שוק ההון | ניתוח

מדוע מדד S&P 500 ממשיך לשבור שיאים בוול סטריט למרות המיתון בכלכלה הריאלית

חלק מרכזי מההסבר לניתוק בין הכלכלה הריאלית לביצועי מדד S&P 500 טמון בעובדה שההרכב הסקטוריאלי של המדד לא באמת מייצג את הכלכלה הריאלית • הסיבה המרכזית הנוספת לעוצמת מדדי המניות בארה"ב היא ערמת התמריצים של הבנק המרכזי של ארה"ב

השור של וול סטריט / צילום: שאטרסטוק
השור של וול סטריט / צילום: שאטרסטוק

מדד S&P 500 חתם שבוע נוסף של עליות שערים, שבמהלכו הוסיף 0.7%, ואילו מתחילת השנה הוסיף מדד מניות זה 5.15%. המשקיעים לא התרשמו מפרוטוקול הפד שפורסם בשבוע שעבר, ולימד כי חברי הבנק המרכזי של ארה"ב מעריכים כי נגיף הקורונה ימשיך להעיב קשות על ביצועי הכלכלה האמריקאית, והמשיכו להביע אמון בשוק המניות של ארה"ב.

בשוקי ההון מתעלמים מהמתיחות המחודשת בין ארה"ב וסין, אשר בעידן טרום הקורונה ריכזה תשומת לב רבה, ומתמקדים ברווחיות הפירמות ובתמריצים הממשלתיים. עונת דוחות כספיים טובה מהחזוי לרבעון השני של השנה תמכה בראלי בשווקים.

העובדה שהרוב המכריע של החברות במדד S&P 500 השכילו לעקוף את תחזית הרווח לרבעון השני של השנה לא צריכה לטשטש את העובדה שברבעון זה צנחו רווחי הפירמות במדד בלמעלה מ-30% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

אם נסתכל על התמונה הכוללת, אזי רווחי הפירמות במדד צפויים לרדת השנה ב-20% בהשוואה לשנת 2019, ואולם, האנליסטים מעריכים כי בשנת 2021 יצמחו הרווחים בכ-26% בהשוואה לשנת 2020, וכך יחזור הרווח המצרפי של החברות במדד לרמה דומה לזו שהציגו בשנת 2019. אופטימיות היא מצרך חיוני למשקיעים בכלל, ולמשקיעים בשוק המניות בפרט, אולם כולנו צריכים להיות צנועים בבואנו לייצר תחזיות בעידן של קורונה.

החדשות היומיומיות על ההתפתחויות החיוביות במירוץ לפיתוח חיסון ופיתוח תרופה לנגיף הקורונה זורעות אף הן ביטחון מוגבר אצל המשקיעים בכך שסיוט הקורונה צפוי להתפוגג בקרוב, ותומכות בשוק המניות, אולם רב הנסתר על הגלוי בכל האמור בלוחות הזמנים של המלחמה בנגיף הקורונה.

השאלה הנשאלת בכל פינת רחוב היא כיצד קורה שמדד מניות שנתפס ככזה המייצג את הכלכלה, משייט לו ברמות שיא, בעת שהפעילות הריאלית מצויה בנסיגה קשה.

חלק מרכזי מההסבר לניתוק בין הכלכלה הריאלית לביצועי מדד S&P 500 טמון בעובדה שההרכב הסקטוריאלי של המדד לא באמת מייצג את הכלכלה הריאלית. לכאורה מדובר במדד מניות מפוזר מאוד, אולם כל שקל רביעי במדד מושקע בשש מניות מרכזיות בו, הקרויות FAANG+ קרי: פייסבוק, אפל, גוגל, נטפליקס, אמזון ומיקרוסופט, אשר ודאי אינן מעסיקות רבע מהעובדים בארה"ב, אינן מפיקות רבע מההכנסות ואינן מרוויחות רבע מהרווחים של החברות וכו'. כאשר החברות משגשגות כולם מרוצים, והריכוזיות של המדד נתפסת כברכה, אולם דברים עשויים להשתנות והשתנו בעבר אינספור פעמים, ולפיכך התלות של המדד בחברות אלו אינה תלות בריאה.

סקטור הטכנולוגיה במדד הוסיף בשבוע שחלף 3.5%, ואילו מתחילת השנה הוסיף סקטור זה 28.55%. סקטור הטכנולוגיה בארה"ב הוא הקטר של מדדי המניות, ומשקלו במדד זינק מרמה של 15% בשנת 2006 לרמה של 27.46% כיום.

התחושה של משקיעים רבים - המגובה בתוצאות טווח קצר חזקות - היא שמניות הטכנולוגיה הגדולות, ובראשן מניות FAANG+, חיות על פלנטה משלהן, ולא רק שאינן סובלות מנגיף הקורונה, אלא זוכות לביקושים מוגברים למוצרים ושירותים כפועל יוצא מהנגיף, אולם בעוד מניות FAANG+ פורחות, מניות רבות אחרות מציגות ירידה חדה ברווחים.

סקטור הפיננסים, אשר בשנת 2006 לדוגמה היה הסקטור בעל המשקל הגבוה במדד, ומשקלו היה כ-22.3%, וכיום משקלו במדד הוא 10% בלבד, צנח בכ-21% מתחילת השנה, ואילו סקטור האנרגיה, שהיה אף הוא במשך שנים סקטור מרכזי במדד, בעל משקל חד-ספרתי גבוה או דו-ספרתי נמוך, כמעט והתפוגג - ומשקלו הנוכחי במדד עומד על 2.6% בלבד. סקטור האנרגיה איבד 40% מערכו מתחילת השנה, אולם משקלו המינורי במדד הביא לכך שהפגיעה במשקיעים היא מינורית.

הפער בין ביצועי מניות הטכנולוגיה - בחיזוק של מניית אמזון ונטפליקס, אשר אינן נכללות בסקטור הטכנולוגיה - ובין כלל השוק, הוא ניכר ומסביר חלק מהניתוק בין מדד S&P 500 ובין הכלכלה הריאלית, אולם לא רק ההרכב הסקטוריאלי של המדד עומד מאחורי עוצמת מדדי המניות בשיאו של משבר כלכלי.

הסיבה המרכזית הנוספת לעוצמת מדדי המניות בארה"ב היא ערימת התמריצים של הבנק המרכזי של ארה"ב, בצוותא עם חבילות התמריצים של הממשל האמריקאי ושל הממשלות במרבית העולם. מעטים מודאגים מיחס החוב-תוצר המזנק של ארה"ב וממאזניו המנופחים של הפד, ורבים ממתינים לעוד מאותו דבר כדי לתמוך בשווקים.

תמריצים אלו שחקו עד דק את משוואת הסיכוי-סיכון בשווקים. בעולם שבו הריביות הממשלתיות ארוכות-הטווח מצויות בממוצע באזור חיוג 0%, והבנקים המרכזים מתחייבים להמשיך ולהחזיקן ברמות אלו, וכל זמן שהמשקיעים מאמינים כי בכוחם של הבנקים לעשות כן, אזי מדד מניות שנסחר במכפיל רווח עתידי של 22.5 הוא אפיק השקעה אטרקטיבי ולא בועתי. יותר ויותר כסף מכל רחבי העולם מוזרם להיצע די נתון של מניות ציבוריות, הארוזות במוצרי מדד, והתוצאה היא ניתוק גובר בין נתוני המאקרו ובין ביצועי המדד המדובר.

במציאות המתוארת, שיאים חדשים במדד S&P 500 הם תחזית סבירה יותר מקריסת מדד זה בצורה שתבטא את הפעילות הכלכלית המקרטעת. 

 הכותב הוא יועץ כלכלי, דירקטור וחבר ועדות השקעה בגופים מוסדיים. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם