בצל המגפה: ארומה תל אביב הצטמצמה וסגרה שישה סניפים

רשת בתי הקפה, שבבעלות גולן עינת, מסכמת את חצי השנה האחרונה עם סגירה של כ-15% מסניפיה

משבר הקורונה הכה בארומה תל אביב, רגע אחרי שסיימה לאסוף את השברים של משבר הטונה, וישנם סניפים של הרשת שלא יחזרו לפעילות בתום המשבר. רשת בתי הקפה, שבבעלות גולן עינת, מסכמת את חצי השנה האחרונה עם סגירה של כ-15% מסניפיה. ל"גלובס" נודע כי ישנם לפחות שישה סניפים שלא שבו לפעילות על רקע משבר הקורונה. במקביל, זכיינים אחרים החליטו לעזוב את הרשת, ומכרו את הפעילות שלהם.

ברשת ציינו כי נכון לתחילת מרץ 2020 פעלו תחתיה כ-42 סניפים פעילים, וכעת מתברר כי פעילות זו צומצמה במידה ניכרת במהלך החודשים האחרונים. הסניף ברוטשילד 22, שסיפק גם ארוחות בוקר למלון הסמוך מקבוצת פתאל, נותר סגור בתום משבר הקורונה וזאת על רקע מחלוקת עם המשכיר. בנוסף, אחד משני הסניפים של הרשת בדיזנגוף סנטר שנפתח רק לפני כשנתיים כסניף כשר נסגר גם הוא.

בנוסף לאלה, גם הסניף במרכז טאגור ברמת אביב נסגר סופית, והוא מצטרף לעוד שלוש סגירות של סניפים שביצעה הרשת בחודשים האחרונים - בבית וואלה באבן גבירול, במרכז מיקדו סנטר של גזית גלוב בצפון העיר ובמתחם שרונה ברחוב קפלן. במקביל, חלה תחלופה משמעותית גם בקרב הזכיינים ברשת, שהמשיכו לפעול גם בתום הסגר, כשזכיין אחד לקח מספר סניפים של זכיינים שהחליטו לעזוב את הרשת.

בתגובה לפניית "גלובס" טענו בארומה ת"א שהיא דווקא נמצאת במקביל גם במגמה של התרחבות ופתחה במהלך הקורונה שני סניפים חדשים במידטאון וברמת החיל. ואולם בהמשך התברר כי ארומה מסרה מידע מטעה, וכי הסניף של מידטאון נפתח בכלל בנובמבר 2018, וגם הסניף ברמת החיל נפתח עוד לפני הדיווחים על התפרצות הקורונה בישראל, ב-3 במרץ.

ברשת מכחישים כי נוהלו מגעים למכירתה

לצד השינויים הללו, גורמים שונים בענף המסעדות טוענים כי בחודשים האחרונים נוהלו מגעים למכירת הרשת או סניפים מתוכה. ברשת מכחישים את הטענה הזו בתוקף וטוענים כי לא נוהלו שום סוג של מגיעים למכירתה מאז שהגיעה לידי הבעלים הנוכחי, ומדגישים כי "מכירת ארומה ת״א איננה עומדת על הפרק וכל אמירה אחרת הינה שקר וכזב".

בכל אופן, בדומה ליתר שוק המסעדות בישראל, משבר הקורונה פגע במכירות של ארומה ואף השבית את פעילותה למשך תקופה ארוכה בה הוטל סגר על הענף ופגע בצורה ניכרת בהכנסות. כמו כן, מנתוני חברת דן אנד ברדסטריט עולה כי חלה עלייה ברמת הסיכון של החברה.

עוד טרום הקורונה סבלה ארומה ת"א ממשבר משל עצמה לאחר שדווח כי שני לקוחות שאכלו כריך וסלט טונה בסניף מנחם בגין אושפזו. הנזק התדמיתי שנגרם היה כה חריף עד שרשת ארומה ישראל, שפועלת באופן נפרד לחלוטין מארומה ת"א, ביקשה להתנער מהחיבור שלקוחות עושים בין השתיים בגלל השם הדומה, ויצאה בהצהרות פומביות כי אין קשר בין שתי הרשתות. בעקבות האירוע, הרשת גם נפרדה מהזכיין של אותו הסניף.

ארומה ת"א אינה היחידה מבין רשתות הקפה שסוגרת סניפים בצל הפגיעה ממשבר הקורונה. גם רשת בתי הקפה הציבורית קופיקס סגרה מתחילת השנה 25 סניפים, כרבע מבתי הקפה שלה.

ברשת מסרו בתגובה לפניית "גלובס" כי "ארומה ת״א הינה רשת בעלת עשרות סניפים, ובאופן קבוע בכל שנה מתבצעים התאמות ושינויים ע״פ המודל העסקי, הן בזכיינים והן בהחלטות על סגירת סניפים המהווים יחידות הפסד עבור הרשת ופתיחה של סניפים פוטנציאלים חדשים בדגש על מרכזי עסקים חזקים. יתרה על כך, רשת ארומה ת״א פועלת בתקופה מאתגרת זו של הקורונה כדי לחזק ולתמוך בפעילות השוטפת של זכייניה, כולל פריסת תשלומים והוזלת עלויות לזכיין בכל הקשור בשכר דירה, סחורות וכד׳.

לגבי הסניף בדיזינגוף סנטר מסרו ברשת כי "הוחלט לסגור אותו עוד טרם פרוץ משבר הקורונה, כחלק מתוכנית התייעלות כוללת של ההנהלה", ובנוגע לסניף רוטשילד מסרו ברשת כי הוא "סגור בימים אלו וטרם הוחלט לגבי פעילותו מאחר והוא נמצא במחלוקת משפטית מול המשכירים".

עוד נמסר כי "בחודשים הקרובים יפתחו שני סניפים חדשים: במכללה האקדמית יפו, ובמרכז אסותא ברמת החייל", וכי "הרשת במו"מ מתקדם לפתיחת שני סניפים חדשים נוספים בלוקיישנים אטרקטיביים במרכז תל אביב".