לא כמו בפועלים: ישראכרט מקדמת בעצמה הליך לבחירת מועמדים לדירקטוריון

חברת כרטיסי האשראי הודיעה היום כי בעלי המניות שלה יכולים להציע מועמדים לדירקטוריון, לצד המועמדים שוועדת האיתור כבר בחרה • הבחירה במועמדים הסופיים תיעשה על ידי הוועדה

איל דשא, יו"ר ישראכרט / צילום: תמר מצפי
איל דשא, יו"ר ישראכרט / צילום: תמר מצפי

חברת כרטיסי האשראי ישראכרט, שאין בה גרעין שליטה, יוצאת בקול קורא לבעלי מניות בה להציע מועמדים לדירקטורים, וזאת בהמשך למועמדים שוועדת האיתור של הדירקטוריון כבר בחרה. הבחירה במועמדים הסופיים תיעשה על ידי ועדת האיתור של דירקטוריון החברה עצמה, ולא על ידי גורמים חיצוניים.

זאת בניגוד למה שקורה בבנקים ללא גרעין שליטה - לאומי, דיסקונט והפועלים. לגבי האחרון נפרט כי עד שנה שעברה הוא שלט בישראכרט ובימים אלה הוא נמצא בלב סערה בהקשר זה, סביב הליך בחירתו של סטנלי פישר כמועמד לדירקטור בבנק (תוך אי בחירה בדירקטורית המכהנת דליה לב). ועדה דומה אמורה לפעול ולהכריע גם ביחס לחברת הביטוח היחידה שאין בה גרעין שליטה - כלל ביטוח.

בבנקים מדובר בוועדה בראשות השופט בדימוס משה גל שמוחלף בימים אלה על ידי השופט בדימוס דוד חשין, כשבביטוח זו תהיה ועדה בראשות השופט בדימוס ספי אלון. אגב, חברות כרטיסי האשראי מפוקחות על ידי הפיקוח על הבנקים שבבנק ישראל, בדומה לבנקים, כשהוועדה למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה חוסה תחת בנק ישראל, הגם שהיא עצמאית ובלתי תלויה, בהגדרה.

לאחרונה שאלנו את בנק ישראל האם יש כוונה להכפיף את הליך הבחירה בדירקטורים בישראכרט לוועדה ונענינו כי "חברות כרטיסי האשראי הופרדו מהבנקים לפני כשנה. הנושא ייבחן גם בהתייחס לתיקונים בחוק החברות שנבחנים בימים אלו על-ידי משרד המשפטים ורשות לני"ע בעניין הוראות שיחולו על חברות ללא גרעין שליטה".

הדח"צים כבר החלו לגבש רשימה

הוועדה של חברי דירקטוריון ישראכרט למינוי דירקטורים בישראכרט כוללת דח"צים בחברה והיא מונתה כבר בפברואר השנה. בחברת כרטיסי האשראי הגדולה במשק אומרים כי היא "הוסמכה לפעול כוועדה ממליצה לדירקטוריון בקשר עם תמהיל והרכב דירקטוריון החברה, לרבות גיבוש רשימת קריטריונים מומלצים למינוי דירקטורים והמלצה על מועמדים לכהונה כדירקטורים בחברה".

בכל אופן, חברת ישראכרט שבראשה עומד היו"ר אייל דשא, שלאחרונה הוארכה כהונתו הגם שהיו בעלי מניות שניסו למנוע זאת, פרסמה היום דיווח בעניין "הליך לבחירת מועמדים לכהונה כדירקטורים בחברה ו'הודעה מקדימה' בדבר כוונה לזמן אסיפה כללית שנתית".

במסגרת זו מודיעה החברה כי ועדת הדירקטוריון המיוחדת למינוי דירקטורים "גיבשה רשימה עקרונית לקריטריונים מומלצים למבנה והרכב הדירקטוריון", כשהם מחפשים אחר מועמדים בעלי ידע מקצועי בטכנולוגיות מידע, מערכות מידע דיגיטליות ופינטק; שיווק ומכירות או ניהול מותג דיגיטליים "עם עדיפות לזיקה לעולם תשלומים עתידי"; אשראי פיננסים; בנקאות; ביטוח; וניהול סיכונים.

אך לא רק זאת, הוועדה בישראכרט החליטה, אולי שלא במפתיע, כי יש עדיפות לשמר את חברי הדירקטוריון בחברה. בהקשר זה מציינים בישראכרט כי "עמדת הוועדה הינה כי לצד שאיפה לחיזוק הדירקטוריון במועמדים מקצועיים אשר עשויים לתרום לדירקטוריון בתחומי התיעדוף כאמור, יש מקום ליתן משקל גם לשיקולי המשכיות ויציבות עסקית וניהולית".

על כל פנים, הוועדה לאיתור דירקטורים שבתוך ישראכרט מגלה כי בחודשים מרץ-מאי השנה התקיימו פגישות עם "מספר מועמדים פוטנציאליים לכהונה כדירקטורים בחברה אשר אותרו על-ידי חברי הוועדה", ועתה, "על מנת ליתן שקיפות", היא מאפשרת לבעלי מניות בחברה להציע לה מועמדים מטעמם.

הסוכנות האובייקטיבית קיבלה אישור מהרגולטור

ישראכרט, שבניהול רון וקסלר, נפרדה סופית מבנק הפועלים מוקדם יותר השנה הגם שהבנק ירד משליטה בחברת כרטיסי האשראי כבר במהלך המחצית הראשונה ב-2019. אז הנפיק הבנק כ-65% ממניות ישראכרט בבורסה, והיא הפכה לחברה עצמאית. במסגרת דרכה החדשה פועלת החברה בתחומים חדשים, בהם תחום הפצת מוצרי ביטוח.

אתמול בערב הודיעה רשות שוק ההון כי היא נתנה לישראכרט רישיון להחזיק בסוכנות ביטוח משלה. זאת לאחר שהרשות כבר נתנה אישור דומה לפני כשלושה חודשים למתחרה מקס. עם זאת, בעוד שמקס פועלת בתחום הפצת הביטוח דרך שותפות עם חברת הביטוח AIG ישראל, הרי שבישראכרט בחרו במודל "הסוכן האובייקטיבי". במסגרת זו הסוכנות של ישראכרט תקבל עמלה אחידה מכל חברות הביטוח כך שתהיה אדישה להסכמי העמלות שלה בבואה להמליץ ללקוח על רכישת ביטוח. כבר עתה ישראכרט התקשרה עם 4 חברות ביטוח, כשבכוונתה להרחיב את היריעה בהקשר זה.

הסוכנות החדשה של ישראכרט קיבלה אישור לעסוק בתחומי הביטוח הכללי, בדגש על ביטוחי רכב ודירה, כמו גם ביטוחי נסיעות לחו"ל (שבימים אלה אינם על הפרק בגלל השפעות משבר הקורונה).