טיולים | פיצ'ר

סיור לא שגרתי בצפון, שראשיתו בארמון מצויר בידי “מכשפה”, המשכו במיגים סוריים וסופו בשיט בסירת טורנדו

אוצר בדירת עמידר: קירות מצוירים שבהם מקופלת אגדה מודרנית עצובה ואמיתית, ולא רחוק משם מנחת מטוסים נטוש ועוד סיפורים מפתיעים בנופים משגעים

הבית המצויר בשלומי / צילום: יותם יעקבסון
הבית המצויר בשלומי / צילום: יותם יעקבסון

קורותיו של הארמון המצוייר בישוב שלומי, נשמעים כמו לקוחים מרומן אקזוטי, אבל כולם אמת, שראשיתה בחצר המלך בתימן וסופה בקומת קרקע של אחד משיכוני הרכבת שנבנה בשנות ה-50. האוצר הנסתר נמצא מכל המקומות שבעולם דווקא ברחוב נתן אלבז 151 בשלומי.

בעלת הבית, עפייה (עפרה) זכריה כבר אינה בין החיים, אך המועצה המקומית השכילה לשמר את האוצר שיצרה בערוב ימיה. עפייה נולדה בתימן. כשהייתה בת עשר שלחו אותה הוריה לשרת בחצר המלך, שם האמינו שתהיה מוגנת יותר. באחד הימים המלך נחשף לכישרון הציור שלה וצירף אותה לאומני הארמון. עפייה החלה לצייר על כתליו.

הקריירה שלה כציירת המלך לא האריכה ימים. כמקובל באותם ימים, היא נישאה בגיל צעיר ונולדו לה תשעה ילדים. בעלה לא ראה בעין יפה את העיסוק האמנותי הלא שגרתי של אשתו, ואסר עליה לצייר. אחרי קום המדינה עלתה המשפחה לישראל, חייתה במעברת בצת ואחר כך עברה לשלומי.

רק לאחר שבעלה נפטר החליטה עפייה לממש את רחשי ליבה המעוכבים זה עשורים. היא הייתה בת יותר מ-80 כשעברה לדירת עמידר, והבהירה לילדיה שלא יבואו לבקרה. לבקרה. רק לעתים נדירות יצאה מביתה, לקנות מוצרי מזון וצבעים, תמיד לבושה בביגוד תימני צבעוני ומאופרת בכבדות. ילדי השכונה פחדו ממנה וקראו לה "המכשפה".

לא להם ולא למי משכניה היה מושג מה מתחולל בביתה. עפייה ציירה בלהט את געגועיה למולדת הישנה ולימים שציירה על הקירות בארמון המלך. בקווים בוטחים היא ציירה על הכתלים, התקרות והרצפה ולא הותירה בהם פיסה לא צבועה. גם אחרי שנפלה כמה פעמים מהרהיטים שעליהם טיפסה המשיכה במלאכה, עד שהוכנעה ונאלצה לשבת בכיסא גלגלים. אז החלה לרכוש בובות, לאפר ולהלביש אותן בדמותה, כמיטב המסורת התימנית (לתיאום ביקורים, לא בשבת וחג: 052-2987922. דמי כניסה לבודדים: 15 שקל לאדם).

אם כבר הגעתם עד לכאן, ואתם עדיין בהלך רוח שמתאים לסיורים לא קונבנציונליים, הנה עוד אחד. לא רחוק משלומי, במושב בצת, שוכנים שרידי מנחת בצת המנדטורי. אין זה אתר תיירות. למעשה, כמעט אף אחד לא מגיע לכאן.

בזמן ביקורנו במקום פגשנו את אחד מתושבי בצת, שהופתע מאד שיש מי שמתעניין במתקנים הנטושים הללו. ובכל זאת מעניין לבקר בהאנגרים התת-קרקעיים שנועדו לאחסן את מטוסי הקרב הבריטיים והאוסטרליים בזמן מלחמת העולם השנייה. כיום משמש מנחת בצת לחובבי טיסנים.

האירוע המפורסם ביותר, בתולדות מנחת בצת היה נחיתתם של שני מטוסי מיג-17 סוריים במקום באוגוסט 1968. הטענה הרווחת היא שהטייסים טעו בדרך. גרסה אחרת טוענת שזו הייתה עריקה מכוונת. כך או כך, השניים נלקחו בשבי ושוחררו כשנתיים מאוחר יותר במסגרת עסקת שבויים.

המטוסים נשארו בידי ישראל. בהמשך נשלחו לארה"ב, שהתעניינה מאוד במה שהיה בשעתו פאר התוצרת הצבאית הסובייטית, ושימשו גם כמטוס הקרב העיקרי של צפון וייטנאם במלחמת וייטנאם. מיג אחד השאירו האמריקאים לעצמם, השני הוחזר לישראל והוא מוצג במוזיאון חיל האוויר בחצרים. התושב שפגשנו סיפר לנו בהתלהבות איך טיפס כילד על המיגים. כדי להגיע להאנגרים צריך להיכנס למושב בצת. בכיכר השנייה לפנות ימינה ובכיכר הבאה שמאלה. השרידים השמורים ביותר יימצאו מימין לדרך.

לא רחוק משלומי, במרומי רכס סולם שתוחם את שדה הראייה מצפון, נמצא פארק אדמית ובו מערת קשת. הביקור כאן יפה במיוחד לעת שקיעה. שביל גישה מונגש ונוח מאפשר הגעה עד סמוך למערה, גם בכיסא גלגלים.

מערת קשת / צילום: יותם יעקבסון
 מערת קשת / צילום: יותם יעקבסון

הקצה המערבי של רכס סולם קורס למימי הים התיכון במצוקי הקירטון הלבנים של ראש הנקרה. לפני שמגיעים כדאי לבדוק מה מצב העומס באתר, שכן בתקופה זו, של "בין הזמנים" (תקופת החופשה מהישיבות, בין ראש חודש אלול ליום כיפור), ההמתנה בתור לרכבל יכולה להתארך מאוד.

דרומית לראש הנקרה משתרעות רצועות חוף מרהיבות. חלקן סלעיות ומפורצות ובחלקן רצועת חוף חולית, רחבה ויחסית לא עמוסה. באתר ראש הנקרה מוצעים כיום גם אופניים ורכבים חשמליים להשכרה לטובת נסיעות לאורך רצועת החוף. כרטיס יום משולב כולל כניסה לאתר ראש הנקרה ורכיבה על אופניים או רכבים חשמליים (מחיר הכרטיס המשולב: מבוגר - 77 שקל, ילד - 69).

 סירת טורנדו ליד איי הציפורים / צילום: יותם יעקבסון
  סירת טורנדו ליד איי הציפורים / צילום: יותם יעקבסון

אתר ראש הנקרה גם מפעיל סירות טורנדו. ההפלגות יוצאות ממפרצון סלעי בחוף אכזיב. הסירה יוצאת ממעגן טבעי קטן ומקפצת על הגלים בים הפתוח לקול צהלולי הילדים, שמתכסים פעם אחר פעם ברסס מים. ההפלגה מספקת זוויות נוף לא שגרתיות, וביניהן הגעה אל סמוך לאיים הזעירים.

על האיים עצמם אסור לעלות; הם שמורת טבע שבה מקננים עופות רבים, אבל הסירה עוצרת בקרבתם וניתן לקפוץ ממנה ולשכשך במים הצלולים. (82 שקל לאדם, מגיל 4. פרטים ורישום: www.rosh-hanikra.com).