הבורסה בת"א | סיקור שוטף

מניות הבנקים משכו את הבורסה לירידה חדה בסיום על רקע העלייה בתחלואה

מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-3.4%, מדד ת"א 90 ירד בשיעור דומה ומדד הבנקים נפל ביותר מ-4% • מחזור המסחר היה גבוה והסתכם בכ-4 מיליארד שקל

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס
בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:25

יום המסחר בבורסה ננעל בירידה חדה, על רקע העלייה בתחלואה בקורונה בארץ והחששות מסגר נוסף. מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-3.4%, מדד ת"א 90 ירד בשיעור דומה ומדד הבנקים נפל ביותר מ-4%. 

מחזור המסחר היה גבוה והסתכם בכ-4 מיליארד שקל.

מניות הבנקים והביטוח בלטו בירידות חדות, ביניהן לאומי , דיסקונט, הפניקס , הראל  והפועלים. עוד בלטו בירידות חדות מניות אמות , לייבפרסון , מליסרון ונייס. 

מנגד, עליות בולטות רשמו מניות אוגווינד , פריגו, אינפימר  וסייברוואן. 

15:25

ירידות חדות בבורסה בצל העלייה בתחלואה בישראל והחששות מסגר נוסף. ת"א 35 צונח ב-2.5%, ת"א 90 מאבד 2% ומדד הבנקים צולל ב-3%. 

מחזור המסחר, כולל הפקיעה השבועית, מסתכם בשעה זו ב-1.4 מיליארד שקל.

13:00

העלייה בתחלואה בקורונה בישראל לשיא מאז פרוץ המגפה, מכבידה על המדדים בבורסה בתל אביב בצל החשש מסגר נוסף שייכפה על התושבים ועל העסקים במשק. 

מדד ת"א 35 מאבד כ-2%, ת"א 90 יורד ב-1.5% ומדד הבנקים צונח ב-2.5%.

מחזור המסחר בשוק המניות בשעה זו מסתכם ב-885 מיליון שקל.

המגמה השלילית בולטת בניגוד לסנטימנט באירופה, שם המדדים מזנקים בחדות זה היום השני ברציפות.

וואן טכנולוגיות  הודיעה על הזמנה צפויה ממשרד החינוך של כ-60 אלף מחשבים ניידים עד סוף 2020. להערכת החברה העסקה תניב לה הכנסות של כ-90 מיליון שקל.

11:40

מחריפות הירידות בבורסה בתל אביב בצל העלייה החדה במספר הנדבקים היומי בקורונה בישראל, מה שמעלה את החשש מפני הטלת סגר שעשוי לפגוע בכלכלה. מדד ת"א 35 מאבד 2%, ת"א 90 צונח ב-1.7% ומדד הבנקים מאבד 2.2%. 

דלק בולטת בירידות של 5.5%, מבנה צונחת ב-4.3%, מליסרון ב-4%, עזריאלי מאבדת 2.2%.

סייברוואן מזנקת ב-20% על רקע הסכם מסחרי ראשון. החברה פיתחה טכנולוגיה למניעת היסח הדעת מהטלפון הסלולרי בזמן נהיגה. המערכת שלה הותקנה במסגרת פיילוטים בצה"ל, במשטרה, תנובה וחברת החשמל. ההסכם הנוכחי הוא עם קבוצת מילניום, חברת לוגיסטיקה ושירותים אשר תתקין 250 מערכות של סייברוואן בצי המשאיות שלה. סייברוואן לא מסרה פרטים על ההיקף הכספי של ההסכם, אך ההערכות הן שעלות כל מערכת היא כ-2,000 שקל כך שהיקף העסקה הוא כחצי מיליון שקל.

חברת סלקום נערכת להגדלת מהירות הגלישה ל-200 מגה על רשת בזק. בזק צפויה להשיק את השירות באמצע נובמבר וסלקום החליטה שתשווק את המהירות החדשה ובמסגרת זו הודיעה על הסכם לרכישת נתבים מאקסל טלקום בהיקף של 16 מיליון דולר בשנים 2020-2022. הנתבים כוללים גם תמיכה בטכנולוגיית סיבים אופטיים שמשמשים את סלקום כרגע על גבי תשתיות IBC וברגע שבזק תשיק את רשת הסיבים שלה, יאפשרו לסלקום להשתמש גם בה.

חברת ביג מרכזי קניות השלימה בהצלחה את השלב המוסדי של הנפקת שתי סדרות אג"ח חדשות, סדרה ט"ז וסדרה י"ז. במסגרת השלב המוסדי זכתה החברה לביקושים גבוהים בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל, פי 2.5 מהסכום שביקשה החברה לגייס. החברה בחרה לגייס בשלב המוסדי 416 מיליון שקל. בעקבות ביקושי היתר הגבוהים שנרשמו בהנפקה, השלב המוסדי ננעל בריבית שנתית צמודה של 0.69%, שיעור נמוך משמעותית מהריבית המקסימלית שהוצעה במכרז שעמדה על 1.9%.את ההנפקה הובילו לידר הנפקות, ולצידם קונסורציום חתמים הכולל את רוסאריו חיתום, לאומי פרטנרס, אייפקס הנפקות, דיסקונט חיתום, אקסלנס חיתום וברק קפיטל חיתום.

11:00

המסחר בבורסה עבר לירידות של 1% במדדים המובילים. ת"א 35 מאבד 1.2%, ת"א 90 יורד ב-1.1%. זאת בניגוד למגמה מעבר לים, כשבאירופה המדדים מטפסים בחדות זה היום השני ברציפות, הניקיי היפני קפץ בכ-1%, ובשעה זו החוזים העתידיים בניו יורק מאותתים על המשך שבירת השיאים שנקבעו אמש.

פתאל החזקות צונחת ב-6.5%, בזק יורדת ב-2.5%, שיכון ובינוי עולה ב-1.3% נגד המגמה לאחר תחילת סיקור מצד לידר בהמלצת 'קנייה'.

10:00

המסחר בבורסה בתל אביב נפתח במגמה מעורבת. ת"א 35 משיל 0.4% ומנגד ת"א 90 עולה ב-0.4%. קליל וטלרד בולטות בפתיחה בעליות של 6.5 כ"א.

הפקיעה השבועית של האופציות הגלומות על ת"א 35 בוצעה ברמה של 1,375 נק'.

אנרג'יקס  השלימה בהצלחה את המכרז למשקיעים מסווגים במסגרת הנפקת סדרת אג"ח להמרה - סדרה ב' (שיקלית). במהלך המכרז נרשמו ביקושים של כ-700 מיליון שקל והחברה בחרה לקבל הזמנות לכ-500 מיליון שקל בריבית של 0.25%. המחיר שנקבע המוסדי ליחידה הינו 1,000 שקל (המשקף תשואה אפקטיבית של 0.35%, ללא רכיב ההמרה, ותשואה אפקטיבית של 2.3% כולל רכיב ההמרה) לעומת מחיר מינימום במכרז של 950 שקל. ואליו בייס חיתום הובילה את ההנפקה.

לידר שוקי הון החל לסקר את מנייתה שיכון ובינוי  בהמלצת 'קנייה' ובמחיר יעד של 22 שקל למניה. האנליסט רז דומב כותב כי "שווי פעילות האנרגיה עשוי להיות בעתיד גבוה משמעותית, בין היתר, אנו מעריכים כי קיים פוטנציאל הצפת ערך משמעותי בפעילות האנרגיה של הקבוצה בדרך של הנפקת פעילות זו ולהערכתנו פרסום מידע נוסף בנוגע לפרויקטים נוספים שהחברה צפויה לפתח בשנים הקרובות יביא גם כן לתוספת ערך מהותית".

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בת"א ובעולם

1. וול סטריט לא עוצרת. המדדים המובילים בניו ירוק עלו אמש לשיא כל הזמנים, ובכך מאותתים על המשך העליות בספטמבר לאחר חודש אוגוסט הטוב ביותר בשווקים מאז 1984 כאשר צעדי הבנק המרכזי האמריקאי מספקים רוח גבית. המדדים נאסד"ק ו-S&P 500 רשמו אמש שיא נוסף. הנאסד"ק עלה בכ-1% אל מעל ל-12,000 נקודות, והדאו סגר את היום בעלייה של 1.6% מעל ל-29,000 נקודות. זו היתה הפעם ה-22 השנה שמדד ה-S&P 500 מגיע לשיא של כל הזמנים השנה. אפל  וטסלה , שעלו לאחר הפיצול בתחילת השבוע, בלטו אמש בירידות בניו יורק כנגד המגמה.

2. מאקרו. בסין יפורסם מדד מנהלי הרכש שירותים של מכון CAIXIN לחודש אוגוסט. בגוש האירו יפורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש יולי. בארה"ב יפורסם היום מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים של ISM לחודש אוגוסט. אתמול פורסם סקר ה-ADP שהצביע על תוספת משרות באוגוסט של כ-450 אלף - נמוך במחצית מהתחזיות.

משרד התקציבים בקונגרס מסר אתמול כי החוב הממשלתי האמריקאי הגיע לרמתו הגבוהה ביותר ביחס לגודל הכלכלה מאז מלחמת העולם השנייה, והוא צפוי לעלות על התמ"ג בשנה הבאה, בעקבות ההשקעה של הממשל במאבק במשבר הקורונה. החוב הפדרלי שמוחזק בידי הציבור - אג"ח האוצר - צפוי להגיע ל־100% תמ"ג או לעבור אותו, בשנת התקציב שמתחילה ב־1 באוקטובר. מצב זה יכניס את ארה"ב למועדון של קומץ מדינות עם נטל חוב שעולה על גודל הכלכלה שלהן, כמו יפן, איטליה ויוון. השנה צפוי יחס החוב־תמ"ג להגיע ל־98%, גם כן הגבוה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.

3. הדואליות לא צפויות להשפיע. אופקו חוזרת עם פער חיובי של 3.6%, פריגו עם פער חיובי של ש1.3%, איי.סי.אל עם פער חיובי של 0.9%. מנגד טאואר חוזרת עם פער שלילי של 0.7%, טבע עם פער שלילי של 0.2%, לייבפרסון חוזרת עם פער שלילי של 1.4%, נייס חוזרת עם פער שלילי של 0.66%, סאפייאנס עם פער שלילי של 1.2%.

4. שיא חדש במספר היומי של נשאי נגיף הקורונה. בישראל על פי נתוני משרד הבריאות, אתמול, יום רביעי, נוספו 3,074 מאומתים חדשים, מתוך כ-34 אלף בדיקות. שיעור החיוביים מסך הבדיקות עומד על 9.4% - הגבוה ביותר בתקופה האחרונה. בסך הכול, בישראל יש כעת 23,698 "חולים פעילים".

5. גם אוסטרליה במיתון. הניקיי היפני קופץ ב-1%, שנחאי והונג קונג יורדות קלות בין 0.2% ל-0.4%. באוסטרליה הדולר האוסטרלי מאבד גובה על רקע כניסתה של אוסטרליה למיתון באופן רשמי לאחר שתוצר הרבעון השני נפל ב-7% (במונחים רבעוניים) - הירידה החדה מעולם.