בצל סערת סטנלי פישר: חשין ימונה ליו"ר ועדת הדירקטורים בבנק ישראל

בבנק ישראל מפרטים כי כבר במרץ השנה ביקש יו"ר הוועדה הנוכחי משה גל לפרוש, שנה לפני תום כהונתו • גל מונה לתפקיד במקומה של השופטת בדימוס איילה פרוקצ'יה שכיהנה בתפקיד למשך שתי כהונות

דוד חשין  / צילום: אוריה תדמור
דוד חשין / צילום: אוריה תדמור

יו"ר ועדת הדירקטורים בבנק ישראל, השופע בדימוס משה גל, פורש, ובנק ישראל מודיע כי השופט בדימוס דוד חשין יחליפו. פרישתו של גל נעשית בצל הסערה האדירה סביב נסיבות אישור מועמדותו של הנגיד לשעבר פרופ' סטנלי פישר למועמד לתפקיד דירקטור בבנק הפועלים תוך התעלמות מהצבעתו של אחד מנציגי בנק הפועלים בוועדה לבחירת דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה, ואי מינוי מחליף לנציג השני של הבנק שיצא מהוועדה זמן קצר קודם לכן.

בבנק המרכזי מספרים כי גל ביקש כבר במרץ לסיים את כהונתו בתום שנתיים וכשנה לפני סיומה המתוכנן, עם סוף מינויי הדירקטורים לשנת 2020 - כלומר בימים אלה. היום נודע כי בעצת שר המשפטים, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ממנה את השופט בדימוס דוד חשין ליו"ר הוועדה.

מנהל בתי המשפט לשעבר והשופט בדימוס, משה גל / צילום: רפי קוץ
 מנהל בתי המשפט לשעבר והשופט בדימוס, משה גל / צילום: רפי קוץ

בתחילת יולי 2018 הודיעה נגידת בנק ישראל דאז, פרופ' קרנית פלוג, על מינויו של גל, שופט ביהמ"ש המחוזי (בדימוס) שנכנס לתפקידו ב-23 ביולי באותה שנה במקומה של שופטת ביהמ"ש העליון (בדימוס) איילה פרוקצ'יה, שסיימה אז את תקופת כהונתה השנייה בתפקיד. עתה גל עוזב אפילו לא בתום הכהונה הראשונה, כשגם שני חברי הוועדה הקבועים האחרים בעלי ותק קצר משלו.

על פי אתר הרשות השופטת, השופט בדימוס חשין היה נשיא ביהמ"ש המחוזי בירושלים ולפני זה נשיא ביהמ"ש המחוזי בנצרת. הוא יליד 1948 והחל לכהן כשופט ביולי 1984 עד שפרש לגמלאות בנובמבר 2016. שני החברים הקבועים האחרים בוועדה הם והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר אורית קורן, ופרופ' מומי דהן.

אגב זאת, בנק ישראל מפקח גם על חברות כרטיסי האשראי, ולא רק על הבנקים. בשוק זה ישנה ישראכרט - שגם בה אין גרעין שליטה, אך שאינה כפופה לוועדה שבוחרת את הדירקטורים. לשאלתנו האם יש כוונה להכפיף את הליך הבחירה בדירקטורים בישראכרט לוועדה ענו היום מבנק ישראל כי "חברות כרטיסי האשראי הופרדו מהבנקים לפני כשנה. הנושא ייבחן גם בהתייחס לתיקונים בחוק החברות שנבחנים בימים אלו על-ידי משרד המשפטים ורשות לני"ע בעניין הוראות שיחולו על חברות ללא גרעין שליטה".