סטארט-אפ שבבי הבינה המלאכותית היילו מקים חברה בת ביפן

חודשים ספורים לאחר שגייסה 60 מיליון דולר לצורך התרחבות, הקימה היילו חברה בת בטוקיו והעמידה בראשה את הירו אוצ'ידה, לשעבר מנהל בכיר בסוני ובחברות טכנולוגיה נוספות • מנכ"ל היילו אור דנון: "אני מאוד נהנה לעבוד עם הלקוחות היפנים. האם נראה אקזיט, אני לא יודע להגיד"

מייסדי היילו: אבי באום, הדר צייטליין ואור דנון / צילום: ערן טיירי
מייסדי היילו: אבי באום, הדר צייטליין ואור דנון / צילום: ערן טיירי

הסטארט-אפ הישראלי היילו (Hailo), המפתח שבבי בינה מלאכותית למכשירי קצה (Edge), הכריז היום על הקמת חברה בת ביפן שתיקרא Hailo Japan G.K. בראש המשרד שייפתח בטוקיו יעמוד הירו אוצ'ידה, בכיר לשעבר בסוני. נשיא החברה החדש, אוצ'ידה, שימש בתפקידים ניהוליים ותפעוליים בסוני ולקח חלק בבניית קרן ההון סיכון התאגידית של החברה ובהשקעות שלה בסטארטאפים ברחבי העולם. כמו כן כיהן בתפקידים בכירים בחברות טכנולוגיה, כנשיא SiTime KK וכנשיא Tessera Technologies Japan GK.

במרץ השנה הודיעה החברה על השלמת סבבה גיוס הון שני בהיקף של 60 מיליון דולר שהביא את סך הגיוסים של החברה לכ-88 מיליון דולר. בשיחה עם "גלובס" הסביר אז מנכ"ל החברה אור דנון כי סכום הגיוס הגבוה נועד לחזק את ממאמצי ההתרחבות של היילו ועל מנת "לתמוך במספר גדול של לקוחות ולפתוח נציגויות סמוך לאותם לקוחות באסיה, באירופה ובאמריקה, עם עוד כ-40 עובדים בתפקידי פיתוח מוצר, פיתוח עסקי ומכירות".

בהודעה על הקמת החברה בת, הסבירה היילו כי החברה הוקמה "כמענה לביקוש הגובר מצד לקוחות ביפן המפתחים מוצרים שדורשים טכנולוגיות בינה מלאכותית במכשירי קצה, וכחלק מאסטרטגיית הצמיחה המתמשכת של היילו". אסטרטגיה זו כוללת, על פי ההודעה, "חיזוק שיתופי פעולה ומערכות יחסים עם הלקוחות הנוכחיים ביפן והרחבת פעילותה בשוק אסיה-פסיפיק". עוד נכתב בהודעה כי "החברה הבת החדשה תאפשר להיילו לספק שירות טוב יותר ללקוחות קיימים ולהמשיך לצמוח בשווקים כמו רכב, ערים חכמות, קמעונאות חכמה, בתים חכמים, תעשיה 4.0 ועוד".

בעקבות המינוי מסר אוצי'דה: "אני נרגש להיות חלק מהצוות של היילו ומצפה לבנות בסיס יציב שיוביל את ההתפתחות העסקית שלנו בזירה מרכזית זו. אין ספק שלמידה עמוקה בקצה תשובץ כמעט בכל המוצרים והשירותים בהם נשתמש בחיי היומיום, ותספק לנו שיפור בבטיחות ואיכות חיים טובה יותר. היילו נמצאת בראש החץ של הדור הבא של הלמידה העמוקה ואני מצפה לעבוד באופן הדוק עם הלקוחות והשותפים שלנו כדי ליצור חדשנות במגוון רחב של ענפים".

עסקאות עם פוקסקון וסושיונקסט

השבב שפיתחה היילו מיועד למשימות למידה עמוקה למכשירי קצה, כמו מכוניות אוטונומיות, מצלמות חכמות, סמארטפונים, רחפנים, ופלטפורמות מציאות מדומה ומציאות רבודה. זאת, לעומת מעבדים המיועדים למרכזי נתונים (דאטה סנטרים), כמו אלה שבהם מתמחות אנבידיה ואינטל, שרכשה בדצמבר 2019 את סטארט-אפ שבבי הבינה המלאכותית הישראלי הבאנה.

שבבים שנועדו למכשירי קצה מוכרחים להצטיין לא רק במהירות גבוהה, אלא בעיקר בניצולת אנרגטית גבוהה מאוד, ממדים זעירים ומחיר נמוך. בתוך השבב של היילו מתבצעות פעולות שבדרך כלל מתחלקות על פני כמה רכיבים שונים במעגל המודפס (הכרטיס עליו מותקנים השבבים). במקום שהשבב יפנה לזיכרון דרך רכיבי התקשורת של הכרטיס - הפעולות של שליטה, שליפה מהזיכרון ועיבוד - מתבצעות כולן בתוך השבב עצמו. כך נמנעים צווארי בקבוק, תכונה שתורמת להאצת ביצועי השבב.

קצב העיבוד השבב של היילוף על פי החברה, "מגיע ל-26 טרה פעולות לשנייה (TOPS) והוא מבוסס על ארכיטקטורה חדשנית שמאפשרת למכשירי קצה להריץ אפליקציות מתוחכמות מבוססות למידה עמוקה שעד עתה ניתן היה לבצען בענן בלבד. מבנהו המתקדם של המעבד מניב ביצועים גבוהים יותר, צריכת הספק נמוכה יותר והשהייה מינימלית".

בשיחה עם "גלובס" סיפר דנון כי מאז הגיוס החברה הכפילה את מספר הלקוחות שלה, וכי החברה התקדמה מאוד בדרך לייצור המוני של השבב החדש. באופן ספציפי, הקמת החברה הבת מתבצעת על רקע פעילות עסקית ענפה של היילו עם תאגידים מאסיה. אל סבב הגיוס האחרון הצטרף תאגיד כמשקיע אסטרטגי תאגיד NEC היפני. היילו גם חתמה לאחרונה על הסכם שותפות עם מפעל ייצור האלקטרוניקה פוקסקון (Foxconn), ועל הסכם עם החברה היפנית סושיונקסט (Socionext) שהינה ספקית פתרונות SoC למערכות וידיאו ודימות. ההסכם נועד להשיק פתרון מבוסס בינה מלאכותית לניתוח וידיאו במכשירי קצה.

דנון הסביר כי מדובר למעשה בעסקה משולשת שבה היילו חברה אל שתי החברות והיא פועלת מולן ומול לקוחותיהן, סביב שרת למערכת ניהול וידיאו בשם BOXIedge, המעבד ומנתח בזמן אמת מידע המגיע מיותר מ-20 מצלמות בו זמנית, במכשיר הקצה. פוקסקון מייצרת את המעטפת לפיתרון בעוד שסושיונקסט אחראית על המעבד והיילו על מעבד הבינה המלאכותית. יישום של המערכת נעשה למשל בחנויות קמעונאיות על מנת לנטר את העצמים המונחים על המדפים, תגובות הקונים אליהם והתנועה בחנות באופן כללי.

"ממשיכים להשקיע לטווח הארוך"

"המשרד החדש אמור לרכז את העבודה שלנו מול הלקוחות היפנים שמהווים חלק לא מבוטל מהלקוחות שלנו", אמר דנון. "לשוק היפני יש מאפיינים מיוחדים. הם 'מאמצים מוקדמים' של טכנולוגיות בבינה מלאכותית מתוך תחושה לאומית חזקה שמבינה שתחום הבינה המלאכותית הוא תחום חדש שמי שיתפוס בו הובלה יוביל בשוק העולמי. כבר עתה הם מובילים ומתקדמים בתחום הזה בגיבוי תוכניות ממשלתיות ובאווירה מתאימה בשוק. זה היבט של גאוות יחידה או רצון אסטרטגי להוביל".

היבט נוסף היא הדמוגרפיה. "יפן היא חברה תעשייתית עם כוח עבודה מזדקן ובחברה שבה קשה לגייס שומר בן 22 כי מתחרים עליו הרבה חברות, לחברות אבטחה קשה יותר לגייס. לכן, אוטומציה של תחום כמון תחום האבטחה, היא הכרח משמעותי", הסביר דנון.

עוד לדבריו, "חלק לא מבוטל של החברות שאנו עובדים איתן, כבר עובדות עם מערכות בינה מלאכותית במכשירי הקצה, כך שהן יודעות מה עבד ומה לא עבד עבורן בדורות טכנולוגיים קודמים. אחד הלקוחות שבאו אלינו כבר ממש ידע אילו פערים ברצונו לסגור מבחינת עלות וצריכת הספק".

דנון סיפר כי העבודה על הקמת הסניף החדש החלה עוד לפני הקורונה וכי מדובר בצעד חשוב של הוכחת רצינות במדינה שבה התרבות העסקית מכבדת יחסים לטווח ארוך: "הקורונה הפכה את הצעד לעוד יותר חשוב משום שכיום קשה לנסוע ולפגוש חברות".

סיבה נוספת להקמת הסניף, לדברי דנון, היא ש"הרבה חברות רוצו לתפוס עמדה מובילה בשימוש בבינה מלאכותית כבר עכשיו, משום שמדובר בשוק של יחסים לטווח ארוך, שבו צריך להראות רצינות לאורך זמן, ושאנו מתכוונים להיות שם ולעבוד ולתמוך בהם. ההצהרה על הקמת חברה מקומית שתפעל לאורך זמן בשוק המקומי היא חלק מהחבילה של הפגנת רצינות".

לדברי דנון, האתגר למצוא את האיש הנכון לתפקיד היה עצום משום שתחום הלמידה העמוקה רלוונטי להרבה אפליקציות, ולכן קשה יחסית למצוא את המנהל שיידע להתמודד עם תחומים כמו חקלאות, תעשייה כבדה, רכב אבטחה, ריטייל ורובוטיקה ולהכיל את כל הדברים האלה. "זה דבר שהיה מאתגר כל אחד, גם ישראלים שאוהבים לקפוץ מנושא לנושא".

על העבודה בשוק היפנני אמר דנון כי "יש חיבור מאוד טוב בין חברות ישראליות ליפניות. הרבה הערכה הדדית לחוזקות של הצד השני. החברות היפניות מסודרות, מתוכננות, יודעות לחשב מהלכים קדימה בסקייל גדול ולזוז מהר".

בשיחה קודמת שאלנו אותך האם היילו מועמדת לרכישה על ידי אינטל. השאלה בעיניה עומדת.
"אנחנו תמיד בקשר עם אינטל. אני לא יכול להתייחס למשהו ספציפי".

מיניתם לתפקיד נשיא חברת הבת בכיר לשעבר בסוני. סוני מחזיקה בישראל נוכחות המבוססת על חברת השבבים אלטייר, שבמקרה ממפתחת שבב מאותם איזורים של השבב שלכם - יכולת בינה מלאכותית שצמודה לשבב, רק שהשבב שלהם הוא לא מעבד, אלא חיישן. נוכל לראות בקרוב אקזיט שבו סוני היא הרוכשת של היילו?
"אני מאוד נהנה לעבוד עם הלקוחות היפנים. האם נראה אקזיט, אני לא יודע להגיד".

אתם פועלים כדי להפוך לחברה גדולה באמת או שאולי בעוד שנתיים אחרי האקזיט?
"אם מסתכלים ברטרוספקטיבה, יש כיום נקודת מפנה בשוק שיש לה סיכוי טוב להוליד שחקנים חדשים. לפני עשרים שנה גם ARM לא הייתה מה שהיא היום, ואז באה מהפכת המובייל והפכה אותה למה שהיא היום. זה לוקח זמן ועבודה להתרחב בשווקי יעד אמיתיים, ולא רק בשווקי יעד שבהם הכוונה ביעד הוא יעד של רכישת חברות. עיקר זו עבודה עם לקוחות, וחלק מהכוונה הרצינית שלנו לבנות את הביזנס. מה יילד יום קשה להגיד.

בדרך כלל מי שמחפש לעשות סיבוב, לא משקיע בשוק שבו מערכות נבנות לשנים ארוכות. עבדנו קשה על הרחבת המערך מול הלקוחות, ויכולת התמיכה בנציגויות בחו"ל ובנייה של שרשרת האפסקה שמתאימה לייצור המוני. זאת, במיוחד לנוכח העובדה שהרכיב שלנו מתאים לתחום הרכב, שבו יש הרבה דברים שצריך לעשות בדרך, כדי גם להצליח למכור בנפחים גבוהים וגם לעמוד בתקינה. יש הרבה צעדים הכרחיים בדרך לבנות ביזנס גדול, כולל בניית עוד סניפים שכבר בדרך, באסיה, אירופה ובארה"ב".