צלילה של 90% בהכנסות ומעבר להפסד: חברת התיירות איסתא מסכמת רבעון קשה

תחום תיירות הפנאי הסב הפסד תפעולי רבעוני של יותר מ-20 מיליון שקל • מניית החברה צללה כ-45% מתחילת השנה, ומשקפת לאיסתא שווי של כחצי מיליארד שקל

סניף איסתא  / צילום: שי אורי
סניף איסתא / צילום: שי אורי

אחת הנפגעות העיקריות מהתפשטות וירוס הקורונה שמניותיהן נסחרות בבורסה בת"א  היא חברת התיירות איסתא . בהתאם לכך גם ביצועי מנייתה מתחילת השנה - שצללה כ-45% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-500 מיליון שקל.

דוחותיה הכספיים של איסתא לרבעון השני של השנה חושפים כי סגירת פעילות ענפי התעופה והמלונאות בחודשים קודמים הובילו לצלילה רבעונית של יותר מ-90% בהכנסותיה, שהסתכמו בכ-7 מיליון שקל, והעבירו אותה להפסד רבעוני של 12 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של כ-38 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

תוצאות-איסתא,-במיליוני-שקלים
 תוצאות-איסתא,-במיליוני-שקלים

בסיכום מחצית השנה הראשונה המגמה דומה, גם אם קצת פחות חדה, עם צניחה של קרוב ל-70% בהכנסותיה, שהסתכמו ב-65 מיליון שקל והפסד של יותר מ-6 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 41 מיליון שקל במחצית המקבילה.

בתחומי תיירות הפנאי והתיירות העסקית, שבהם היא פועלת כסוכנת נסיעות, משבר הקורונה הוביל לפי איסתא, ל"עצירה כמעט מוחלטת של רכישת כרטיסי טיסה ושירותי תיירות", נוסף לביטולי הזמנות קיימות.

בשנים האחרונות איסתא הרחיבה את פעילות הנדל"ן להשקעה שלה בארץ ובחו"ל, הכוללת החזקה במלונות ונכסים מניבים נוספים, שלגביה החברה מציינת כי ברבעון השני "חלה השפעה על תזרים החברה בתחום כנובע מדחייה בתשלומי דמי שכירות בחלק מהמלונות בהיקף של כ-3.4 מיליון שקל".

כן יש לאיסתא, שבשליטת המנכ"ל אחישי גל והתאחדות הסטודנטים, פעילות נדל"ן יזמי, להקמת וניהול פרויקטים בתחום המגורים.

מפילוח מגזרי הפעילות ניכר כי את עיקר הנזק ספגה איסתא מהפעילות המסורתית שלה, בתחום תיירות הפנאי, שהסבה לה הפסד תפעולי רבעוני של יותר מ-20 מיליון שקל, אחרי שהייתה מאוזנת ברבעון המקביל.

זאת בעוד תחום התיירות העסקית שלה, בעיקר באמצעות חברת היסתור-אלטיב (אמריקן אקספרס טרוולׂ), סיכמה את הרבעון בהפסד תפעולי של כ-700 אלף שקל, לעומת רווח תפעולי של 1.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. 

השורה התפעולית מפעילות הנדל"ן להשקעה של איסתא, גם בארץ וגם בחו"ל, נותרה חיובית בסיכום רבעוני, אולם הצטמקה משמעותית ביחס לרבעון המקביל של 2019, בעוד שבמגזר הנדל"ן היזמי החברה עברה לרווח תפעולי, אחרי הפסד תפעולי ברבעון המקביל.

במבט קדימה, הערכתה של איסתא היא, כי "צפויה להיות השפעה מהותית לרעה על תוצאות פעילות החברה בתחום תיירות הפנאי והתיירות העסקית בשנת 2020 בהשוואה לשנה הקודמת, נוכח המשבר".

זאת כשהיא סבורה, כי "קיימת לה יכולת פיננסית טובה להתמודד עם המשבר ולפרוע את התחייבויותיה כסדרן, בין השאר לאור תזרים המזומנים שלה, האמצעים הנזילים אשר נמצאים ברשותה..., פיזור פעילותה, שיעור המינוף, הונה העצמי, יכולות המימון, מסגרות האשראי ויחסיה עם הגופים המממנים ועוד".

עוד לגבי פעילות הנדל"ן להשקעה שלה איסתא מציינת, כי בוצעה הפחתה של כ-9.5 מיליון שקל בשווי כמה מבתי המלון שלה בחו"ל, של כ-1.5 מיליון שקל מאחד מבתי המלון שלה בארץ ושל כ-5.5 מיליון שקל באחד מנכסי הנדל"ן המשרדי שלה.

פגיעה במכירת פאבליקה והיסתור-אלטיב

מלבד הפעילות השוטפת, משבר הקורונה גם פגע בשתי עסקאות מכירה גדולות של איסתא שכבר היו בשלבים מתקדמים יחסית, למכירת החזקותיה בבית המלון פאבליקה שבהרצליה ובחברת התיירות היסתור-אלטיב, אשר היו צפויות להניב לה בסה"כ רווח של כ-100 מיליון שקל.

על מימוש חלקה במלון פאבליקה סיכמה איסתא לראשונה כבר בסוף שנת 2019. אולם, אחרי שבצד הרוכש התחלפה חברת ישראל קנדה בשותף של איסתא בנכס, ראובן אלה, המשבר הוביל אותו לדרוש הפחתה במחיר, ובסופו של דבר הצדדים סיכמו על מכירה "רזה" של כ-17% ממניות המלון תמורת 36 מיליון שקל (במקום מכירה של  67% תמורת 142 מיליון שקל במקור).

בעסקה אחרת, שנחתמה בתחילת השנה, תכננה כאמור איסתא למכור את היסתור-אלטיב הפועלת בתחום של נסיעות אנשי עסקים, לידי חברת תלמה תיירות תמורת 130 מיליון שקל, כאשר חלקה של איסתא בחברה הנמכרת עומד על 82%. אולם, משבר הקורונה הוביל לדחיית מועד השלמת העסקה, שספק אם תצא לפועל במתכונתה המקורית.