שוחים בכסף: ההחלטה שהיתה שווה לקיבוץ יזרעאל יותר מ-3 מיליארד שקל

מכירת נתח של 3% ממניות מיטרוניקס שביצע באחרונה הקיבוץ, בעל השליטה ביצרנית הרובוטים לבריכות שחייה, ממחישה עד כמה נכונה היתה ההחלטה שקיבל ב-2012, שלא למכור את השליטה בחברה

מכירת נתח מניות מיטרוניקס  שביצע בסוף השבוע האחרון קיבוץ יזרעאל, בעל השליטה ביצרנית הרובוטים לבריכות שחייה, ממחישה עד כמה נכונה היתה ההחלטה שקיבלו חברי הקיבוץ בשנת 2012, שלא למכור את השליטה בחברה, במה שהיה הופך עבורם לאקזיט שכולו החמצה.

במסגרת המימוש האחרון, שנעשה ברמות השיא הנוכחיות של מניית מיטרוניקס, מכר הקיבוץ כ-3% ממניות החברה תמורת קרוב ל-150 מיליון שקל - סכום המתקרב בהיקפו לתמורה של כ-180 מיליון שקל שאותה היה מקבל אילו היה נענה ב-2012 להצעתה של ענקית ציוד בריכות השחייה הייוורד (Hayward) האמריקאית, למכור לה את כלל החזקותיו, שאז עמדו כ-67% ממניות החברה.

הצעת הרכישה של הייוורד (באמצעות מיזוג), שנקבה בשווי חברה של 345 מיליון שקל למיטרוניקס, נדחתה על ידי חברי קיבוץ יזרעאל בפברואר 2012, בתום אסיפה סוערת.  זאת, כשמול עיני התומכים בקבלת ההצעה עמדה פרמיה נאה של קרוב ל-30% שבה נקבה ההצעה ביחס למחיר השוק של מניות מיטרוניקס, וכן חששות בקשר לעתיד עסקיה, בעקבות רכישת אחת מהמתחרות של מיטרוניקס על ידי לקוח שבאותה עת היה אחראי על כרבע מהכנסות החברה.

בדיעבד, ברור כי ההחלטה שקיבלה אסיפת החברים של יזרעאל היתה מזהירה מבחינת הקיבוץ. מנייתה של מיטרוניקס מציגה זינוק אדיר של כ-2,600% מאז שהחליטו חברי הקיבוץ לדחות את הצעת הרכישה ב-2012.

זינוק זה איפשר לקיבוץ למכור, בעיקר בשתי הזדמנויות (בשבוע שעבר וב-2017), נתח של כ-10% בלבד ממניות מיטרוניקס בתמורה כוללת של 235 מיליון שקל - גבוה מהסכום שהיה אמור לקבל עבור מכירת כלל מניות השליטה ב-2012 - ולהמשיך להחזיק במניות השליטה בחברה, שערכן הנוכחי גבוה מ-3 מיליארד שקל.

מלבד מימושי המניות, קיבוץ יזרעאל נהנה מתשלומים שנתיים של מיליוני שקלים לא מעטים תמורת השירותים שהוא מעניק למיטרוניקס. אלה הסתכמו בשנה שעברה בקרוב ל-17 מיליון שקל - ובמרכזם תגמולים בגין עובדים, שהסתכמו בשנה שעברה ב-10.5 מיליון שקל, נוסף על דמי ניהול של 2.5 מיליון שקל ועוד כ-3.5 מיליון שקל תמורות נוספות.

40 חברי קיבוץ בין 530 העובדים

פעילותה של מיטרוניקס מתרכזת בפיתוח ושיווק רובוטים לניקוי בריכות שחייה פרטיות וציבוריות, וכן בפיתוח ושיווק כיסויים אוטומטיים לבריכות, אמצעים להגנת המשתמשים בבריכה מטביעה ומוצרים נלווים נוספים. בסוף 2019 העסיקה מיטרוניקס כ-530 עובדים, כ-40 מתוכם חברי קיבוץ.

מנכ"ל החברה הוא אייל טרייבר, והיו"ר הוא יונתן בשיא, שתמך בהצעת הרכישה של הייוורד וב-2012 המליץ לחברי הקיבוץ לקבל אותה. 

בשנים האחרונות פעילותה של מיטרוניקס התגלתה כסיפור הצלחה מרשים, שבא לידי ביטוי בכיוון חיובי בתוצאותיה הכספיות, לצד עליית הערך האדירה במחיר המניה. באחרונה צורפה מניית מיטרוניקס למדד הדגל של בורסת תל אביב, ת"א-35, וזאת לאחר ששווי החברה נסק לכ-5.5 מיליארד שקל.

ערכה הנוכחי של מניית מיטרוניקס משקף להחזקות הקיבוץ, שאחרי המכירה האחרונה עומדים על כ-60% מההון, שווי מרשים של 3.2 מיליארד שקל - פי 18 מהתמורה שאותה היו מקבלים במקרה שבו היו נענים להצעתה של החברה האמריקאית מ-2012. מי שעוד נהנית מהצפת הערך המרשימה, היא קבוצת הביטוח מגדל, המחזיקה בכ-10% ממניות מיטרוניקס, בשווי נוכחי של כ-500 מיליון שקל.

המניה עלתה ב-65% מתחילת השנה

אחרי שצמחה בשנות הגאות של הבורסה, מיטרוניקס הוכיחה עוצמה גם מול המשבר האחרון בשווקים, ובסך הכל מתחילת השנה מציגה טיפוס נאה של כ-65%.

אמנם המניה לא הצליחה להתחמק מהגל השלילי שאחז בבורסה מוקדם יותר השנה, ומתחילתה של 2020 ועד לנקודת השפל שקבעה בחודש מרץ השלימה צניחה של כ-37%, אבל ההתאוששות שהציגה היתה חדה ומהירה, ומנקודת השפל במרץ ועד כה מסתכמת בכ-160%, אחרי שבתחילת החודש קבעה את רמת השיא שלה, שממנה התרחקה בכ-10%.

כמעט כל מוצריה של מיטרוניקס (98%) מיועדים לחו"ל, ופעילותה מתאפיינת בהטיה עונתית משמעותית, כך שעיקר ההכנסות והרווח נרשמים בדרך כלל במחצית הראשונה של השנה. להערכתה של מיטרוניקס, היא "מובילה עולמית בתחום פעילותה העיקרי, שהינו רובוטים לבריכות פרטיות", ובחברה מעריכים כי היא מחזיקה בכ-48% מנתח השוק העולמי בתחום זה. תחום זה היה גם זה שאיפשר לחברה להציג צמיחה תוך כדי משבר משמעותי, שפגע בצורה ניכרת גם בתחום בריכות השחייה.

מיטרוניקס הסבירה בדוחותיה הכספיים האחרונים, לרבעון השני של השנה, שפורסמו ביום חמישי האחרון, כי "כתוצאה ממשבר הקורונה, רבים מבעלי הבריכות בכל השווקים נשארו בבית והקדישו את המשאבים והזמן שלהם למרחב הביתי". בעקבות זאת, לפי מיטרוניקס, "היקף השימור בבריכות והצורך בתחזוקה שלהן עלו ברבעון השני". עוד ציינו במיטרוניקס בדוחות כי הרבעון אופיין בביקוש מוגבר לרובוטים לבריכות פרטיות, וכן ציינו קצב צמיחה מואץ במכירות אונליין.

את המחצית הראשונה של השנה סיכמה מיטרוניקס עם גידול של כ-18% בהכנסותיה, שהגיעו לכ-692 מיליון שקל, בעיקר בתמיכת פעילות מוצרי הניקוי לבריכות פרטיות, זאת מול ירידה בביקושים למוצריה בשוק הציבורי בהשפעת משבר הקורונה. בשורה התחתונה, את מחצית השנה הראשונה סיכמה מיטרוניקס עם עלייה של 16% ברווח הנקי שלה, שהגיע לכ-135 מיליון שקל.