חוזה של פחות ממיליון שקל הוסיף עשרות מיליוני שקלים לשווייה של סייברוואן

החברה, שפיתחה טכנולוגיה למניעת היסח הדעת מהטלפון הסלולרי, חתמה על חוזה מסחרי ראשון, שבמסגרתו תתקין 250 מערכות שלה בצי המשאיות של קבוצת מילניום

אורי גלבוע, מנכ"ל סייברוואן (משמאל), והדירקטור גיל שרצקי / צילום: איל יצהר, גלובס
אורי גלבוע, מנכ"ל סייברוואן (משמאל), והדירקטור גיל שרצקי / צילום: איל יצהר, גלובס

לפני כשלושה חודשים הונפקה חברת הטכנולוגיה סייברוואן  בבורסת תל אביב, ועד כה היו הדיווחים שלה על פיילוטים שהיא מבצעת עם חברות וגופים שונים, שמנסים את המוצר שלה. היום דיווחה החברה על הסכם מסחרי ראשון, ובתגובה זינקה המניה כעת ב-20%. 

ההסכם המסחרי הוא עם קבוצת מילניום, חברת לוגיסטיקה ושירותים, שתתקין 250 מערכות של סייברוואן בצי המשאיות שלה.

סייברוואן, שפיתחה טכנולוגיה למניעת היסח הדעת מהטלפון הסלולרי בזמן נהיגה, הייתה אחת החברות הראשונות שביצעו הנפקה ראשונית (IPO) בבורסת תל אביב לאחר פרוץ משבר הקורונה, והנפקה מקומית ראשונה זה זמן רב של חברת טכנולוגיה. החברה גייסה בהנפקה ביוני 26 מיליון שקל, לפי שווי של 87 מיליון שקל "לפני הכסף", ולפי מחיר של 16.4 שקל למניה. בעקבות העלייה היום בבורסה, נסחרת החברה בשווי של יותר מ-150 מיליון שקל (תשואה של 37% מההנפקה).

סייברוואן, שהמערכת שלה הותקנה במסגרת פיילוטים בצה"ל, במשטרה, בתנובה ובחברת החשמל, לא מסרה פרטים על ההיקף הכספי של ההסכם הנוכחי, אבל ההערכות הן שעלות כל מערכת היא כ-2,000 שקל - כך שהיקף העסקה הוא כחצי מיליון שקל. לכאורה מדובר בסכום זניח, אבל עבור החברה מדובר בסכום משמעותי: לשם השוואה, ב-2019, שהייתה השנה הראשונה שבה התחילה סייברוואן להכיר בהכנסות, רשמה החברה הכנסות שנתיות של 85 אלף שקל בלבד.

הערת "עסק חי" נמחקה מדוחות החברה

במחצית הראשונה של 2020, ההכנסות של סייברוואן הסתכמו ב-19 אלף שקל, ההפסד התפעולי הגיע ל-3.8 מיליון שקל, וההפסד הנקי - ל-3.4 מיליון שקל. לפני ההנפקה כללו דוחות החברה הערת "עסק חי", אבל בזכות הגיוס הערה זו נמחקה מהדוחות של המחצית הראשונה של השנה.

נוסף על ההסכם המסחרי, הגיעו סייברוואן וקבוצת מילניום להסכמות בדבר שיתוף פעולה שבמסגרתו מילניום תפעל כמפיץ ומתקין בלעדי של מערכות סייברוואן בתחום המשאיות. בחברה מציינים כי מילניום מפעילה מוסכים מורשים למותגי המשאיות דאף, מאן ומרצדס, והיא תפעל להפצת מערכות סייברוואן ללקוחות בתמורה לעמלה בגין מכירת כל מערכת, ותשלום בגין כל התקנה.

"אנחנו גאים לחתום על הסכם מסחרי ראשון עם קבוצת מילניום, שהחליטה להרחיב את התקנת המערכת ל-250 משאיות, לאחר הפיילוט המוצלח שביצענו במשאיות החברה", מסר מנכ"ל סייברוואן, אורי גלבוע. "ההשקעה הגדולה של חברת מילניום בבטיחות בדרכים אינה מובנית מאליה והיא ראויה לכל שבח. אני מאמין כי בשבועות הקרובים נראה חברות גדולות נוספות שילכו בעקבותיה".

עם בעלי המניות הגדולים של סייברוואן ניתן למנות את חברת איתוראן, המספקת שירותים לסביבת הרכב ומחזיקה ב-11.2% מהון המניות של סייברוואן, וכן UMI - יבואנית רכבי שברולט, קדילאק ואיסוזו - עם החזקה של 8.5%.

בראיון ל"גלובס" לפני כמה שבועות, ציין גלבוע כי לפי מחקרים, בין 25% ל-70% מהתאונות בישראל נגרמות בשל שימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה. הוא ציין את הצורך ברגולציה: "חשיבות הרגולציה פה היא קריטית", אמר גלבוע, "אנחנו כחברה עסקית מוצאים את הדרך ללקוחות שרואים את הערך הכלכלי, אבל כדי לפתור את הבעיה ולחסוך חיי אדם, חייבת להיות רגולציה. בלי 'אח גדול' שיחייב - לא נוכל לפתור, ואני מאמין שהעולם הולך לשם".

לפי מצגת שפרסמה החברה לקראת ההנפקה, פוטנציאל השוק הכספי הכולל במקרה של רגולציה שתחייב שימוש במערכת למניעת היסח דעת סלולרי בנהיגה, יגיע ל-70 מיליארד דולר.