה בהכנסות מעסקאות בכרטיסי אשראי, וזאת בצל גידול של 1% במחזור העסקאות שבוצעו באמצעות כרטיסיה במחצית הראשונה השנה וירידה של כ-7.6% במחזור העסקאות ברבעון השני בלבד. לצד זאת, גם כאל רושמת ירידה במספר הכרטיסים הפעילים ביחס לתחילת השנה. מנגד, ההכנסות מריבית גדלו במחצית.

בסוף המחצית הראשונה השנה עמד תיק האשראי הכולל של הקבוצה על 6.36 מיליארד שקל - קיטון ביחס לתיק בהיקף של 6.5 מיליארד שקל שהיה בסוף 2019. הקיטון בתיק האשראי של כאל נזקף, למעשה, להקטנה של כ-15% מתחילת השנה בתיק האשראי המסחרי לבתי עסק וחברות.

אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של כאל הוא המועדונים, ובראשם שניים: זה שבשיתוף עם חברת התעופה אל על, שחווה את מלוא חומרתו של משבר הקורונה הגלובלי ולמעשה פסקה מלפעול בחודשים האחרונים, וזה שבשיתוף רשת המזון שופרסל, שדווקא חוותה עדנה בימי שיא משבר הקורונה. לגבי המועדון הראשון, פלייקארד, מציינים בכאל כי להתפשטות הנגיף והשלכותיו עלולה להיות השפעה מהותית על פעילות החברה בתחום מועדוני הלקוחות בסגמנט התיירות והתעופה, ובפרט על מועדון פלייקארד, אך "בהתבסס על ביצועי המועדון וההכנסות הצפויות ממנו, הגיעה לכלל מסקנה כי בשלב זה אין מקום לבצע הפחתה בגין סכומים מהותיים ששולמו לאל על במסגרת ההסכם".

בכאל רואים בפלייקארד מועדון חזק, וזה נכון גם לגבי מועדון שופרסל, שבו יש, ככל הידוע, יותר מ-600 אלף כרטיסים פעילים.