טיולים | פיצ'ר

טיול בגולן: מעיין קטן עם נוף נפלא וטנק אחד ורוד שחולש מלמעלה

עין שוקו היא פינת חמד לזכרו של החייל מתן גדרי שנפל בחברון • אחרי הליכה קצרה מגיעים לבריכה קטנה שהוקמה לזכרו

שרידי המוצב הסורי. תצפית ירי על הקיבוצים  / צילום: יותם יעקובסון
שרידי המוצב הסורי. תצפית ירי על הקיבוצים / צילום: יותם יעקובסון

עונה מומלצת: כל השנה
התאמה: משפחות
קושי מסלול: קל
אורך מסלול: כשני קילומטרים
משך מסלול: כשעתיים
מפה: מפת סימון שבילים מפת סימון שבילים מספר 1, "הגולן, החרמון ואצבע הגליל" מהדורה אחרונה: 2019

איך מגיעים (מצומת צמח): נוסעים מזרחה בכביש 98 לעבר חמת גדר ופונים עמו שמאלה, בעלייה אל רמת הגולן. נכנסים לקיבוץ מבוא חמה ונוסעים ישר. בצומת ה-T פונים ימינה. מיד אחר כך, בכיכר הזעירה, פונים שמאלה. מגיעים לצומת T על קו המצוק מול הנוף. פונים ימינה ונוסעים כ-400 מטרים עד לתותח הצבוע ורוד הפונה לכנרת. כאן חונים.

מימי הנביעה של עין שוקו נקווים אל בריכה קטנה ונאה, שעומקה כ-80 ס"מ ובה דגי זהב. ייחודו בכך שנשקף ממנו נוף יפה על הכנרת, עמק הירדן, הגליל התחתון והגליל העליון. השילוב בין האפשרות לטבול, לחסות בצל עצים, להשקיף על הנוף כמו ממרפסת גבוהה ולהתענג על משבי רוח פשוט נפלא.

בעבר נקרא המקום עין א-תינה (התאנה) על שום עץ שצמח כאן. בשנת 2003, לאחר נפילתו בחברון של מתן גדרי, לוחם בפלס"ר נח"ל, החליטו חבריו ואוהביו לשפץ את בריכת המעיין ולהקדיש אותה להנצחתו. כינוי החיבה של מתן ז"ל היה "שוקו" וכך נולד שמו החדש של המקום. סביב המעיין מטפחים כיום נטיעות כדי להרבות בו את הצל. במקום יש דלי שבעזרתו מתבקשים המבקרים להשקות את העצים הרכים.

השביל אל המעיין יוצא כמה עשרות מטרים משמאל (דרומית) לתותח. שער המונע מעבר בקר מסמן את המקום. התותח, שבאופן סוריאליסטי למדי נצבע בוורוד דווקא, והבונקר שלצדו הם שרידים למוצב הסורי עז א-דין האימתני, שחלש מכאן בתצפית ובאש על הקיבוצים תל קציר והאון.

כשעומדים כאן אפשר להבין את העליונות של הסורים בשעתם על היישובים שלמרגלות הגולן. קיבוץ מבוא חמה, שהוקם על שרידיו, היה היישוב השני שהוקם ברמת הגולן לאחר מלחמת ששת הימים.

השביל הצר יורד בין סלעי הבזלת אל המדרגה שמתחת לקו העליון של מצוקי האון. כשמגיעים לישורת שבה חולפת דרך עפר לרכב פונים שמאלה וממשיכים מעט עד הפנייה ימינה (במורד). מכאן אפשר להבחין בבירור בכתם הירק שצומח סביב המעיין.