משרד המשפטים האמריקאי תובע את טבע בחשד לתיאום מחירים

החשד - תיאום מחירים שהביא לתשלומים עודפים בהיקף של 350 מיליון דולר לפחות על ידי צרכנים אמריקאים • טבע בתגובה: "החברה חקרה עניין זה למעלה מארבע שנים והגיעה למסקנה כי לא השתתפה בתיאום מחירים"

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

טבע שוב מסתבכת. משרד המשפטים האמריקאי הגיש אמש בבית המשפט בפילדלפיה תביעה נגד החברה בחשד לתיאום מחירים שהביא לתשלומים עודפים בהיקף של 350 מיליון דולר לפחות על ידי צרכנים אמריקאים.

החשד - טבע קשרה קשר עם מתחרותיה בענף התרופות הגנריות שהביא לעליית מחירים. החברה ככל הנראה דחתה הסדר פשרה, שדרש תשלום של קנס לצד הודאה באשמה.

טבע עומדת במרכז החשדות לתיאום מחירים במשך כשנתיים וחצי, בין חודש מאי 2013 לדצמבר 2015. לא פחות מ-44 מדינות בארה"ב הגישו תביעה נגד 20 חברות תרופות, בהן טבע, שהעלתה, על-פי כתב התביעה, באופן משמעותי את המחירים של 112 תרופות גנריות ופעלה לתיאום המחירים מול יצרניות של 86 תרופות גנריות נוספות. לפי התביעה, העלאות המחירים שביצעה טבע הגיעו עד ל-1,000%.

שורה של חברות כבר הגיעו להסכמים עם משרד המשפטים של ארה"ב כדי לסיים את ההליכים המשפטיים נגדן בפרשת תיאום המחירים. האחרונה לעשות זאת הייתה תרו, שלפני כחודש הודיעה כי היא תשלם סכום של כ-206 מיליון דולר ליישוב ההליכים. תרו הסכימה גם לשלם סכום נוסף בגובה כ-213 מיליון דולר על מנת ליישב הליכים אזרחיים הנוגעים לתוכניות הבריאות הפדרליות.

ניתן להניח, לכן, כי הסכם פרשה של טבע מול משרד המשפטים האמריקאי היה מצריך את החברה להוציא מקופתה סכום של מאות מיליוני דולרים לפחות וככל הנראה הרבה יותר, מכיוון שטבע היא חברת התרופות הגנריות המובילה בצפון אמריקה בשנים האחרונות.

"התביעה מוכיחה שאין חברה שהיא גדולה מספיק בכדי להתחמק מלשלם עבור חלקה בתיאום מחירי התרופות הגנריות שהוביל מיליוני צרכנים אמריקאים לשלם מחירים יקרים מאוד עבור התרופות שהם צורכים", נמסר ממשרד המשפטים בארה"ב.

טבע מסרה בתגובה כי "טבע מאוכזבת מכך שמשרד המשפטים האמריקאי בחר להמשיך בתביעה זו. טבע חקרה עניין זה למעלה מארבע שנים והגיעה למסקנה כי לא השתתפה בתיאום מחירים. בהתבסס על הבדיקה הפנימית שלנו, טבע דוחה בתוקף את ההאשמות ותגן בנחישות על החברה בבית המשפט. טבע שיתפה פעולה לאורך כל החקירה וניסתה להגיע להסדר שישרת את האינטרסים של החברה, מחזיקי העניין שלה והמטופלים אותם החברה משרתת. משרד המשפטים סירב לשקול חלופות שלא יפגעו קשות בטבע ובבעלי העניין שלה, כולל המטופלים המסתמכים על התרופות שלנו".

"גם בעת שאנו מגנים על החברה בהליך זה, טבע תמשיך להתמקד בתפקידה החיוני במערכת הבריאות האמריקאית, בה היא מבטיחה גישה לתרופות ברות השגה, כולל מיליוני מטופלים הסובלים ממספר מחלות כרוניות. בארה"ב בלבד, אחד מכל 10 מתוך 3.69 מיליארד המרשמים הגנריים הניתנים בכל שנה הינו למוצר של טבע". 

מניית טבע  רשמה אתמול ירידה של עד 4.5% במהלך המסחר בוול סטריט ובסיום ננעלה בירידה של 0.9% למחיר של 9.54 דולר.